فواید و مضرات نوشیدن آب سرد در تابستان

میان نوشیدنی های مختلف تابستان آب سرد رایج ترین آن ها است. اما آیا تا به حال فکر کرده اید این نوشیدنی ممکن است خطراتی نیز داشته باشد؟

مردهای 19 سال به بالا روزانه به 3.7 لیتر آب یعنی چیزی معادل 15.5 لیوان و زن ها به 2.7 لیتر آب معادل 11.5 لیوان نیاز دارند. اما آیا نوشیدن آب  سرد ممکن است روی سلامتی شما اثر منفی بگذارد؟

بعضی از مردم معتقد اند، نوشیدن آب سرد در دراز مدت اثرات بدی بر سلامتی خواهد داشت. زیرا این عمل هضم غذا را برای معده دشوار می کند. عده‌ای دیگر نیز معتقدند آب سردی که دمای آن نزدیک صفر درجه است باعث می شود بدن انرژی بیشتری را صرف نگه‌داشتن دمای داخلی بدن بکند.

اما آیا این عقاید واقعیت دارند؟ در ادامه با ما باشید تا خوبی‌ها و بدی‌های نوشیدن آب سرد را بررسی کنیم.

خطرات نوشیدن آب سرد

تحقیق کوچکی که در سال 1978 میلادی بر روی 15 نفر انجام شد نشان داد که نوشیدن آب سرد مخاط بینی را افزایش می‌دهد و عبور آن را از دستگاه تنفسی مشکل می‌سازد. تحقیقات دیگری نشان داد که نوشیدن آب گرم به تنفس راحت تر کمک می کند.

آیا آبسرد برای سلامتی مضر است

نوشیدن آب سرد می تواند میگرن را نیز تشدید کند. در طب چینی خورد آب سرد به همراه غذای گرم نوعی عدم تعادل را در بدن ایجاد می کند، به همین دلیل؛ غذاهای چینی عموما به همراه آب گرم و یا چای مصرف می شوند. این اعتقاد در چند فرهنگ دیگر جهان نیز منعکس شده است.

میگرن و اب سرد

بعضی از مردم نیز اعتقاد دارند، نوشیدن آب سرد در روز های گرم به خنک شدن کمکی نمی کند. هر چند تحقیقاتی کافی برای رد یا قبول این اعتقاد وجور ندارد.

حتما بخوانید:

سه نوشیدنی مهم برای حفط آب بدن در ماه مبارک رمضان

چگونه به مقدار کافی آب بنوشیم

کند شدن ضربان قلب

نوشیدن آب یخ باعث کاهش ضربان قلب می شود. با خوردن آب یخ، ضربان قلب کند می شود و تا این که دوباره دمای بدن به تعادل برسد، بدن باید انرژی زیادی مصرف کند.

آب یخ مانع آبرسانی می شود. مصرف آب یخ روند آبرسانی را نیز در بدن را کند می کند.

یبوست

آشامیدن آب در دمای اتاق به دستگاه گوارش کمک می کند، ولی مصرف آب یخ باعث یبوست می شود. ماده غذایی که از دستگاه گوارش می گذرد، منجمد و سفت می‌شود. البته با مصرف آب سرد روده‌ها منقبض شده و در دفع کردن مدفوع مشکل ایجاد می‌شود.

خوبی های نوشیدن آب سرد

نوشیدن آب سرد خوبی های خودش را هم دارد. این کار هنگام ورزش کردن از گرم شدن بیش از حد بدنتان جلوگیری می کند و تمرینات ورزشی شما را اثربخش تر میکند. با این روش بدن شما راحت می تواند دمایش را کاهش دهد.

نوشیدن آب، چه سرد و چه گرم، انرژی بیشتری را در طول روز در اختیار بدنتان می گذارد.

 

­آیا نوشیدن آب سرد می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

آب سرد جایگزین مناسبی برای نوشیدنی های شیرین است. زیرا علاوه بر نداشتن شکر به دلیل سرد بودن انرژی بیشتری برای هضم آن نیاز است. اما نباید انتظار داشته باشیم با این روش وزن زیادی را بتوانیم کاهش دهیم.

امیدواریم

یک دیدگاه در “فواید و مضرات نوشیدن آب سرد در تابستان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *