چه کسانی اقدام به برگزاری سمینار یا همایش می کنند؟

برگزاری یک سمینار برای اشخاص حقیقی یا حقوقی (شرکت ها و سازمانها) به عنوان یک ابزار بازاریابی بسیار ارزشمند شناخته می شود، بخصوص برای بیزنس هایی که  به شکل B2B فعالیت می کنند یا محصول آنها، خدماتشان است. با اینحال، در صورتی که به هزینه های برگزاری یک همایش فکر کنیم، ممکن است آن را به عنوان فعالیتی پرهزینه و وقت گیر ببینیم و توجیهی برای آن نیابیم. پس سوالی که پیش می آید این است که آیا اصلا کسب و کارهای کوچک باید به برگزاری سمینار و همایش بپردازند یا خیر؟ و اگر بله، چگونه و به چه علت؟ در این مقاله، کارشناسان تیم نیکاوند به ما می گویند که چرا. با ما همراه باشید.

  • آگاهی از برندتان را افزایش دهید (Brand Awareness)

در صورتی که می خواهید برند خودتان را تمایز دهید و به افراد مختلف بشناسانید، همایش یکی از بهترین گزینه هاست. می توانید از یک سمینار برای برجسته سازی و معرفی تمایز کسب و کارتان نسبت به رقبا و آنچه ارائه می دهید استفاده کنید و می توانید این کار را با خلق محتوای ارزشمند و مناسب به انجام رسانید.

فرصت های مناسب در روابط عمومی را از دست ندهید و با رسانه و بیزنس های محلی در ارتباط باشید. با این کار می توانید حتی بیشتر از قبل سمینار خود و در نتیجه برندتان را معرفی کنید.

  • فرصت شبکه سازی (Networking)

اگر تصور می کنید که هزینه برگزاری کارگاه یا همایش، ارزشش را ندارد، خوبست دوباره فکر کنید. این که مشتری های بالقوه محصولات و خدماتتان را گرد هم بیاورید، محیطی ایده آل برای شبکه سازی در اختیار شما قرار می دهد. ایجاد فرصت های فروش بیشتر می تواند برای همه اتفاق بیفتد، چه بیزنس شما و چه شرکت کنندگان! صاحب نظر جهانی در زمینه کسب و کار، دایان هلبیگ می گوید: “شبکه سازی به منزله سرمایه گذاری در کسب و کارتان است، زمان می برد، و وقتی درست انجام شود، تا سالها بعد نتایج فوق العاده ای در بر خواهد داشت”.

اصلا تصور کنید که کسب و کار شما در زمینه مشاوره مدیریت پروژه خدمات رسانی می کند و سمینار نیز برای صاحبان کسب و کاری طراحی شده که نیاز به مدیریت پروژه دارند. در این صورت فکر نمی کنید که ارتباطات شما با افراد شرکت کننده می تواند بسیار برای شما کمک کننده باشد؟ توصیه می کنیم حتما مقاله مشاوره مدیریت پروژه را در سایت نیکاوند بخوانید تا صفر تا صد این موضوع دستتان بیاید.


  • زمانی که می خواهید یکی از محصولات یا خدمات جدیدتان را معرفی کنید

یک همایش می تواند محل ایده آلی برای معرفی یک خدمت یا محصول جدید باشد؛ چرا که در سمینار شما تمام توجه مخاطب را دارید و اعتمادسازی خوبی نیز انجام شده است.

  • تولید محتوا و اعتبار برند

میزبانی یک سمینار می تواند فرصتی بی نظیر برای آموزش به مخاطب هدف شما با محتوای ارزشمند و با ارائه به صورت زنده فراهم کند. این محتوا می تواند روی وبسایت شما نیز دیده شود، در شبکه های اجتماعی مختلفی به اشتراک گذاشته و پست شود، و یا حتی می توان محتوای سمینار را پس از برگزاری آن به فروش رساند یا به مدعوین هدیه نمود. همچنین سمینار به شما اجازه می دهد که به شرکت کنندگان نزدیک تر شوید و بازخوردهای به روز و مناسبی از آنها بگیرید و از این بازخوردها برای افزایش اعتبار و پیشرفت برندتان استفاده کنید.

  • افزودن ارزش به مخاطبان و ارتباطات بهتر با مشتریان

چنین فرصتی را به هیچ وجه نباید از دست بدهید؛ می توانید این کار را با آموزش مشتریان و شرکت کنندگان در زمینه هایی که واقعا برای کسب و کارشان حیاتی است انجام دهید، مثلا این که اگر حوزه و صنعتی که در آن کار می کنند در حال تغییر است، چطور باید خودشان را با آن تطبیق دهند.

حتی می توانید به سمینار خود کمی بیشتر حال و هوای همکاری بدهید و کاری کنید که شرکت کنندگان بتوانند در رابطه با حیطه خود و تخصصشان نظراتی بدهند و دیدگاه هایشان را به اشتراک بگذارند. تری جنسن، رییس هیئت مدیره شرکت Jannsen Wealth Management می گوید: “علاوه بر امکان بوجود آوردن یک فرصت برای رشد کسب و کار خودمان، ما همایش هایمان را به عنوان راهی عالی برای برجسته سازی و معرفی بیزنس شرکت کنندگان نیز می بینیم.”

  • وبینار یا سمینار؟

با همه ی مواردی که بالاتر به آنها اشاره شد، ممکن است نتوانید از پس مخارج یک همایش حضوری بر بیایید، کاری که می توانید انجام دهید، برگزاری یک وبینار به جای یک سمینار است. وبینار چیست؟ در واقع وبینار همان همایش است که به شکل آنلاین برگزار می شود. البته برای این که وبینار شما به بهترین شکل ممکن برگزار شود، باید یک سری هزینه ها از جمله هزینه پلتفرم آنلاین برگزاری را نیز در نظر داشته باشید. در عوض فرصت دیدار رو-در-روی مخاطبین و شبکه سازی در وبینار محدود میشود. به هر حال مزایای این دو روش، یکسان نیست. همچنین توانایی شما برای حفظ تمرکز مخاطبین آنلاین به مراتب کمتر از یک سمینار یا کارگاه حضوری خواهد بود.

  • کارگاه یا همایش؟

این که برگزاری کارگاه برای کسب و کار شما مناسب تر است یا همایش، در واقع به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. در صورتی که بار تئوری مطالبی که قرار است به شرکت کنندگان منتقل شود بیشتر است، سمینار مناسب شماست، اما در صورتی که میزان مهارتهای عملی که می خواهید به شرکت کنندگان بیاموزید زیاد است، باید به سراغ کارگاه بروید. در نظر داشته باشید که در یک کارگاه روحیه همکاری و روحیه تیمی بیشتر خواهد بود، اما در سمینار معمولا افراد مخاطب صحبت های یک یا چند نفر بوده و شاید همکاری خاصی بین آنها صورت نگیرد که البته طبیعی است.

نتیجه گیری نهایی

با توجه به تمام مواردی که گفته شد، باید بتوانید تصمیم بگیرید که آیا برگزاری سمینار برای شما مناسب است یا نه؟ اما معمولا برگزاری یک گردهمایی، سمینار، کارگاه، یا حتی وبینار، اگر به درستی و به شکلی حرفه ای انجام شود، می تواند برای تقریبا هر کسب و کاری مناسب باشد؛ مگر در موارد خاص. توجه داشته باشید که خلاف این موضوع نیز صدق می کند. یعنی اگر به درستی به برگزاری همایش نپردازید ممکن است متحمل ضرر شوید و هیچ نتیجه و آورده ای نیز نداشته باشید. خب، در این صورت چه باید کرد؟ اول از همه مطالعه مطالب بسیاری که در این زمینه در بلاگ سایت نیکاوند نوشته شده می تواند برای شما مفید باشد، و در وهله بعد، همیشه باید کار را به حرفه ای ترین افراد در آن زمینه بسپارید. به همین خاطر، تیم نیکاوند می تواند در کمترین زمان، همایش ها را با بیشترین سودآوری برای شما برگزار کند. در صورت وجود هر گونه پرسش می توانید از طریق سایت نیکاوند، از مشاوره رایگان بهره مند شده و تصمیم خود را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *