چگونه متوجه سرطان پستان شویم

باور های غلط درباره ی سرطان پستان – قسمت اول

سرطان پستان، شایع ترین سرطان بانوان است، هر چند برخی آقایان نیز ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند. طبق آخرین اطلاعات، 12.4 درصد از زنان در طول عمر خود به سرطان پستان مبتلا می شوند؛ به زبان ساده تر، تقریبا از هر 8 خانم، یکی از آن ها به سرطان پستان مبتلا می شود، که رقم قابل توجه و نگران کننده ای است. اما خبر خوش این است که سرطان پستان در مراحل اول و دوم، پاسخ بسیار خوبی به روش های درمانی می دهد و بیش از 90 درصد از افرادی که در مراحل اول و دوم سرطان پستان تحت درمان قرار می گیرند، به طور کامل بهبود می یابند، در حالی که در صورتی که بیماری پیشرفت کرده باشد و به مراحل 3 و 4 رسیده باشد، شانس بهبودی به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

باور های غلط راجع به بسیاری از بیماری ها در میان مردم شایع است و در این میان سرطان پستان یکی از بیماری هایی است که بیشترین باور های غلط راجع به آن شنیده می شود. در مورد زمان مناسب برای شروع ماموگرافی یا علائمی که باید مراقب آن ها باشید، حقایقی وجود دارد که در واقع کاملا اشتباه هستند. مثلا یک دوست به شما می گوید، پوشیدن سوتین می تواند منجر به سرطان پستان شود، اما حقیقت این است که این ادعا پشتوانه ی علمی ندارد. از سوی دیگر، اگر تصور می کنید به علت فقدان سابقه سرطان پستان در اقوام نزدیک، در معرض خطر نیستید، یک باور نادرست را پذیرفته اید. همچنین در حالی که وجود یک توده شانس وجود سرطان پستان را به طور قابل توجهی بالاتر می برد، اما، ده درصد  موارد سرطان پستان بدون وجود هر گونه توده، درد یا سایر علائم سرطان، شناسایی شده است. حقیقت این است که دانشمندان هنوز به طور کامل نمی دانند چه چیزی باعث سرطان پستان می شود و تنها برخی عوامل نظیر چاقی یا نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های الکلی، می توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. در ادامه به برخی باور های غلط درباره ی سرطان پستان اشاره می کنیم.

خرافه: سرطان پستان به طور عمده ژنتیکی است

تنها 5 تا 10 درصد از موارد سرطان پستان به دلیل اختلال در ژن BRCA1 و BRCA2 ایجاد می شود. حتی در بانوان با سابقه ی خانوادگی سرطان پستان، بسیاری از موارد بیماری، به دلیل جهش های ژنی شناخته شده رخ نمی دهد بلکه ابتلا به سرطان به دلیل ترکیبی از برخی استعداد های ژنی و سبک زندگی است. این یک واقعیت است که هنوز دانشمندان به درستی نمی دانند چه عاملی باعث سرطان پستان می شود؛ البته پژوهش های جدید در جهت شناخت بهتر این بیماری در حال انجام است.

خرافه: سرطان پستان همیشه به صورت یک توده خود را نشان می دهد

تقریبا ده درصد موارد شناخته شده ی سرطان پستان با توده، درد یا سایر علائم سرطان همراه نبوده اند. همچنین 80 تا 85 درصد از توده های پستان تشخیص داده شده، خوش خیم هستند. این توده ها معمولا کیست یا تومور های غیر سرطانی هستند که فیبروآدنوم نامیده می شوند. اما به خاطر داشته باشید، هر توده یا علامتی در پستان، به ویژه موارد لیست زیر، که خود به خود از بین نمی رود، نیاز به مراجعه به پزشک دارد:

  • تغییر در شکل ظاهری یا احساس پستان یا نوک پستان
  • یک توده یا ضخیم شدگی در پستان یا پوست نزدیک پستان
  • درد پستان یا نوک پستان
  • تغییر در اندازه یا شکل پستان ها
  • فرو رفتگی پوست پستان یا نوک پستان
  • احساس گرمی در لمس پستان
  • قرمزی و تورم پستان که احتمالا با نقاط فرو رفته در پستان همراه است که نمایی شبیه به پوست پرتقال دارد
  • ترشح از نوک پستان

خرافه: قرص های ضد بارداری باعث سرطان پستان می شوند

پزشکان می گویند که شواهد این ادعا برای آن ها کافی نیست تا به بانوان توصیه کنند برای عدم ابتلا به سرطان پستان، از مصرف قرص های ضد بارداری خودداری کنند. برخی پژوهش ها در اواسط دهه ی 90 میلادی نشان دادند که استفاده از قرص های ضد بارداری، خطر ابتلا به سرطان پستان را اندکی افزایش می دهند. اما در این سال ها فرمولاسیون این قرص ها تغییر کرده است و دوز بسیار کمتری از هورمون ها در این قرص ها به کار می رود. این پژوهش همچنین نشان داد که 10 سال پس از عدم مصرف این قرص ها، خطر بیماری به حالت قبل بر می گردد. برخی پژوهشگران معتقدند که این خطر به نژاد افراد نیز بستگی دارد و خطر ابتلا به این بیماری در صورت مصرف قرص های ضد بارداری، در نژاد آفریقایی آمریکایی بیشتر است. این در حالی است که سایر پژوهش ها ارتباطی بین مصرف قرص های ضد بارداری و سرطان پستان را نشان نداند. می توانیم این طور نتیجه گیری کنیم که تاثیر قرص های ضد بارداری برای همه ی بانوان یکسان نیست.

قسمت دوم این مطلب را در این جا بخوانید.