کولر ماشین

راههای رفع ایراد کولر خودرو

شما می دانید ایرادهای کولر خودروی شما چیست و راه‌های رفع این مشکل کدام است؟ اگر در آستانه فصل گرم سال نیاز دارید کولر خورویتان را تعمیر کنید، باید حواستان باشد هر مشکل در کولر ماشین یک راه حل دارد؛ شما باید راه‌حل درست آن را پیدا کنید. ایرادهای کولر خودرو متاسفانه با استفاده نکردن طولانی مدت از آن ایجاد می‌شوند. راه درست کردن کولر هم برای متخصص آن اصلا کار سختی نیست. فقط کافی است یک بار ماشین را برای تعمیر ببرید.

اما گاهی هم خودتان می‌توانید با دانستن مشکلش، آن را درست کنید. برای همین در این مقاله تصمیم گرفتیم راه حل درست کردن کولر را در چند حالت پرتکرار بیاوریم. پس تا آخر این مقاله با ما باشید تا با راه‌های درست کردن کولر ماشین آشنا شوید.

1. چرا هوای خروجی از کانال‌های کولر خیلی سرد نیست؟

مشکلات احتمالی کولر ماشین شما موارد زیر است:

۱- دریچه ورودی هوای خارج خودرو باز است که در این صورت لازم است دریچه را ببندید تا هوا در داخل ماشین گردش پیدا کند.

۲- ممکن است تسمه کمپرسور خوب سفت نباشد و لغزش داشته باشد؛ لذا بهتر است تسمه کمپرسور را چک کنید، اگر لازم است تسمه را عوض کندی و یا اگر سالم است، آن را سفت کنید.

۳- ممکن است شیر آب ورودی رادیاتور بخاری باز باشد پس باید شیر آب را ببندید و اگر در ماشین شما شیلنگ آب بخاری وجود ندارد، باید آن را با پوسته موتور یکسره کنید.

۴- ممکن است دریچه بخاری باز باشد برای این که این مشکل را رفع کنید، باید دریچه بخاری را ببندید.

۵- امکان این نیز وجود دارد که پره‌های کندانسور توسط ذرات ریز مسدود باشد؛ برای رفع این مشکل باید کندانسور را با فشار هوا تغییر دهید.

۶- احتمال این نیز وجود دارد که مایع مبرد (گاز مبرد) در محلی از کولر به بیرون نشت کرده باشد. شما میبایست سیستم را از نظر نشتی چک کنید و سعی کنید که آن را برطرف کنید.

۷- ممکن است خشک‌کن بر عکس نصب شده باشد؛ شما میبایست خشک‌کن را باز کنید و به نحو صحیح مونتاژ کنید.

۸- احتمال دارد خشک کن مسدود باشد؛ پس بهتر است آن را تعویض کنید.

۹- احتمال این نیز وجود دارد که اپراتور مسدود باشد؛ محل گرفتگی اپراتور را تمیز کنید تا شاید کولر درست شود.

۱۰- ممکن است سطح اپراتور یخ زده باشد، شما میبایست حتما ترموستات را کنترل کنید.

2. چرا هوای خروجی از اواپراتور دارای طعم و بوی خاصی است؟

این مشکل به این دلیل ایجاد شده که ذرات ریزی در لابه لای پره‌های اواپراتور جمع شده است. بهتر است داخل پره‌های اوپراتور ارا تمیز کنید.

البته اگر این مشکل به دلیل مسدود بودن لوله تخلیه آب زیر اوپراتور است، آن را تمیز کنید و اگر جلبک ‌هایی در لا به لای پره‌های اواپراتور رشد کرده است، پره‌های اواپراتور را با مواد هیدروفیلیک شتسشو دهید تا مشکلتان حل شود.

3. چرا ارتعاش سیستم کولر زیاد است؟

ممکن است تسمه کمپرسور شل شده و یا اینکه کمپرسور در محل خود محکم نصب نشده است. از اتصال محکم و درست تسمه کمپرسور مطمئن شوید.

البته این احتمال نیز وجود دارد که داخل سیکل کولر کمی هوا وجود داشته باشد. شما میبایست گاز کولر را توسط دستگاه ریکاوری تخلیه و مجدداً شارژ نمایید.

4. چرا کمپرسور روشن نمی شود و یا به سرعت قطع و وصل می شود؟

ممکن است رله کنترل آمپر خراب باشد و یا مشکل از ترموستات آن باشد اگر نیاز به تعویض دارد، تعویض و اگر نیاز به تنظیم دارد آن را تنظیم کنید. به سوئیچ فشار هم دقت داشته باشید و کانکتور برق را نیز چک کنید.

ممکن است مشکل از فیوز باشد و نیاز به تعویض داشته باشد و یا تسمه کمپرسور شل باشد. احتمال این نیز وجود دارد که کمپرسور مشکل داخلی داشته باشد و یا اگر ولتاژ باتری خودرو خیلی کم است، بهتر است باتری را چک کنید. گاهی اوقات نیز کلاچ کمپرسور خراب است. اگر مشکل از این‌ها نبود ممکن است سطح درگیری کلاچ آغشته به روغن شده باشد که باید چک شود.

احتمال این نیز وجود دارد که فاصله بین پولی کمپرسور و صفحه کلاچ زیاد است و یا بعضی یا یکی از رله های سه تایی خراب هستند.

5. چرا فشار در شیر شارژ فشار پایین، خیلی بالا است؟

ممکن است کمپرسور مشکل داخلی دارد. کمپرسور را تعمیر با تعویض کنید. اگر اتصال حس کننده شیر انبساط به لوله خروجی اواپراتور به درستی برقرار نیست، اتصال را چک کنید. اگر خمیر حباب شیر انبساط کنده شده است، خمیر را تعویض کنید. اگر تنظیم شیر انبساط به هم خورده و بیش از حد باز است، باید آن را عوض کنید.

6. چرا فشار در شیر شارژ فشار پایین، خیلی پایین است؟

ممکن است میزان شارژ کافی نیست و یا خشک کن (درایر) مسدود است که باید آن را عوض کنید. اگر شیر انبساط مسدود است، آن را تعویض کنید. ممکن است ترموستات خراب باشد. اگر لوله ها یخ زده اند، آن‌ها را تمیز کنید و یا عوض کنید.

7. چرا فشار در شیر شارژ فشار بالا، خیلی بالا است؟

ممکن است خنک‌کاری کندانسور ضعیف باشد؛ شما میبایست کندانسور را کنترل کرده و پره های آن را با فشار هوا تمیز کنید. شاید هم فن کمکی کندانسور خراب است. اگر شارژ گاز بیش از اندازه باشد و یا داخل لوله‌ها هوا وارد شده است، باید باید شارژ گاز تخلیه و مجدداً شارژ شود.

بیشتر بخوانید:

8. چرا فشار در شیر شارژ فشار بالا، خیلی پایین است؟

باید سیستم را از نظر نشتی چک کنید و پس از رفع عیب، آن را مجددا شارژ کنید؛ چرا که ممکن است میزان شارژ گاز کافی نباشد. ممکن است به این دلیل باشد که کمپرسور یا کلاچ آن مشکل داخلی دارد که در این صورت نیاز به تعویض دارد.

9. چرا در حین عملکرد کولر دمای آب رادیاتور به صورت غیر طبیعی بالا است؟

احتمالا مدار دور تند درست تنظیم نشده است که میبایست پیچ تنظیم مدار تند را تنظیم کنید. اگر هم رله مربوط به فن کندانسور خراب است، آن را تعویض و یا تنظیم کنید. فن کندانسور را نیز چک کنید؛ ممکن است سوخته باشد.

ممکن است درپوش رادیاتور خودرو درست آب بندی نشده باشد و یا فن رادیاتور درست کار نکند که در این صورت شما میبایست فن رادیاتور و سنسور کنترل دمای آب رادیاتور را کنترل کنید. اگر عقربه دمای آب رادیاتور روی داشبورد، دما را درست نشان نمی دهد که در این صورت نیاز به رسیدگی دارد.

10. چرا کمپرسور کولر به طور دائم کار می‌کند و به صورت متناوب قطع و وصل می‌شود؟

این مشکل ممکن است به این دلیل باشد که ترموستات اواپراتور تنظیم نشده و یا تنظیم آن به هم خورده است که نیاز به رسیدگی خواهد داشت.

امیدواریم خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد و به کمکتان آمده باشد.

یک دیدگاه در “راههای رفع ایراد کولر خودرو”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *