سه نوشیدنی مهم برای حفظ آب بدن در ماه رمضان

احتمالا شما ماه رمضان امسال و سال پیش را که در تابستان بود، به عنوان یکی از افتخاراتتان برای نسل بعد بازگو خواهید کرد. از شدت سختی و فشاری که در طول روزه که چیزی حدود 16 ساعت! بود خواهید گفت. آن روز ها برای دانشجویانی که در آن ایام امتحان نیز داشتند، سختی دو چندانی داشت. ولی زمان بسیار زود میگذرد و ما هم چنان اندر خم یک کوچه ایم. امیدوارم دوستان عزیز که این مطلب را می خوانند به این نکته نیز توجه داشته باشند که هر آن چه که ما برای آسان تر شدن روزه داری می نویسیم فقط و فقط در جهت استفاده درست کردن از ابزار هایی است که خداوند متعال در اختیار بندگانش قرار داده است. به این معنی که فکر کنیم و راه حل های خوبی برای روزه داری صحیحتر پیدا کنیم. در این میان قرار نیست راه را گم کنیم و هدف روزه را که تحمل همین تشنگی و گرسنگی، برای درک اهداف بالاتر است، فراموش کنیم.

در هر حال شما هر کجا باشید و به هر شغلی مشغول باشید حتما سختی تشنگی در این روزها به شما فشار آورده است اما هیچ وقت فکر کرده اید شاید راه حل هایی برای حفظ آب بدن در این زمان ها وجود داشته باشد؟

آب خوردن مکرر در فاصله افطار تا سحر و مصرف بیش از حد آن بعد از میل کردن سحری از دیدگاه طب سنتی می تواند به معده شما آسیب برساند. در کل دیدگاه طب سنتی این است که مصرف آب بلافاصله بعد از غذا و یا در هنگام غذا خوردن برای بدن مضر است و باعث ضعف بدن می شود.

این در حالی است که طب نوین ادعا می کند آب خوردن قبل و بعد از غذا بسیار مفید است چرا که آب در هضم غذا به معده کمک می کند. از دیدگاه پزشکان امروزه حتی آب خوردن در هنگام غذا برای کسانی که آب بدنشان کم است، نسبت نخوردن آن ارجحیت دارد.

در این حین متخصصان تغذیه نیز ممکن است به شما پیشنهاد کنند قبل از غذا معده تان را با آب پر کنید تا کمتر احساس گرسنگی کنید. اما رابین یوکیلیس ادعای جالب توجهی دارد که بسیار به طب سنتی نزدیک است. او در کتاب Go with your gut گفته است که نوشیدن آب هنگام غذا آنقدر مضر است که به جرئت می توان گفت نخوردن آن نسبت به خوردن آن نفع بیشتری دارد. چرا که مصرف آب هنگام غذا خوردن اسید کلریک موجود در معده را رقیق کرده و کار معده در هضم را سختتر می کند. به این صورت به شما پیشنهاد می کند نیم ساعت قبل و نیم ساعت بعد از غذا هیچ چیزی ننوشید.

حال تصمیم داریم چند نمونه شربت های مناسب ماه رمضان که هم به رفع عطش کمک میکند و هم در از بین بردن گرسنگی در طول روز موثر است بپردازیم.

نوشیدنی‌های سنتی مناسب برای ماه رمضان

یکی از دانه های شربتی قصد دارم آن را به شما معرفی کنم، همان تخم شربتی خودمان است. این دانه با دارا بودن هاله ای از مواد ژلاتینی هم در نگهداشت آب نقش دارد و هم باعث می شود مواد نشاسته ای موجود در غذا به تدریج شکر خود را آزاد کنند و شما بیشتر بتوانید سیر بمانید. ناگفته نماند مواد ژلاتینی این تخم ها خود در معده حجم قابل توجهی را اشغال کرده که به احساس سیری کمک می کند.

دومین دانه شربتی همان خاکشیر معروف خودمان است که از قدیم برای رفع تشنگی استفاده می شده است. از نظر طب سنتی خاکشیر طبیعت گرم و تر دارد. اگر از خواص بی نظیر آن بگویم قطعا تعجب خواهید کرد. خاکشیر با آب جوش برای اسهال و رفع ترشحات زنانه مفید است و با آب سرد دقیقا به عکس عمل می کند و برای یبوست مناسب است. علاوه برآن بیمارانی که ناراحتی کلیه دارند باید خاکشیر بیشتر مصرف کنند چرا که بسیار برای رفع التهابات کلیوی و دفع سنگ کلیه مفید است. اگر صدایتان گرفته خاکشیر بخورید و اگر تب دارید حتما آن را امتحان کنید.

در کل شما می توانید به هر نوع شربتی از جمله شربت مورد علاقه تان این دانه ها را اضافه کنید. از شربت آبلیمو گرفته تا شربت آلبالو و… اما در این بین شربت سنکنجبین شربتی معجزه آسا در نگهداشت آب بدن است که هنگامی که با خاکشیر یا تخم شربتی میل شود، تاثیرش را دوچندان نشان می دهد. اگر طبع گرم و خشکی دارید پیشنهاد می کنم اضافه کردن کاسنی که طبع سرد و تری دارد را فراموش نکنید.

امیدوارم از نوشیدنی هایی که به شما معرفی کردیم لذت ببرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *