آزمایش خون

هزینه آزمایش هپاتیت، کلامیدیا و سایر بیماری‌های مقاربتی

متاسفانه مشکلی که معمولا در بیماری‌های مقاربتی با آن رو به رو هستیم، این است که علائم این بیماری‌ها، همیشه قابل‌مشاهده نیستند و همین کار را برای فرد مبتلا بسیار دشوار می‌کند. با این حال روش درمان برخی از انواع بیماری‌های مقاربتی ساده است که فقط نیازمند این است که شما هر از چند گاهی خودتان را معرض پایش قرار دهید.

درصورتی‌که بیماری مقاربتی شما به موقع درمان نشود، خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی مثل اچ‌آی‌وی (HIV) بیشتر خواهد شد. از دیگر عوارضی که ممکن است یک بیماری ایجاد کند، این است که ممکن است باعث ناباروری شود و یا عاملی برای عفونت‌های این ناحیه باشد.

بعضی از این بیماری‌ها مثل هپاتیت حتی بدون داشتن رابطه‌ی جنسی و از طریق تماس با خون فرد آلوده منتقل می‌شود، ولی سایر بیماری‌ها مانند سوزاک فقط طی رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شوند. در این مقاله ما ۴ نوع بیماری مقاربتی مهم را معرفی کرده‌ایم.

۱. بیماری کلامیدیا (Chlamydia)

کلامیدیا خود یک عفونت باکتریایی در مجرای تناسلی است. معمولا تشخیص کلامیدیا خیلی آسان نیست؛ چرا که در مراحل اولیه‌ی بیماری تقریبا بدون علامت یا با علائم بسیار خفیف است و معمولا افراد بین دو تا سه هفته بعد از ابتلا، متوجه این بیماری می‌شوند. همچنین زمانی‌که علائم بروز می‌کند، معمولا آن‌قدر خفیف و گذراست که به‌راحتی نادیده گرفته می‌شود.

۲. بیماری سوزاک (Gonorrhea)

سوزاک یک عفونت باکتریایی در مجاری تناسلی است. همچنین می‌تواند در دهان، گلو، چشم و مقعد هم رشد کند. اولین علائم بیماری سوزاک معمولا ۱۰ روز بعد از ابتلا بروز می‌کند. همچنین ممکن است بعضی از افراد ماه‌ها قبل از اینکه علائم بروز کند، به این بیماری مبتلا شده باشند.

۳. بیماری تریکوموناس (Trichomoniasis)

تریکوموناس یکی از رایج‌ترین بیماری های مقاربتی است که به‌وسیله انگل میکروسکوپی به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌شود. این بیماری طی رابطه‌ی جنسی در افرادی که آمادگی ابتلابه بیماری‌های عفونی را دارند منتقل می‌شود و گسترش می‌یابد. این بیماری بیشتر مواقع مجرای ادراری در مردان و واژن در زنان را آلوده می‌کند، اما معمولا بدون علامت است. معمولا علائم این بیماری بین ۵ تا ۲۸ روز بعد از ابتلا ایجاد می‌شود و این علائم می‌تواند از یک سوزش خفیف تا التهابات شدید متغیر باشد.

۴. بیماری HIV

HIV نوعی عفونت است که به ‌وسیله ویروس نقص ایمنی انسان ایجاد می‌شود. HIV در میزان توانایی بدن برای مبارزه با ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌هایی که طی بیماری ایجاد می‌شوند، اختلال ایجاد می‌کند و می‌تواند سبب ایجاد بیماری ایدز شود. ایدز بیماری خطرناکی است و زندگی فرد را تهدید می‌کند.

علائم اولیه HIV در ابتدا چندان مشهود نیستند. بعضی از افراد ۲ تا ۶ هفته بعد از ابتلا، علائمی شبیه‌ به علائم آنفولانزا دارند. با این‌حال تنها راه تشخیص ابتلا به HIV انجام آزمایش است.

حتما بخوانید:

بیماری پزشک‌زدگی در جامعه ایرانی

ارتباط چاقی و بیماری های قلبی عروقی

هزینه این آزمایشات

هزینه انجام آزمایشات مطابق نرخ مصوب سالانه اعلام شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌گردد. دوره نهفتگی بیماری‌های مقاربتی مدت زمانی را نشان می دهد که باید از آلودگی فرد گذشته باشد تا آزمایش بتواند عفونت را در بدن شخص تشخیص دهد. به عبارت دیگر دوره نهفتگی یا دوره پنجره مدت زمانی است که فرد آلوده شده‌است؛ اما، با آزمایش تشخیص داده‌ نمی‌شود. همانطور دوره نهفتگی هر کدام از بیماری‌ها را در بالا ذکر کردیم، به این نکته هم دقت داشته باشید که لازم است خود و همسرتان را همیشه در معرض پایش قرار دهید تا بتوانید در صورت ابتلا بیماری را مهار کنید.

هزینه نمونه گیری در محل

هزینه نمونه‌گیری در محل در شهرهای تهران و کرج را در زیر آورده‌ایم.

تهران: ۲۵۰۰۰تومان

کرج:   ۲۵۰۰۰تومان

آزمایش ایدز

آزمایش ایدز را می‌تون به چند روش انجام داد که هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند. البته هر کدام از این روش‌ها از نظر پزشکان دقت‌های متفاوتی دارند که با توجه طول دوره نهفتگی قابل تشخیص، باید نوع آزمایش را تعیین کرد. برای انتخاب نوع آزمایش بهتر است ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

روش سرلوژیک      هزینه: ۴۹٫۰۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز:خون     دقت: خوب     دوره نهفتگی: ۱ الی ۳ماه

روش مولکولی       هزینه:  ۲۶۰٫۰۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز:خون    دقت: عالی     دوره نهفتگی: ۱ هفته

حتما بخوانید:

آزمایش زگیل تناسلی (HPV)

این ازمایش که به روش مولکولی تعیین می‌شود، دقت خوبی دارد ولی دقیق نمیدانیم که چه دوره نهفتگی را می‌تواند کشف کند.

روش مولکولی (ژنوتایپینگ)      هزینه: ۵۰۰٫۰۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز: خون     دقت: خوب     دوره نهفتگی: نامشخص

آزمایش تبخال تناسلی (HSV)

آزمایش تبخال تناسلی را می‌تون به چند روش انجام داد که هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند. البته هر کدام از این روش‌ها از نظر پزشکان دقت‌های متفاوتی دارند که با توجه طول دوره نهفتگی قابل تشخیص، باید نوع آزمایش را تعیین کرد. برای انتخاب نوع آزمایش بهتر است ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

روش سرلوژیک      هزینه: ۳۵۰۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز:خون     دقت: خوب     دوره نهفتگی: ۱٫۵ماه

روش مولکولی       هزینه: ۲۱۰٫۰۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز:عالی      دقت: خوب

آزمایش هپاتیت سی (HCV)

آزمایش هپاتیت سی را می‌تون به چند روش انجام داد که هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند. البته هر کدام از این روش‌ها از نظر پزشکان دقت‌های متفاوتی دارند که با توجه طول دوره نهفتگی قابل تشخیص، باید نوع آزمایش را تعیین کرد. برای انتخاب نوع آزمایش بهتر است ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

روش سرلوژیک      هزینه: ۴۹۰۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز:خون     دقت: خوب     دوره نهفتگی: ۲ماه

روش مولکولی       هزینه: ۲۱۰٫۰۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز:خون     دقت: عالی

حتما بخوانید:

آزمایش هپاتیت ب (HBV)

آزمایش هپاتیت ب را می‌تون به چند روش انجام داد که هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند. البته هر کدام از این روش‌ها از نظر پزشکان دقت‌های متفاوتی دارند که با توجه طول دوره نهفتگی قابل تشخیص، باید نوع آزمایش را تعیین کرد. برای انتخاب نوع آزمایش بهتر است ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

روش سرلوژیک      هزینه: ۴۹۰۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز: خون     دقت: خوب     دوره نهفتگی: ۱٫۵ ماه

روش مولکولی       هزینه: ۲۱۰٫۰۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز: خون     دقت: عالی

آزمایش سوزاک

آزمایش هپاتیت سوزاک را می‌تون به چند روش انجام داد که هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند. البته هر کدام از این روش‌ها از نظر پزشکان دقت‌های متفاوتی دارند که با توجه طول دوره نهفتگی قابل تشخیص، باید نوع آزمایش را تعیین کرد. برای انتخاب نوع آزمایش بهتر است ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

روش کشت و رنگ آمیزی گرم     هزینه: ۲۵٫۰۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز:خون /ادرار    دقت: خوب     دوره نهفتگی: ۱ هفته

روش مولکولی

نمونه مورد نیاز: خون/ادرار     دقت: عالی

آزمایش سفلیس

ازمایش سفلیس را می‌تون به چند روش انجام داد که هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند. البته هر کدام از این روش‌ها از نظر پزشکان دقت‌های متفاوتی دارند که با توجه طول دوره نهفتگی قابل تشخیص، باید نوع آزمایش را تعیین کرد. برای انتخاب نوع آزمایش بهتر است ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

روش RPR          هزینه: ۶٫۵۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز:خون/ادرار      دقت: خوب     دوره نهفتگی: ۱٫۵ماه

روش مولکولی

نمونه مورد نیاز: خون/ادرار     دقت: عالی

آزمایش کلامیدیا

آزمایش کلامیدیا را می‌تون به چند روش انجام داد که هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند. البته هر کدام از این روش‌ها از نظر پزشکان دقت‌های متفاوتی دارند که با توجه طول دوره نهفتگی قابل تشخیص، باید نوع آزمایش را تعیین کرد. برای انتخاب نوع آزمایش بهتر است ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

روش سرلوژیک      هزینه: ۳۴۰۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز:خون     دقت: خوب     دوره نهفتگی: ۱ هفته

روش مولکولی      هزینه:  ۲۱۰٫۰۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز:خون/ادرار     دقت: عالی

آزمایش مایکوپلاسما

آزمایش مایکوپلاسما را می‌تون به چند روش انجام داد که هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند. البته هر کدام از این روش‌ها از نظر پزشکان دقت‌های متفاوتی دارند که با توجه طول دوره نهفتگی قابل تشخیص، باید نوع آزمایش را تعیین کرد. برای انتخاب نوع آزمایش بهتر است ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

روش سرلوژیک      هزینه: ۳۴۰۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز: خون     دقت: خوب

روش مولکولی       هزینه: ۲۱۰۰۰۰ تومان

نمونه مورد نیاز: خون/ادرار      دقت: عالی

برگرفته از اینجا

یک دیدگاه در “هزینه آزمایش هپاتیت، کلامیدیا و سایر بیماری‌های مقاربتی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *