افزایش تمرکز

چگونه تمرکز کودکم را افزایش دهم؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده‌است که بخواهید به کودکتان چیز جدیدی یاد بدهید. گاهی اوقات حوصله‌ی بچه‌ها زودتر از چیزی که فکر می‌کنید، سر می‌رود. انگار حواس آن‌ها به همه چیز هست به جز حرف‌های شما! به اطراف نگاه می‌کنند و انگار دارند تمام جزئیات را در ذهن خود ثبت می‌کنند؛ اما، گوششان چیزی از حرف‌های شما را نمی‌شنود.

کودکان 5 ساله به طور متوسط می‌توانند 4 تا 20 دقیقه تمرکز کنند. این زمان در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. به عنوان مثال برای کودکتان فرق می‌کند قرار است در مورد بستنی شکلاتی که می‌خواهید برایش بخرید فکر کند یا این که باید روی داستانی که چند بار برایش تعریف کرده‌اید تمرکز کند. از طرف دیگر توان تمرکز کودکان در همه‌ی طول روز یکسان نیست. مثلا احتمالا کودک شما عصرها بهتر می‌تواند تمرکز کند تا آخر شب.

به حرف‌هایش توجه کنید تا به حرف‌هایتان توجه کند

گاهی اوقات از فرزندانمان انتظار داریم برایمان کارهایی انجام بدهند که برایشان جذاب نیست. انجام مداوم کاری که دوست نداریم، برای خود ما نیز کار سختی است. بهتر است در این موارد از روش‌هایی کمک بگیریم تا برای کودکمان فضای جذاب‌تری فراهم شود. مثلا اگر او باید حرف «آ» را یاد بگیرد، می‌توانیم از او بخواهیم همه‌ی «آ»هایی را که در یکی از کتاب‌داستان‌ موردعلاقه‌ی او وجود دارد مشخص کند. شما می‌توانید با فرزندتان یک جدول الفبا بسازید. جدولی که مخصوص او است. آن را با کمک یک دیگر رنگ‌آمیزی کنید.

اگر می‌خواهید او در کارهایش دقیق باشد، باید به او نشان دهید خودتان نیز به اطراف توجه دارید. مثلا اگر با کودک خود در خیابان قدم می‌زنید، با او درباره‌ی رنگ زیبای گل‌های اطراف صحبت کنید. این هنر ما است که چگونه با رفتار خود، او را همان طور که دوست داریم تربیت کنیم.

با فرزندتان از نزدیک حرف بزنید؛ یعنی، وقتی شما در آشپزخانه هستید و او در اتاق است، با صدای بلند از او نخواهید تمرین‌هایش را بنویسد. به اتاق بروید، شانه اش را لمس کنید، به چشم‌های او نگاه کنید و بعد به او بگویید باید تمرین‌هایش را انجام دهد.

[arpw limit=”1″ thumbnail=true]

چگونه حواس‌پرتی او را کاهش دهم؟

دلیل حواس‌پرتی کودکتان را شناسایی کنید. اگر می‌بینید او احساس گرسنگی می‌کند، برایش یک میان‌وعده درست کنید. میان‌وعده‌ی انتخابی شما باید به لحاظ غذایی سالم و مفید باشد. میزان خواب فرزند خود را نیز بررسی کنید. او باید در شبانه‌روز به اندازه‌ی کافی بخوابد؛ در غیر این صورت، تمرکز او روی همه‌ی کارهای روزانه‌اش کاهش پیدا می‌کند و کودکتان مدام کسل خواهد‌بود.

می‌توانید برای کودکانتان یک قانون بگذارید. به آن‌ها بگویید تا زمانی که همه‌ی آن‌ها تکالیفشان را تمام نکرده‌اند، هیچکس حق استفاده از تلویزیون و کامپیوتر را ندارد. با این روش آن‌ها تشویق می‌شوند تا در انجام کار‌هایشان به یکدیگر کمک کنند؛ زیرا همه‌ی آن‌ها دوست دارند هر چه زودتر تفریحشان را آغاز کنند.

گاهی اوقات کودکان دقیقا نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند. به جای آنکه به آن‌ها بگویید اتاقت را مرتب کن، مرحله به مرحله به او بگویید باید چه کاری انجام بدهند. مثلا اول به او بگویید لباس‌هایت را از روی زمین جمع کن. بعد به او بگویید کتاب‌هایت را بچین.

تحقیقات نشان داده‌است که استراحت میان کار بازدهی را به طرز قابل توجهی بالا می‌برد. بنابراین از او نخواهید برای مدت طولانی کاری را انجام دهد. حتما میان کارهای او برایش سرگرمی‌هایی که دوست دارد، در نظر بگیرید.

[arpw limit=’1′ thumbnail=’true’]

آیا مشکلات تمرکزی کودکتان، همان بیش‌فعالی است؟

برای این که تمرکز کودکتان را افزایش دهید، زمانی را که او صرف تماشای تلویزیون می‌کند، محدود کنید. کودکان نباید بیش‌تر از 2 ساعت از روز خود را صرف استفاده از تلویزیون، رایانه و گوشی همراه کنند. اگر فرزند شما کمتر از 2 سال دارد، بهتر است اصلا از این وسایل استفاده نکند.

سعی نکنید با روشن کردن تلویزیون فرزندانتان را سرگرم نگه دارید. این راه شاید آسان‌ترین راه موجود باشد؛ اما، بهترین راه نیست. می‌توانید از او بخواهید پازلش را کامل کند، کتاب بخواند و یا با لگوهای خود بازی کند. زمانی را برای حرف زدن با فرزندتان در نظر بگیرید. همه‌ی حواس خود را به او اختصاص دهید و بگذارید ببیند چگونه باید تمرکز کند.

اگر فرزند شما اختلال تمرکز دارد، مطمئن شوید که مشکل او بیش‌فعالی نیست. اختلال تمرکز می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد. گاهی اوقات کودکان می‌خواهند در موقعیتی باشند که با شرایط فعلی آن‌ها فاصله دارد. این امر نیز می‌تواند آن‌ها نگران کند و جلوی تمرکز کردن کودکان را می‌گیرد.

افسردگی، خشم و نگرانی از عواملی هستند که تمرکز کودکتان را به هم می‌زنند. با او درباره‌ی احساساتش گفت‌وگو کنید. مثلا به فرزندتان بگویید: «حس می‌کنم از این که بابا به سفر رفته، ناراحتی.» بعد از این حرف شما او درباره‌ی احساساتش به شما خواهدگفت. در این شرایط سعی کنید احساس او را تغییر دهید. مثلا می‌توانید به او پیشنهاد بدهید برای پدرش یک نقاشی بکشد.

 

منبع: parents

۴ دیدگاه در “چگونه تمرکز کودکم را افزایش دهم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *