شنوایی سنجی

معرفی رشته شنوایی سنجی

هدف و ماهیت شنوایی سنجی

رشته‌ی شنوایی سنجی یکی از زیر شاخه‌های علوم پزشکی است که وظیفه‌ی مطالعه‌ی شنوایی و اختلالات آن را برعهده دارد. که مواردی چون ارزیابی شنوایی و تعادل و تشخیص اختلالات آن، حفاظت و پیشگیری از شنوایی و آموزش و توانبخشی را شامل می‌شود. در زیر به تفصیل، این وظایف شرح داده می‌شود:

1) ارزیابی شنوایی و تعادل و تشخیص اختلالات آن (شنوایی تشخیصی): در واقع یک شنوایی سنج فقط گوش خارجی و پرده گوش را بررسی نمی‌کند، بلکه ورای آن شامل گوش میانی، گوش داخلی و اعصاب شنوایی و تعادل را تا مغز مورد مطالعه و ارزیابی قرار می‌دهد و پس از تشخیص ضایعات موجود، در صورت نیاز به متخصص گوش و حلق و بینی، مغز واعصاب و اطفال ارجاع می‌دهد.

2) پیشگیری و حفاظت از شنوایی: کم هزینه‌ترین، بهترین و راحت‌ترین راه حفظ سلامت جامعه پیشگیری است. در شنوایی سنجی با کمک روش‌های غربالگری می‌توان از پیشرفت بیماری‌ها جلوگیری کرده و سلامت جامعه را تضمین کرد. این آزمون‌های غربالگری برای شاغلین در کارخانه‌های پرسروصدا صورت می‌گیرد تا آسیب‌های ناشی از آلودگی صوتی به حداقل برسند. تعیین نقاط مجاز و غیر مجاز از نظر سروصدا، ارائه‌ی برنامه‌های حفاظت شنوایی و ارائه‌ی راهکارهایی در جهت کنترل سروصدا از جمله وظایف شنوایی سنج در این حیطه است. همچنین آزمون‌های غربالگری برای نوزادان، کودکان پیش دبستانی و حتی دانشجویان انجام می‌گیرد با این هدف که ضایعه به موقع شناسایی و هرچه سریع‌تر مورد درمان واقع گردد تا از آسیب‌های پیش رو، جلوگیری به عمل آید.

3) وظیفه‌ی دیگر شنوایی سنج توانبخشی است. که دو بخش توانبخشی شنوایی و توانبخشی تعادل را در برمیگیرد. منظور از توانبخشی تعادل، ارائه‌ی راهکارهای درمانی برای بیمارانی که از سرگیجه و عدم تعادل رنج می‌برند، است. توانبخشی شنوایی وظایف متعددی از جمله ارزیابی، تجویز و تنظیم وسایل کمک شنوایی، تربیت شنوایی، کمک به سازگاری روانی-اجتماعی بیماران، راهکارهای درمانی برای افراد دچار وزوزگوش و توانبخشی بیماران مبتلا به اختلال توانبخشی مرکزی را در برمیگیرد.

۴) هم چنین آموزش نحوه‌ی برقراری ارتباط مناسب، نحوه‌ی لب خوانی و گفتار خوانی، به افرادی که دچار ناشنوایی کامل هستند، از جمله وظایف یک شنوایی سنج است.

علاوه بر موارد فوق، تهیه‌ی گزارشات لازم برای پزشک معالج از روند درمان و همچنین برقراری کارگاه‌های برقراری ارتباط مناسب برای بیماران و خانواده‌هایشان، از وظایف دیگر فارغ التحصیلان این رشته است.

 

توانایی‌های مورد نیاز رشته شنوایی سنجی

با توجه به اینکه رشته‌ی شنوایی سنجی رشته‌ای تازه بنیان است، اغلب منابع درسی به زبان انگلیسی و ترجمه نشده است. بنابراین تسلط بر زبان انگلیسی برای موفقیت در این رشته، امری ضروری است.

همچنین تسلط بر درس فیزیک به خصوص فیزیک صوت و درس زیست شناسی از دوران دبیرستان، از ملزومات انتخاب این رشته است. به علاوه دانشجو باید آناتومی و فیزیولوژی گوش را دقیق فراگیرد تا برای یادگیری دروس تخصصی این رشته آمادگی لازم را داشته باشد.

رشته‌ی شنوایی سنجی با افرادی سروکار دارد که ممکن است به علت مشکلات شنوایی و تعادلی خود، دچار مشکلات روحی و اجتماعی شده باشند. بنابراین داشتن سلامت کامل روانی برای شنوایی سنج و مهارت ارتباطی مناسب برای بازگرداندن این افراد به زندگی و اجتماع، امری ضروری است.

همچنین دقت و توجه به جزییات، رفتار دلسوزانه و حرفه‌ای با بیماران و مهارت انجام کار تیمی از دیگر مهارت‌های مورد نیاز این رشته است.

 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

 

امکان ادامه تحصیل این رشته در حال حاضر تا کارشناسی ارشد وجود دارد.

 

آینده شغلی و بازار کار رشته شنوایی سنجی

اما درباره‌ی فرصت شغلی این رشته می‌توان زمینه‌های شغلی زیر را نام برد:

-کارخانه‌ها و مراکز صنعتی

-مراکز وابسته به سیستم بهزیستی

-مدارس عادی و استثنایی جهت انجام برنامه‌های غربالگری و پیشگیری

– خانه‌های بهداشت

-کلینیک‌های خصوصی شنوایی شناسی

-همکاری با متخصصین گوش و حلق و بینی

-مراکز ساخت قالب‌ها و سمعک‌های شنوایی

فارغ التحصیلان می‌توانند با داشتن سابقه‌ی کاری (4 سال برای شهرستان‌ها و ۶ سال برای تهران) اقدام به تأسیس مراکز خصوصی شنوایی شناسی کنند.

این رشته جون نوپا است و امکان همکاری گسترده با مدارس و کارخانجات و همچنین متخصصین گوش و حلق و بینی دارد، جای پیشرفت و بازار کاری خوبی در انتظارش است.

 

منبع: article.gozine2

یک دیدگاه در “معرفی رشته شنوایی سنجی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *