دکتر خوب در بحث سرطان

باور های غلط درباره ی سرطان پستان – قسمت سوم

در قسمت های اول و دوم در مورد خرافه های مربوط به سرطان پستان صحبت کردیم. قسم سوم نیز به تکمیل این خرافه ها میپردازد و شما را از نگرانی های بی دلیل نجات می دهد.

سرطان پستان، شایع ترین سرطان بانوان است، هر چند برخی آقایان نیز ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند. طبق آخرین اطلاعات، 12.4 درصد از زنان در طول عمر خود به سرطان پستان مبتلا می شوند؛ به زبان ساده تر، تقریبا از هر 8 خانم، یکی از آن ها به سرطان پستان مبتلا می شود، که رقم قابل توجه و نگران کننده ای است. اما خبر خوش این است که سرطان پستان در مراحل اول و دوم، پاسخ بسیار خوبی به روش های درمانی می دهد و بیش از 90 درصد از افرادی که در مراحل اول و دوم سرطان پستان تحت درمان قرار می گیرند، به طور کامل بهبود می یابند، در حالی که در صورتی که بیماری پیشرفت کرده باشد و به مراحل 3 و 4 رسیده باشد، شانس بهبودی به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

باور های غلط راجع به بسیاری از بیماری ها در میان مردم شایع است و در این میان سرطان پستان یکی از بیماری هایی است که بیشترین باور های غلط راجع به آن شنیده می شود. در مورد زمان مناسب برای شروع ماموگرافی یا علائمی که باید مراقب آن ها باشید، حقایقی وجود دارد که در واقع کاملا اشتباه هستند. مثلا یک دوست به شما می گوید، پوشیدن سوتین می تواند منجر به سرطان پستان شود، اما حقیقت این است که این ادعا پشتوانه ی علمی ندارد. از سوی دیگر، اگر تصور می کنید به علت فقدان سابقه سرطان پستان در اقوام نزدیک، در معرض خطر نیستید، یک باور نادرست را پذیرفته اید. همچنین در حالی که وجود یک توده شانس وجود سرطان پستان را به طور قابل توجهی بالاتر می برد، اما، ده درصد  موارد سرطان پستان بدون وجود هر گونه توده، درد یا سایر علائم سرطان، شناسایی شده است. حقیقت این است که دانشمندان هنوز به طور کامل نمی دانند چه چیزی باعث سرطان پستان می شود و تنها برخی عوامل نظیر چاقی یا نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های الکلی، می توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. در ادامه به برخی باور های غلط درباره ی سرطان پستان اشاره می کنیم.

خرافه: ماموگرام از سرطان پستان پیشگیری می کند یا خطر آن را کاهش می دهد

انجام ماموگرام به طور روتین از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری نمی کند و خطر آن را کاهش نمی دهد. این کار تنها به تشخیص سرطانی که به وجود آمده است کمک می کند و با تشخیص زودهنگام سرطان، مرگ و میر در مبتلایان به سرطان پستان را حدود 16 درصد کاهش می دهد. اما، بیشتر سرطان های پستان 6 تا 8 سال پیش از آن که در ماموگرام نمایان شوند، وجود داشته اند و حتی با غربالگری تا 20 درصد تومور ها شناسایی نمی شوند. به همین دلیل این نکته بسیار حائز اهمیت است که همه ی بانوان به بدن خود و تغییرات آن توجه کافی دشته باشند و هر گونه تغییر را در اولین زمان ممکن تشخیص دهند. بهترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان، گرفتن ماموگرام های با کیفیت و معاینه ی بالینی منظم پستان است.

خرافه: ماموگرام منجر به سرطان پستان می شود

خطر پرتوهای مورد استفاده در ماموگرافی، در مقایسه با فواید زیاد آن در تشخیص زود هنگام، بسیار اندک است. دوز پرتو ها توسط انجمن غذا و دارو تنظیم می شود و نسبتا پایین هستند. این میزان مشابه پرتو هایی است که هر فرد در بازه ای سه ماهه از منابع طبیعی پرتو ها دریافت می کند. همچنین، میزان پرتو هایی که مود استفاده در ماموگرافی در حال حاضر 50 برابر کمتر از این میزان در 20 سال گذشته است، به گونه ای که خطرات دراز مدت آن بر سلامتی، تقریبا صفر است. از آن جا که هر مورد سرطان پستان متفاوت است، هر خانم باید راجع به عوامل خطر خود با پزشک صحبت کند. افرادی که در معرض خطر بیشتری برای سرطان پستان هستند، بهتر است ماموگرام را پیش از 40 سالگی شروع کنند یا علاوه بر ماموگرام از MRI نیز استفاده کنند تا این بیماری با دقت بیشتری تشخیص داده شود.

خرافه: ماموگرام من نرمال است، پس لازم نیست نگران سرطان پستان باشم

ماموگرام بهترین ابزار ما برای تشخیص زود هنگام سرطان پستان است و دستورالعمل های فعلی انجمن جراحی آمریکا، ماموگرافی سالانه پس از 40 سالگی را توصیه می کند، اما ماموگرام ها بی نقص نیستند.

پژوهش ها نشان می دهد که 20 درصد سرطان های پستان در زنانی که هیچ علامتی ندارند، تشخیص داده نمی شود. ماموگرافی خطر مرگ و میر ناشی از سرطان پستان را 16 درصد کاهش می دهد. اما باید به یاد داشته باشید که یک ماموگرام نرمال به این معنی نیست که در آینده نیز به سرطان پستان مبتلا نخواهید شد؛ در واقع به همین دلیل است که توصیه می شود، سالانه ماموگرافی انجام دهید.

برای اطمینان بیشتر، خودتان پستان هایتان را معاینه کنید و به هر گونه تغییرات پستان ها توجه ویژه نشان دهید. توصیه می شود که زنان زیر 40 سال، هر سه سال یک بار و زنان بالای 40 سال، هر سال برای معاینه ی پستان به پزشک مراجعه کنند.

درباره ی جدید ترین فناوری های غربالگری با پزشک مشورت کنید: ماموگرام های دیجیتال سرطان پستان در بانوان زیر 50 سال 15 درصد و در بانوان با بافت متراکم پستان، 11 درصد بیشتر تشخیص می دهد. MRI دیجیتال 77 درصد سرطان های زنانی با جهش های ژنتیکی را تشخیص می دهد، در حالی که ماموگرافی تنها 36 درصد این موارد را تشخیص می دهد. انجمن جراحی آمریکا توصیه می کند که MRI همراه با ماموگرافی و نه به جای آن  انجام شود.

قسمت بعدی را نیز دنبال کنید.

۲ دیدگاه در “باور های غلط درباره ی سرطان پستان – قسمت سوم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *