تمرکزتان را افزایش دهید

راهکارهای عملی برای افزایش تمرکز

حتما شما که این مقاله را مطالعه می‌کنید، به این فکر می‎کنید که چرا نمی‎توانید برای کارهایتان تمرکز لازم را داشته باشید و دوست دارید یک راهکار عملی برای افزایش تمرکز بدست آورید. خیلی اوقات پیش می‌آید که به خودتان می‌آیید و می‌بینید که وقت فراوانی را صرف کارهایی کرده‌اید که در واقع انجام دادن یا ندادنشان برای شما فرقی نداشته است. در حین انجام کارهای مهمتان حواستان به کلی پرت می‌شود و تمرکزتان را از دست می‌دهید. به همین علت احساس نامنظم بودن و هدر دادن وقت به شما دست می‎دهد.

نگران نباشید! شما تنها نیستید. همینطور که جامعه پیشرفت می‌کند و به جلو می‌رود، عوامل حواس پرت‌کن برای شما بیشتر و بیشتر می‌شود و تمرکز پایین و پایین‌تر می‌آید؛ چرا که به نظر کارهای جالبی وجود دارند که دانستن، خواندن، وقت گذاشتن روی آن‎ها برای شما ممکن است جالب باشد ولی در واقع کاری که انجام می‌دهد این است: شما را از هدفتان دور می‌کند. نوشتن پروپوزالتان یا برنامه‎های اصلی زندگی یا…

مثلا یکی از عوامل حواس‌پرت‌کن برای شما می‌تواند همین گوشی موبایل باشد. در طول روز تعداد زیادی از نوتیفیکیشن می‎بینید و کاری که انجام می‎دهید این است که به راحتی به سراغشان می‌روید! همه این‌ها برای شما هزینه ایجاد می‌کند. مثلا یک روز زیبا را به بازی کردن اختصاص دادن یا در تعطیلات خوش گذراندن در حالی که شما باید پروژه‌تان را انتهای همان هفته به سرانجام برسانید، خودش برای شما هزینه ایجاد می‌کند.

عوامل حواس‌پرت‌کن خودتان را پیدا کنید

به طور کلی زمانی حواس شما پرت می‌‌شود که توجه شما از یک موضوعی که تلاش دارید روی آن تمرکز کنید به جاهایی می‌‌رود که به آن نیازی ندارید. همین باعث می‌شود که شما تمرکزتان را از دست بدهید.

بیشتر بخوانید:

7 عاملی که تمرکزتان را به هم می‌زند

روی کارت تمرکز کن؛ نه نتیجه

چگونه تمرکز کودک را افزایش دهیم

مشکل این عوامل حواس پرت‌کن این است که نه تنها این کار از شما زمان زیادی می‌برد، بلکه انرژی‌تان را صرف می‌کند. همین است که بعد مدتی فکر می‌کنید بی‌انگیزه شده‌اید. چرا؟ چون نه تنها کاری انجام نداده‌اید بلکه احساس خستگی نیز می‌کنید. بعد مدتی می‌خواهید استراحت کنید و با خودتان فکر می‎کنید که چه کاری انجام داده‌اید؟ هیچ کار!

بر خلاف آن‌چه که عموم مردم فکر می‌کنند، وقتی روی یک مسئله تمرکز کنید، بهترین عملکرد را دقیقا در همان زمان خواهید داشت. مغز ما طوری طراحی شده است که وقتی تمرکز کافی روی یک مسئله داشته باشیم، آن کار را سریعتر انجام می‎دهیم. پس یکی از آفت‌هایی که ما در حین انجام کار با آن روبه‌رو هستیم، این است که چند کار را با هم انجام می‎دهیم.

عومل بر هم زننده تمرکز چه هزینه‎ای برایتان ایجاد می‎کند؟

همانطور که در قبل نیز گفتیم، در جامعه امروز ما آن‌قدر اطلاعات در همه جا پراکنده است که برای از بین تمرکز به اندازه کافی هست! جالب است بدانید که هر آمریکایی در زمانی که کار می‌کند به طور متوسط هر 11 دقیقه حواسش پرت می‌شود. بدتر از آن زمانی است که برای برگشت به کارتان 25 دقیقه باید تلاش کنید. علاوه بر این اگر کارتان پیچیده‌تر باشد، شاید زمان بیشتری هم از شما بگیرد. در واقع مغز شما دارد تلاش می‎کند از این کار به کار دیگر برود و همین از آن وقت زیادی می‎گیرد.

شما باید تلاش کنید این عوامل را تا حد زیادی در کارتان تقلیل دهید.

عوامل درونی بر هم زننده تمرکزتان را بشناسید

احتمالا وقتی می‎شنوید که چیزی حواستان را پرت کرده، اول به این فکر می‌کنید که موبایلتان زنگ خورده ولی آیا تا به حال به این فکر کرده‎اید که چه چیزی در درونتان هست که باعث می‌شود حواستان پرت شود؟

ساده‎ترین راه برای این‎که بگویید حواستان پرت شده، انداختن تقصیر گردن عوامل بیرونی مثل موبایل است. اما در واقع یک مشکل زیرپوستی وجود دارد که معمولا به آن توجه نمی‎شود. مشکل اصلی این‎گونه عوامل این است که معمولا خود فرد به آن‎ها آگاه نیست. در نتیجه این می‎شود که انرژی و وقت زیادی صرف می‎کند بدون آن‎که حتی بداند چه چیزی حواسش را پرت کرده است. پس خیلی مهم است که این عوامل را بدانید و آن‌ها را بشناسید.

معمولا چه کارهایی حواستان را پرت می‌کند؟

چند عامل هستند که معمولا حواس شما را پرت می‌کنند. مثلا این‎که به هزار تا کار نکرده‌ای که تا به الان انجام نداده‎اید با هم فکر می‎کنید. این باعث می‌شود هیچ‌کدام از کارها انجام نشوند. به طور واضح‎تر بین پیدا کردن اولویت‎هایتان گم می‎‌شوید.

از طرفی فکر کردن به همه کارهای انجام نشده در یک زمان، باعث می‌شود تا حد زیادی انگیزه‌تان برای کار کردن را از دست بدهید.

اتفاق بدی که در این‌گونه موارد می‎‌افتد این است که شما احساس گناه می‎کنید. در این حال ترجیح می‎دهید نه خودتان که عوامل بیرونی را سرزنش کنید و متوجه نباشید آن‌چیزی که باعث شده کارتان نصفه بماند خودتان هستید و خودتان!

چرا نمی‎توانیم به خوبی کارهایمان را اولویت‎بندی کنیم؟

به جای این‌که به همه کارها با هم فکر کنید، بهتر نیست به آن‌ها اولویت بدهید و طبق آن کار کنید؟ مغز ما بدون این‌که خودمان متوجه شویم، بر مبنای سه عامل به کارها اولویت می‌دهد.

  1. کاری که نیاز همین الان ماست را اول قرار می‌دهد. مثلا اگر می‌خواهید به دستشویی بروید نمی‌توانید درس بخوانید.

2. کاری که به طور مشخص یک احساس خوب به شما می‌دهد. برای مثال خوردن یک کیک شکلاتی خوشمزه خیلی احساس عالی به شما خواهد داد.

3. مغز شما بررسی می‌کند که کدام کار با هزینه و انرژی کمتری بیشتری فایده را برایتان دارد.

این سه فاکتور تعیین‌کننده اولویت ما در کارها هستند هر چند که به آن‌ها آگاهانه فکر نکنید. متاسفانه هر چقدر هم که شما تلاش کنید نمی‌توانید به اندازه مغزتان در اولویت‌بندی کارها بهتر عمل کنید.

چطور تمرکزمان را افزایش دهیم؟

اولین کاری که باید بکنید این است که بفهمید چه کارهایی بیشترین اهمیت را دارند. وقتی مهم‌ترین کارتان را تشخیص دادید، حالا باید آن را به چند قسمت تقسیم کنید. اصلاحا کارتان را بیت به بیت کنید. یعنی آن‌‌قدر کار را کوچک کنید که انجام دادن قسمت کوچک آن کار کاملا نتیجه محسوسی داشته باشد و شما از انجام دادنش احساس خوبی پیدا کنید.

مثلا باید پروپوزالتان را آماده کنید. خب همین الان آن را به 4 دسته تقسیم کنید. حالا می‌دانید باید روی چه قسمت‌هایی تمرکز کنید و چیزی را جا نخواهید انداخت.

دومین مرحله این است که برای هر کدام از این قسمت‌ها زمان‌بندی درستی تعریف کنید. زمان باید به اندازه کافی کوتاه باشد که مغز آن احساس خوب را سریع بتواند دریافت کند. یادتان باشد که مغز به کارهایی که سریعتر انجام می‌شوند و احساس خوب را سریع به شما می‌دهند، اولویت می‌دهد.

خب حالا شما به جای یک پروپوزال بسیار بزرگ و هولناک کارهایی دارید که می‌توانید آن‌ها را با دقت عملی کنید.

یادتان باشد که باید واقع‌بینانه نگاه کنید. همه قسمت‌ها را درست تعیین کنید و اهداف قابل دسترسی را در لیستتان بگنجانید.

اگر دلتان می‌خواهد به جای انجام دادن کارتان یک فیلم کمدی ببینید، به خودتان بگویید که بعد از دیدن آن چه بدست می‌آورید؟ بعد از دیدن فیلم کمی سرگرم شده‌اید و بهتان خوش گذشته ولی 20 دقیقه از وقتی که می‌توانستید روی پروپوزال بگذارید را از دست داده‌اید.

خب وقتی لیستتان را تکمیل کردید، وقت آن است که دقیق آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. زمان تکمیل کارها را حتما در نظر بگیرید.

حتما بین کارهای کوتاه مدت و بلند مدت درست انتخاب کنید. چرا که مغزتان به کارهای کوتاه مدت اولویت بیشتری می‌دهد ولی شما باید هر دو را انجام دهید. پس با تبدیل کردن اهداف بلند مدت به اهداف کوتاه مدت، مغزتان را گول بزنید.

امیدواریم خواندن این مطلب برای شما ارزشمند باشد. نظراتتان را با ما درمیان بگذارید.

منبع: این‌جا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *