تاثیر پدر بر سلامتی مادر و کودک

عوارض سن بالای پدر در بارداری

پدر خوب چه کسی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟ به این فکر کرده‌اید که یک پدر خوب و سالم باید چگونه باشد؟ حتما این موضوع را درباره رفتار با فرزندتان بررسی کرده‌ید. اما خوب است بدانید که پدر و مسئولیت پدری فقط در رفتار با کودک و زمانی که او متولد شده تعریف نمی‎شود. پدر قبل از تولد هم تاثیرات قابل توجهی بر جنین خواهد داشت. در روایات اسلامی نیز آمده است که کسانی که می‌خواهند فرزنددار شوند، بهتر است 40 روز قبل ورزش کنند. امروزه ما می‌دانیم شاخصه‌های سلامتی در پدران آینده بالاتر می‌رود و در نتیجه اسپرم قوی‌تری تولید خواهد شد.

تحقیقی که امروز ما در این مقاله آن را بررسی کردیم، در این مورد است که سن پدر چقدر در سلامت جنین و مادر تاثیرگذار است.  در واقع عوارض سن بالای پدر در بارداری را با هم بررسی می‌کنیم.

تحقیقات جدیدی که در آمریکا انجام شده است نشان داده که اگر پدر نتواند مسئولیت پدرانه خود را به درستی انجام دهد، در نهایت تاثیر منفی هم روی فرزند و هم روی مادر ایجاد خواهد کرد.

تحقیقات عمده‌ای در دانشگاه استنفورد روی روند زندگی 40,529,905 نوزاد بین سال‌های 2007 تا 2016 انجام شده است.

نتایج این تحقیقات بسیار جالب توجه است. محققان دریافتند که هر چه سن پدر بالاتر باشد، ریسک این که کودکی نارس متولد شود، بیشتر است. همچنین احتمال این که کودک وزن کمتری در هنگام تولد داشته باشد و به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشد، بیشتر است. همچنین احتمال این که کودک مجبور باشد به تهویه مطبوع و مراقبت‌های ویژه و آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز پیدا کند، بیشتر است.

البته عوامل مختلف دیگری مانند سیگار کشیدن مادر در هنگام بارداری، سن مادر، تحصیلات و تعداد مولتی ویتامین‌های مصرفی، همه و همه در به دنیا آمدن یک نوزاد سالم و به موقع نقش دارند.

بر پایه مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده است، کودکانی که پدرشان 45 سال یا بیشتر دارند، 0.12 هفته زودتر به دنیا آمده‌اند و خطر نارس به دنیا آمدنشان 14 درصد بالاتر خواهد بود. (نوزادانی که زودتر از هفته 37 به دنیا آیند را نوزادان نارس می‌گویند.) پس سن بالای پدر بر سلامت نوزاد به شدت اثرگذار است.

حتما بخوانید:

عفونت گوش در نوزادان و کودکان بسیار خطرناک است

دکتر زنان خوب در تهران مخصوص بارداری

این کودکان همیچنین 20.2 گرم از بچه‌های دیگر سبک‌تر بوده‌اند و به احتمال 14 درصد بیشتر به مراقبت‌های ویژه نیاز خواهند داشت. همچنین ریسک ابتلا به تشنج در آن‌ها 18 درصد بالاتر از کودکانی است که پدرانشان بین 25 تا 34 سال سن دارند.

نوزادانی که پدرشان 55 سا سن و یا بیشتر داشت، نمره کمتری در آزمون آپگار (تست سلامت کودکان در هنگام تولد) کسب کردند.

تاثیر سن پدر بر سلامت مادر

این تیم تحقیقاتی دریافتند که نه تنها سن یک پدر روی سلامت کودک اثر می‌گذارد، بلکه روی سلامت مادر نیز تاثیر می‌گذارد. خطر پدر شدن در سنین بالا نه تنها برای جنین که برای مادر نیز خطر جدی محسوب می‌شود.

مادرانی که همسرانشان سم بیشتری داشتند، خطر ابتلا به دیابت بارداری در آن‌ها زیادتر بود. تقریبا می‌شود گفت مادران بارداری که همسرشان 55 سال یا بیشتر داشتند، 34 درصد احتمال بیشتری برای دیابت بارداری را تجربه کرده‌اند.

حتما شنیده‌اید که می‌گویند مادر شدن را به تاخیر نیاندازید. دلیل آن هم این است که سلامت خود و جنینشان به خطر نیفتد. اما جالب است بدانید که 13 درصد از تولدهای زودرس نوزادان و 18 درصد از دیابت‌های بارداری، مربوط است به سن بالای پدر! آن‌ها پیشنهاد کرده‌اند که اسپرم پدری که سن بالایی دارد را عوض کنند.

هر چند که هیچ نتیجه‌گیری قوی در مورد علت این تاثیر معلوم نیست ولی همچنان خطر پشت گوش پدرانی است که پدر شدن را به تاخیر می‌اندازند. به همین علت پدرانی که سن بالایی دارند نیز حتما قبل از اقدام به فرزنددار شدن باید تحت مراقبت قرار بگیرند.

حتما بخوانید:

وقتی که پسرم فهمید مادرهایی هستند که داخل خانه کار می‌کنند

این شش جمله را به مادری که نوزادش شب‌ها بیدار است، نگویید

اگر پدرانی با سن بالا، تصمیم بگیرند که قبل از 45 سالگی بچه‌دار شوند، تعداد تولدهایی که با مشکل رو به رو می‌شوند، روز به روز کاهش خواهد یافت. به همین علت مراجعه کردن به مشاوره برای زوجینی که قصد فرزنددار شدن دارند، به شدت پیشنهاد می‌شود. مشاوره باید سن ازدواج زوجین را علاوه بر سن بارداری مادر و سن پدر شدن مرد را در نظر بگیرد و بر طبق آن، پیشنهادهای مناسبی به زوجین ارائه کند.

پس همیشه این سن مادر نیست که بر سلامت جنین اثر می‌گذارد؛ بلکه سن پدر نیز تاثیر به سزایی در سلامت کودک و مادر ایفا می‌کند که معمولا مغفول می‌ماند و کمتر کسی به آن توجه می‌کند. با رازینه و مطالب مادر و کودک ما همراه باشید.

منبع: star2

یک دیدگاه در “عوارض سن بالای پدر در بارداری”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *