انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدگاه رهبری

زمان زیادی تادوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامیباقی نمانده است. از همین روی در این مقاله سعی کردیم که انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دیدگاه و بیانات رهبر انقلاب بررسی کنیم. این‌ مواردی که در ادامه ذکر کرده‌ایم، تنها بخش کوچکی از سخنان ایشان درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

ایشان همواره در سخنان خویش تاکید کرده‌اند که تمامی این رویدادها از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری از اهمیت بالایی برخوردار است. هم‌چنین این نکته نیز حائز اهمیت است که از دیدگاه ایشان هر فردی که به ایران و آینده کشورمان علاقه دارد، باید در انتخابات شرکت کند و رای دهد.

برای آشنایی بیشتر با بیانات رهبر دربارهانتخابات مجلس شورای اسلامیاین مقاله را تا انتها مطالعه کنید و نظر خود را با ما در میان بگذارید. 

لینک مرتبط: نامزدهای بیرجند انتخابات بیرجند ۱۴۰۲

اهمیت انتخابات برای کشور ما

«انتخابات همیشه برای کشور ما و نظام جمهوری اسلامی حائز اهمیت بوده؛ چون همیشه تعیین‌کننده است، همیشه نشانه‌ی یک حقیقتی در داخل کشور ماست؛ که این برای دوستان ما در دنیا و نیز برای دشمنان ما پیام‌هائی دارد.» ۱۲ اسفند ۱۳۹۰

انتخابات مجلس دوازدهم، انتخاباتی بسیار مهم

«مسئله‌ی دیگر ــ شاید مسئله‌ی آخر یا قبل از آخر ــ انتخابات آخر سال است. این انتخابات خیلی مهم است. انتخابات میتواند مظهر قوّت ملّی باشد. اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف کشور و ضعف ملّت را نشان می‌دهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسئولین را، ضعف آحاد مردم را و ضعف کشور را نشان می‌دهد. هر چه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد.

اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم. یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا ــ البتّه میدانم که دنبال کرده‌اند ــ راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیّت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.» ۱۵ فروردین ۱۴۰۲

انتخابات فرصتی برای ورود افکار نو به چرخه تصمیم‌گیری و تصیم‌سازی

«علاوه‌ی بر این‌ها انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی یک فرصتی است برای ورود افکار جدید، راه‌های نو در چرخه‌ی تصمیم‌گذاری کشور، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور. افکار نویی می‌آید، بخصوص اگر چنانچه -ان‌شاءالله بعد عرض خواهم کرد- آدم‌های درست و حسابی را بتوانیم پیدا کنیم و آنها را انتخاب بکنیم، این تأثیر می‌گذارد و حرفهای جدیدی وارد چرخه‌ی تصمیم‌گیری کشور و تصمیم‌سازی کشور خواهد شد و میتوانند برای [حلّ] مشکلات کشور راه‌های تازه‌ای ارائه کنند، چاره‌‌اندیشی کنند و حرف‌های کارشناسانه‌ای بزنند.

مسئله‌ی اقتصاد خیلی مهم است که بنده همیشه تکرار کرده‌ام، مسئله‌ِی فرهنگ خیلی مهم است، مسئله‌ی تقویت علمی و پیشرفت خیلی مهم است امّا اساس همه‌ی اینها مسئله‌ی انتخابات است. انتخاب ما اگر یک انتخاب قوی و درست و عمومی باشد، به نظر من همه‌ی این مشکلات بتدریج حل خواهد شد. این نشان‌دهنده‌ی اهمّیّت انتخابات است.»  ۱۶ اسفند ۱۳۹۸

تاثیر رای مردم در قوی شدن مجلس

«انتخابات مهم است؛ من در نماز جمعه‌ی چند هفته‌ی قبل عرض کردم به ملّت ایران که علاج مشکل ما با دشمنان قوی‌پنجه‌ی بی‌رحمِ بین‌المللی این است که باید قوی بشویم؛ یکی از مؤلّفه‌های قوی شدن این است که مجلس قوی داشته باشیم. مجلس شورای اسلامی که محلّ قانون‌گذاری است بایستی قوی باشد؛ کِی مجلس قوی خواهد شد؟ آن وقتی که مجلس شورای اسلامی با رأی بالایی تشکیل بشود؛ این مجلس آن وقت قوی خواهد بود، پشتوانه خواهد داشت.

 گلایه‌های مردمی ربطی به انتخابات ندارد. مردم گلایه‌هایی دارند از مسائل معیشتی؛ یک مقداری‌اش مربوط به برخی از قوانین ما است، یک مقداری‌اش مربوط به برخی از مدیران اجرائی ما است که موجب گلایه‌ی مردم است؛ حق هم دارند و در اغلب موارد این گلایه‌ها به‌جا است امّا این ربطی به انتخابات ندارد. مردم گلایه‌شان را از کس دیگری میکنند امّا قدر مجلس را که مال نظام، مال کشور و مال عموم ملّت ایران است می‌دانند و در تعیین مجلس ان‌شاءالله و به توفیق الهی حضور قوی‌ای خواهند داشت.

 من عرض می‌کنم که هر کسی به ایران علاقه‌مند است [باید رأی بدهد].» ۱۶ اسفند ۱۳۹۸

حضور بیشتر مردم، ایجاد پشتوانه‌ای قوی برای مجلس

« حقیقتاً انتخابات، سیلی به چهره‌ی دشمنان این ملت است. آنچه مهم است، این است که مردم حضور پیدا کنند؛ البته این هم مهم است که به نامزدهای صالح رأی بدهند. هر دو مهم است، لیکن حضور در درجه‌ی اول است. هرچه حضور مردم بیشتر باشد، پشتوانه‌ی مجلس شورای اسلامی قوی‌تر باشد، مجلس محکم‌تری، تواناتری، شجاع‌تری تشکیل خواهد شد؛ صدای عموم مردم را می‌تواند با قدرتِ تمام به گوش دنیا برساند.» ۱۰ اسفند ۱۳۹۰

اهمیت حضور مردم در انتخابات مجلس

«پس فردا، یعنی دو هفته‌ی دیگر تقریباً، انتخابات است. همان عروسک‌های خیمه‌شب‌بازیِ همیشگی در رسانه‌های دنیا به کار افتادند که این انتخابات را بی‌رونق کنند. من عرض می‌کنم؛ عرض کردم، باز هم تکرار می‌کنم: حضور مردم در انتخابات می‌تواند کشور را پیش ببرد، از شر دشمن محفوظ و مصون نگه دارد؛ دشمن را در توطئه‌های خودش دچار تزلزل و تردید بکند؛ دشمن را وادار به عقب‌نشینی کند. انتخابات پرشور، مشت محکمی به دهان دشمن است.

خدا با شماست، خدا با شماست. «من کان للَّه کان اللَّه له»؛ وقتی ملت در راه خدا حرکت می‌کند، خدا به او کمک می‌کند، سنت‌های الهی به او کمک می‌کنند. دل‌های مردم دست خداست. این عزم و اراده‌های راسخ، مصنوع ید قدرت الهی است(۲) و ان‌شاءاللَّه خدای متعال در این انتخابات هم به این مردم کمک خواهد کرد.» ۲۶ اسفند ۱۴۰۰

«در قانون اساسی ما و در تعالیم و راهنمایی‌های امام، همیشه بر این نکته تأکید شده است که نظام بدون حمایت و رأی و خواست مردم، در حقیقت هیچ است. باید با اتّکاء به رأی مردم، کسی بر سر کار بیاید. باید با اتّکاء به اراده مردم، نظام حرکت کند. انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات خبرگان، انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات دیگر، مظاهر حضور رأی و اراده و خواست مردم است.

این یکی از عرصه‌هاست. لذا امام بزرگوار، هم در دوران حیات خود به‌شدّت به این عنصر در این عرصه پایبند باقی ماند و هم در وصیّت‌نامه خود آن را منعکس و به مردم و مسؤولان توصیه کرد. در حقیقت انتخابات و حضور مردم در صحنه انتخابِ رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و یا سایر انتخاب‌هایی که می‌کنند، هم حقّ مردم است، هم تکلیفی بر دوش آنهاست. در نظام اسلامی، مردم تعیین‌کننده‌اند.» ۱۴ خرداد ۱۳۸۰

اهمیت انتخابات مجلس

«جهت دومِ اهمیت انتخابات مجلس این است که شما با انتخاب نماینده مجلس، در واقع سرنوشت کشور را در چهار سال آینده رقم می‌زنید. انتخابات مجلس مظهر دخالت مردم در سرنوشت خود و کشورشان است؛ چون مجلس مرکز قانون‌گذاری است. قانون یعنی جاده‌ای که باز میشود تا مسؤولان اجرایی از آن جاده حرکت کنند و با تلاش خود گوشه و کنار و زوایای کشور را آباد و اصلاح کنند.

این جاده بازکنی به عهده قانون است و قانون را هم نماینده شما در مجلس وضع می‌کند؛ بنابراین مجلس خیلی مهمّ است. علاوه بر این، طبق قانون اساسىِ ما، مجلس ناظر بر دولت است. اگر دولت در جایی بد و یا کج حرکت کند، پا در راه نادرستی بگذارد و خدای نکرده سوءاستفاده‌ای بشود و فسادی به‌وجود آید، مرکزی که میتواند جلوِ فساد و انحراف را بگیرد، مجلس است؛ ببینید چقدر مهمّ است!

این مجلس با آراءِ مردم تشکیل میشود. هرچه آراء بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر خواهد شد. شما وقتی کسی را صالح و شایسته دانستید و او را به مجلس فرستادید، توانسته‌اید بخشی از توان خود را در ساختن و پیشرفت آینده به‌کار بگیرید؛ اهمیت مجلس از این‌جاست. لذا مردم برای مصالح خود، مصالح کشور و مصالح نظام باید نگذارند انتخابات از آن شکوه و عظمت خودش بیفتد.

متأسفانه بعضی از افرادی که تریبون دارند – یا قلم یا بیان – و میتوانند حرف بزنند، ملتفت نیستند که انتخابات و مجلس چه عظمتی دارد؛ حرفی ندارند که کاری کنند یا چیزی بگویند که مردم را از حضور در صحنه انتخابات و عرصه رأی دادن دلسرد کنند؛ این بر اثر بی‌توجّهی و غفلت است، والّا هر ایرانىِ غیور و علاقه‌مند به عزّت ایران و آبادی کشور و سرنوشت ملت باید تلاش کند تا مجلسی قوی و آبرومند تشکیل شود.»  ۲۴ بهمن ۱۳۸۲

سخن پایانی

به نظر شما جای چه سخنان و بیانات دیگری از رهبر انقلاب در این مقاله خالی است؟ آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *