دمر بودن و بهبود کیفیت خواب نوزادان

حالت دمر در کودکان و خواب بهتر

اگر مادر شده‌اید، حتما با این معضل که کودکتان کی و چقدر می‌خوابد و این که ایاخواب او کافی هست یا نه مواجه شده‌اید. نوزاد زیبای شما هم به طور طبیعی احساساتی دارد و نیازهای خود را باید برطرف کند. فقط بلد نیست چگونه آن را به شما انتقال دهد.

مقالات زیادی پیرامون این‌که زبان نوزادان را چگونه باید ترجمه کرد، نوشته شده است. خیلی از این مقالات در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسیده‌اند و مورد تایید پزشکان بزرگ دنیا هستند. پس نیازهای کودک هم مثل هر انسانی باید برطرف شود و اگر مادر او نسبت به این نیازهای بی‌توجه باشد، ممکن است از نظر روحی به او آسیب برساند که تاثیرات این گونه رفتارها معمولا در بزرگسالی کاملا مشهود است.

حتما برایتان پیش آمده است که دلتان بخواهد موقع خواب جابجا شوید یا حالت خودتان را تغییر دهید. این نوزاد تازه به دنیا آمده هم حتما این نیاز را دارد ولی توانایی انجام دادن آن‌چه که به آن احتیاج دارد را ندارد.

بهترین فردی که می‌تواند نیازهای کودک را تشخیص دهد، مادر اوست که 9 ماه با او هم‌حسی داشته است و می‌تواند بفهمد کودک دلبندش که چندی پیش پاره‌ای از وجود او بوده است، به چه احتیاج دارد و چه می‌خواهد.

مادران عزیز که تجربه چندانی در بزرگ کردن بچه ندارید، خودتان را دست کم نگیرید و به هر کسی اجازه دخالت کردن در رابطه مادری بین خود و فرزندتان ندهید. شما بهترین کسی هستید که می‌داند عزیز دلتان الان چه می‌خواهد یا به چه احتیاج دارد.

تحقیقات نشان داده‌اند که کودکانی که کمتر فعالیت می‌کنند، معمولا خواب کمتری دارند. در این‌جا چرت زدن اصلا فایده‌ای ندارد. درواقع کودکانی که کمتر در طول شب می‌خوابند ولی بیشتر در طول روز چرت می‌زنند، تمام واحد خواب لازمشان را نمی‌توانند بدست آورند.

از طرفی نوزادی که بیشتر خسته است، نسبت به قدشان بیشتر وزن میگیرند که خودش زنگ خطری برای سلامتی او محسوب می‌شود.

این تحقیق در نوع خودش جزء اولین‌ها برای بررسی سلامت عمومی نوزادان و رفتار آن‌ها بوده است.

ما می‌دانیم که فعالیت فیزیکی و خواب در کودکان به طور مستقیم روی هم اثر می‌گذارند و به احتمال بسیار زیاد، در روند رشدشان تاثیر خواهد داشت.

این ارتباط می‌تواند خودش را در روند رشد بسیار سریع نشان دهد.

شاید با خودتان بگویید که چرا ما در مورد فعالیت بیشتر نوازادان بحث را شروع کردیم. جواب ساده است چون این دمر بودن کودک، خودش یک نوع فعالیت برایش به حساب می‌آید؛ چرا که کودک باید تقلا کند و دست و پا بزند و همین عامل بسیار ساده در روند رشد او می‌تواند بسیار موثر باشد.

در واقع وقتی کودک در حالت دمر قرار می‌گیرد، یعنی بر روی شکم، به طور بالقوه برای حالت حرکت کردن دارد آماده می‌شود تا به اصطلاح موتورش کم کم راه بیفتد و مهارت حرکت کردن را بیاموزد.

هر چند محققان هنوز ارتباط دقیقی بین حالت دمر و خواب کودک پیدا نکرده‌اند، ولی این کار فعالیت فیزیکی او را بیشتر می‌کند و در نتیجه خواب راحتتری و عمیقتری و در نتیجه وزن‌گیری سالم‌تری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

عوارض سن بالای پدر در بارداری

عفونت گوش در نوزادان و کودکان خطرآفرین است

وقتی که پسرم فهمید مادرهایی هستند که داخل خانه کار می‌کنند

در نتیجه والدینی که فکر می‌کنند کودکانشان به اندازه کافی نمی‌خوابند، می‌توانند زمانی که کودکشان در طول روز در حالت دمر است را بیشتر کنند تا سطح فعالیت فیزیکی کودک را بالا ببرند.

این مطالعه روی 22 کودک 6 ماهه سالم انجام شد و فعالیت فیزیکی‌شان و میزان خواب 24 ساعته این‌ها اندازه‌گیری شد. در طول این آزمایش آن‌ها قد و وزن کودک را نیز اندازه گرفتند.

کودکانی که خوابشان در طول شبانه‌روز کمتر و در زمان خوابیدنشان در شب کوتاهتر بود، بیشتر نیاز به شیر خوردن در طول شب پیدا می‌کردند و در طول شب چندبار برای شیر خوردن بیدار می‌شدند و در طول روز نیز فعالیت کمتری داشتند گویی انرژی کمتری برای فعالیت فیزیکی داشتند.

همچنین به این نتیجه رسیدند که نوزادانی که بیشتر از 12 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابیدند، نمره وزن‌گیری بر حسب قدشان 53 درصد بهتر از بقیه بود.

والدین بهتر است شرایط را برای این‌که او بتواند 12 ساعت بخوابد، برایش فراهم کنند و باز ترجیح داده می‌شود که زمان خواب او را تقریبا منظم کنند تا ثابت باقی بماند. پیشنهادی که ممعمولا پزشکان برای شما دارند این است که سعی کنید در زمانی که کودکتان بیدار است او را وادار به فعالیت فیزیکی کنید و با او بازی کنید. اگر وقت این کار را ندارید، حداقل او را دمر بگذارید تا خودش فعالیت کند و فعالیتش را در طول روز بیشتر کند.

مطالب مادر و فرزند رازینه را می‌توانید از این‌جا دنبال کنید.

اگر به دنبال قصه صوتی کودکانه هستید، حتما به سایت خاله سمینا سر بزنید تا بهترین قصه‌های صوتی کودکانه رو در اختیار داشته باشید.

منبع: futurity

 

۲ دیدگاه در “حالت دمر در کودکان و خواب بهتر”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *