عفونت های نوزادی

عفونت گوش در نوزادان و کودکان خطرآفرین است

عفونت گوش در نوزادان جزء شایع‌ترین مشکلات آن‌هاست که معمولا مادران را بسیار نگران می‌کند و خیلی سریع به متخصص اطفال مراجعه می‌کنند. آماری که در مالزی وجود دارد جالب است. نصف کودکانی که به عفونت گوش مبتلا می‌شوند، زیر دو سال دارند.

عفونت گوش به چند دسته تقسیم می‌شود: عفونت گوش میانی، عفونت حاد یا مزمن و عفونت گوش خارجی که بر کانال بیرونی گوش تاثیر می‌گذارد.

عفونت گوش میانی می‎تواند عامل باکتریای یا ویروسی داشته باشد که گوش میانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نوع عفونت معمولا به خاطر یک بیماری دیگر به وجود آمده است مانند یک تب بالا یا آلرژی و یا عفونت‌های تنفسی.

این بیماری باعث تراکم و تورم لوله‌ای می‌شود که گوش میانی را به دستگاه تنفسی پیوند می‌دهد و منجر به انباشت مایع در گوش میانی می‌شود. این محل بهترین جا برای رشد میکروب‌هاست که در طی سه هفته تا سه ماه از عفونت اولیه ممکن است رخ دهد.

عفونت مزمن گوش (در عفونت میانی) معمولا در طول بیش از سه ماه رخ می‌دهد. در این حالت درد کمتری وجود دارد ولی همچنان به طور مداوم ترشحات گوش وجود دارند.

عفونت گوش میانی (OME) زمانی رخ می‌دهد که یک التهاب در گوش میانی به همراه مایعی بدون هیچ‌گونه عفونتی دیده می‌شود. این مایع ممکن است بعد از این که عفونت حاد از بین رفته همچنان وجود داشته باشد.

نوع OME ممکن است بدون هیچ‌گونه علائمی بروز کند ولی باید دقت داشت که اگر این اتفاق تکرار شود، ممکن است کودک را حساس کند و در نهایت روی شنوایی او تاثیر بگذارد.

عفونت حاد گوش خارجی یک نوع عفونت کانال گوش است که از بیرون گوش به داخل آن سرایت می‌کند. عامل آن معمولا باکتریای است اما گاهی اوقات عامل آن قارچ یا ویروس نیز ممکن است باشد.

عفونت ممکن است به خاطر چسبندگی یک شئ نیز اتفاق بیفتد. وقتی جسمی در گوش حبس شود، رطوبت بعد از حمام یا استخر را نیز در خودش حبس می‌کند و باعث عفونت می‌شود. برخلاف عفونت گوش میانی، عفونت گوش خارجی به خاطر بیماری‌های دیگر اتفاق نمی‌افتد.

در عفونت‌های گوش میانی کودک حالات زیر را دارد: درد در گوش، مشکل در شنوایی، خارج شدن مایع غلیظی از گوش، تب یا سردرد، به سختی خوابیدن، مشکل در تعادل و کم اشتهایی.

در عفونت خارجی گوش کودک ممکن است درد داشته باشد یا در شنوایی احساس مشکل کند. مایع گوش ممکن است از آن بیرون بزند و یا کودک در هنگام فشار دادن گوش احساس درد کند و یا ممکن است احساس خارش در گوش داشته باشد.

چه کسانی در معرض خطر هستند؟

عفونت گوش میانی: کودکان شش ماه تا دو سال بیشتر در معرض هستند؛ چرا که لوله‌های استاخی در آن‌ها باریکتر و بیشتر افقی هستند به همین علت تخلیه گوش در آن‌ها سخت‌تر می‌شود و در احتمال مسدود شدن گوش در آن‌ها بالاتر می‌رود.

معمولا این عفونت در فصل‌های سرد سال بیشتر از هر وقت دیگری رخ می‌دهد.

متاسفانه آلودگی هوا و همچنین در معرض دود سیگار بودن احتمال عفونت گوش را بالا می‌برد. بهتر است والدینی که کودکانشان را به مهدکودک میفرستند، بیشتر از کودکانشان در برابر عفونت محافظت کنند. همچنین اگر کودک شما برادر یا خواهر دیگری دارد که بیشتر اوقات با او هستند، بیشتر باید مراقب او باشید.

عفونت گوش خارجی: این عفونت در افراد بین سنین 13 تا 19 سال، به علت اندازه و شکل کانال گوششان بیشتر رایج است. به این نوع عفونت، عفونت شناگران نیز می‌گویند که همانطور که اسمش پیداست بیشتر برای آن‌ها اتفاق می‌افتد.

حتما بخوانید:

پزشک‌ زنان خوب در تهران مخصوص بارداری

معرفی رشته شنوایی سنجی

صدای سرفه نوزادتان چه معنی دارد؟

مشکلات پوستی مانند اگزما، احتمال بروز عفونت گوش میانی را افزایش می‎دهد. همچنین اگر از مواد آرایشی که پوست و مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، استفاده می‌کنید، باید بیشتر مراقب گوش‌هایتان باشید.

خطر خاموش

با وجود این که عفونت گوش عوارض بلند مدتی ندارد، ولی باید دقت داشت که عفونت‌های مکرر و مداوم ممکن است عوارض جدی را مانند عدم شنوایی را در پی داشته باشد و به دنبال آن مشکلاتی در حرف زدن و پیشرفت‌های دیگر کودک شما بوجود بیاورد.

معمولا عفونت‌ها به خودی خود در طول یک هفته از بین می‌روند. گاهی دکترها در صورت لزوم آنتی‌بیوتیک‌هایی به صورت خوراکی یا قطره‌های گوشی تجویز می‌کنند. اگر کودکتان از درد گوش رنج می‌برد، راه‌هایی برای کم کردن این درد نیز پیشنهاد می‌شود.

با وجود این که AOM بیماری شایعی است، ولی ممکن است باعث بوجود آمدن عوارض کشنده‌ای مانند آبسه‌های گردنی، مننژیت و… شود. این عوارض زمانی رخ می‌دهند که عفونت به اندام‌هایی مانند مغز و ریه برسد.

همان باکتری که اغلب در گوش میانی بوجود می‌آید، باعث عامل بوجود آمدن این عوارض جبران‌ناپذیر است.

پیشگیری بهتر از درمان است

بهترین راه‌ها همیشه پیشگیری هستند. مراقب خودتان باشید تا در فصول سرد سرما نخورید. اگر کودکتان مریض شد، حتما به او یاد دهید که چگونه همیشه دست‌هایش را تمیز نگه دارد و هنگام عطسه و سرفه جلوی دهانش را بگیرد.

کودکتان را از این که در معرض آلودگی هوا یا دود سیگار باشد، دور نگه دارید.

تا حد امکان برای کودکان زیر شش ماه، خودتان به او شیر دهید. شیر مادر پادتن‌هایی دارد که از عفونت‌های گوشی جلوگیری می‌کند. همچنین واکسیناسیون دشمن این عفونت‌ها هستند.

برای این که بدانید چه واکسن‌هایی مناسب فرزندتان است، با دکترش مشورت کنید.

مادران عزیز به یاد داشته باشید که با وجود این که عفونت گوش، در بین کودکان بسیار رایج است، ولی در صورت بی‌توجهی به آن، عوارض جبران‌ناپذیری برای کودکتان به بار می‌آورد.

منبع: star2

۴ دیدگاه در “عفونت گوش در نوزادان و کودکان خطرآفرین است”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *