راهنمای تعویض و تخلیه آب رادیاتور پراید

تعویض آب رادیاتور پراید (یا به قول تعمیرکاران، آب رادیات پراید) مسئله‌ای است که اغلب دارندگان این خودرو با آن رو به رو هستند. آب رادیاتور، نقش مهمی در بهینه سازی سیستم خنک کننده در هر خودرو از قبیل پراید، پژو و سایر خودروها دارد. رادیاتور خودرو جز اصلی سیستم خنک کننده خودرو محسوب می شود و توجه ویژه به آن به سلامت خودرو کمک خواهد. یک اقدام مهم که برای نگهداری از سیستم خنک کننده خودرو می‌بایست انجام شود، تعویض آب رادیاتور است.

دقت داشته باشید که تخلیه آب رادیاتور پراید نیز مانند هر خودروی دیگر در زمان های مشخص با فاصله معین باید صورت گیرد. معمولا اگر خودرو حدود 20 هزار کیلومتر را طی کرده باشد، لازم است آب رادیاتور تعویض شود. از این رو تعمیرکاران معمولا توصیه می کنند قبل از طی کردن این فاصله، آب رادیاتور پراید تعویض نشود.

بخوانید: راهنمای جعبه فیوز پراید

بخوانید: هزینه تعمیرات پراید + لیست تعمیرگاه‌های مجاز

اگر به تازگی خودروی پراید را تهیه کرده باشید و یا در رانندگی تازه کار باشید، شاید برایتان سوال ایجاد شده باشد که چرا باید تخلیه آب رادیاتور پراید و تعویض آب رادیاتور صورت گیرد. در این مطلب علاوه بر پاسخ به این سوال، به چگونگی تخلیه آب رادیاتور نیز اشاره خواهیم کرد.

دلیل تخلیه آب رادیاتور پراید

کار آب یا هر مایعی دیگر که به عنوان خنک کننده در رادیاتور ماشین استفاده می شود، این است که حرارت ناشی از حرکت اجزای متحرک موتور را به محیط انتقال دهند. به این ترتیب حرارت به هوا منتقل شده و منجر به کاهش دمای اجزای موتور خواهد شد. در نتیجه این کار، اجزای موتور و سایر عناصر ماشین آسیب نخواهند دید.

اما وقتی مایع خنک کننده رادیاتور، در اغلب موارد آب رادیاتور، مدت زیادی در اطراف موتور در حال چرخش باشد، خواص مطلوب برای خنک کردن را از دست می دهد و دیگر آن قدر که باید برای خنک کردن موتور خودرو مناسب نخواهد بود. در این موارد، لازم است نسبت به تخلیه آب رادیاتور پراید و تعویض آب رادیاتور خودرو اقدام نمایید.

خوشبختانه مراحل تخلیه آب رادیاتور در بسیاری از خودرو ها با هم شباهت دارد و با یادگیری اصول آن می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. تخلیه آب رادیاتور خودروهای ساخت داخل از قبیل پژو، پراید و … تقریباً مشابه یکدیگر است.

چگونگی تخلیه آب رادیاتور پراید

تخلیه آب رادیاتور پراید یا هر ماشین دیگر در چند مرحله انجام می‌گیرد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

مرحله نخست تخلیه آب رادیاتور پراید

برای تخلیه آب رادیاتور پراید، لازم است اول خودرو را به کمک جک، روی ارتفاع تنظیم کنید. سپس درب رادیاتور را باز نموده و میزان آب داخل رادیاتور را بسنجید. از قبل یک ظرف با گنجایش حداقل 20 لیتر آب آماده کنید تا بتوانید آب رادیاتور را در آن قرار دهید و سر ریز نشود. تخلیه آب رادیاتور را حتما در حالتی انجام دهید که ماشین خنک باشد و استراحت کرده باشد.

دقت داشته باشید که آب رادیاتور سمی است و برای انسان و محیط زیست مضر است.

پس از در نظرگرفتن موارد فوق، باید دریچه تخلیه آب رادیاتور را پیدا و باز نمایید. در مورد پراید و خودروهای سواری مشابه، دریچه تخلیه رادیاتور به شکل T بوده و در زیر ماشین قرار دارد. شما می‌بایست به کمک ابزار نسبت به باز کردن آن اقدام نمایید. قبل از بازکردن دریچه و شیر تخلیه رادیاتور، ظرفی که از قبل آماده کرده‌اید را در محل مناسب قرار دهید. سپس صبر کنید تا عملیات تخلیه مایع رادیاتور کامل شده و آب موجود در آن به طور کامل از رادیاتور خارج شود.

مرحله نهایی تخلیه آب رادیاتور پراید

بعد از تخلیه اولیه آب رادیاتور، باید بقیه مایع خنک کننده در بخش داخلی (پوسته) موتور قرار دارد را خارج کنید. این مایع حجم کمتری از مایع درون رادیاتور داشته و تقریبا 20% از حجم آن را شامل می‌شود. برای این کار، شیر تخلیه را باز نگه دارید و موتور را روشن کنید. همزمان از بالا داخل رادیاتور آب بریزید تا مایع از بخش پایینی خارج شود. در اثر این کار مایعات کهنه و قدیمی که در قسمت‌های مختلف موتور قرار دارد، از شیر پایین رادیاتور خارج می‌شود و کم کم آب خارج شونده کاملا تمیز خواهد بود.

حال می‌بایست آب رادیاتور جدید را در رادیاتور ماشین بریزید. برای این منظور، از مایع رادیاتور که قبلا تهیه کرده اید، استفاده کرده و در رادیاتور بریزید. ترکیب آب مقطر و ضدیخ را به عنوان مایع خنک کننده تازه به داخل رادیاتور بریزید. عملیات تخلیه و تعویض آب رادیاتور تکمیل شده است.

برای این که عملیات تعویض آب رادیاتور پراید بهتر انجام بگیرد، بهتر است موتور را روشن نموده و چند دقیقه در همان حالت قرار داد. اگر احساس نیاز کردید، می‌توانید مقدار مایع بیشتری به رادیاتور خودرو اضافه کنید تا مایع به خوبی در مجاری موتور پراید جریان یابد.

۴ دیدگاه در “راهنمای تعویض و تخلیه آب رادیاتور پراید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *