تغذیه در طب سنتی

تغذیه در فصل بهار

فصل بهار فصل رویش و تازگی است. تحولاتی که در طبیعت ایجاد می‌شود در بدن انسان نیز اتفاق می‌افتد. بدن از حالت سردی زمستان به گرمی بهار رو می‌آورد. از این جهت بهتر است که در هر فصل خوراکی مربوط به آن فصل خورده شود تا بدن دچار افزایش فشار خون نشود.

گرم شدن هوا در بهار منجر به ضعف در قدرت هاضمه می‌شود به این خاطر در علم تغذیه و طب سنتی توصیه شده که در فصل بهار از غذاهای سبک و سرد استفاده شود.

فصل بهار با اعتدال همراه است و بهترین فصل محسوب می‌شود. مزاج بهار گرم و تر است و برای دموی مزاجان که دارای طبع گرم و تر هستند مفید نیست. در فصل زمستان با مصرف مواد غذایی گرم و چرب، مواد زایدی در بدن منجمد شده و باقی می‌ماند. با شروع بهار این مواد زائد ذوب شده و در بدن حرکت می‌کنند. اگر ویروس یا آلرژی نهفته‌ای در بدن وجود داشته باشد توسط این مواد زائد تشدید می‌شود.

بسیاری از افراد در فصل بهار حالت خواب آلودگی و گلگون شدن چهره دارند. این مسئله در اثر جوشش فشارخون اتفاق می‌افتد. مواد اضافی و زائد بدن که در بدن حرکت می‌کنند، در پی یافتن راهی برای خروج هستند و ممکن است به پوست فشار بیاورند. در این صورت شاهد بروز دمل‌ها و جوش‌ها روی پوست هستیم.

از خوردن چه غذاهایی در فصل بهار پرهیز کنیم؟

مصرف گوشت به خصوص گوشت گوسفند و گوساله و گاو در این فصل توصیه نمی‌شود. به دلیل ضعیف بودن قدرت هاضمه و افزایش گرمی و رطوبت در بدن و ترکیب آن با مواد زائد بدن امکان ایجاد بیماری وجود دارد. بهتر است برای تغذیه سالم در فصل بهار از گوشت پرندگانی مثل کبک و بلدرچین استفاده کنید. از خوردن غذاهای کنسروی و مانده خودداری کنید و به اندازه بخورید چون پرخوری در این فصل با افزایش فشارخون همراه خواهد بود. با توجه به گرم و تر بودن مزاج فصل بهار از خوردن غذاهای شور و غلیظ مثل کله پاچه، خامه و ماست ترش پرهیز کنید.

چه غذاهایی در فصل بهار بخوریم؟

مصرف غذاهای گرم در فصل بهار موجب رقیق شدن خون در بدن می‌شود. از آن جایی که فصل بهار نیز گرم است باید از خوردن غذاهای گرم اجتناب کرد و به جای آن از غذاهای غلیظ و با طبیعت سرد استفاده شود. اخلاطی که در بدن وجود دارند در فصل بهار تحریک می‌شوند. مصرف غذاهایی با طبع سرد منجر به از بین رفتن رقت اخلاط می‌شود و آن‌ها را تعدیل می‌کند.

گرسنگی و نخوردن غذا به دلایل مختلف باعث تحریک بیشتر اخلاط می‌شود و نباید مقدار غذا در این فصل کم شود. بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که از نظر مقدار زیاد اما ارزش غذایی کمی داشته باشد مثل میوه‌ها و سبزیجات.

مصرف خوراکی‌ها و غذاهای لطیف در فصل بهار باعث دفع مواد اضافه و زائد از بدن می‌شود. نوشیدن شربت‌های خنک و ترش مثل شربت غوره، انار و سکنجبین در فصل بهار برای بدن مناسب است. گوشت پرندگان و تخم مرغ آب پز عسلی از جمله غذاهای لطیف و مناسب فصل بهار هستند.

برای مراقبت از بدن در فصل بهار چه کارهایی باید انجام دهیم؟

در فصل بهار، خارش و آلرژی و جوش بیشتر است و امکان خونریزی از لثه و بینی وجود دارد. یکی از مواردی که در فصل بهار بسیار زیاد شاهد آن هستیم خواب آلودگی و بی‌حالی است که نشانه افزایش غلظت خون است. مصرف غذاهایی که کالری و ارزش غذایی بالایی دارند، باعث ایجاد رطوبت و گرمی در بدن می‌شود و حتما باید پرهیز شود.

هوای گرم باعث می‌شود معده نتواند به خوبی غذا را هضم کند و موجب تشدید اخلاط نامناسب در بدن شود. افراد باید از خوردن غذاهای چرب و سنگین مثل آبگوشت و خورشت پرهیز کنند.

گوشت، شیرینی و آجیل از موادی هستند که باید مصرف آن را در فصل بهار به حداقل رساند. غذا باید کم مصرف شود و ساده باشد تا هضم آن بهتر صورت گیرد.

میزان مناسب مصرف غذا در فصل بهار چگونه است؟

بهار همیشه حساسیت و آلرژی با خودش می‌آورد. گاهی ممکن است بعد از مصرف غذا احساس پری یا سنگینی کنیم. برای رفع این مسئله بهتر است حجم مواد غذایی مصرفی را کم کنید تا بدن سبک‌تر باشد و مشکلی برای سیستم گوارش ایجاد نشود. فراموش نکنید که مصرف ادویه‌های فراوان همراه غذا به دلیل مزاج گرمی که دارند توصیه نمی‌شود.

مصرف غذاهای چرب چه مضرراتی دارند؟

باید از مصرف غذاهای چرب و سنگین پرهیز کنیم چون با اختلال در سیستم گوارش، باعث خروج گرما از اندام‌های داخلی بدن و ضعف آن می‌شود. در فصل بهار و تابستان ممکن است با احساس نفخ و رفلاکس معده مواجه شویم که در این صورت بهتر است همراه غذاهای سبک و خنک ار غذاهای چرب و پر ادویه نیز پرهیز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *