در مورد علائم کم خونی چه می دانید؟

از نظر علمی زمانی بیماری کم ‌خونی را زمانی به فردی اطلاق می کنند که  تعداد سلول‌های قرمز در خون کاهش پیدا می‌کند. حتما زیاد شنیده اید که مردم میگویند دچار کم خونی هستند و از علائم آن رنج می برند. شاید جالب باشد که بدانید اکثر زنان مبتلا به آلزایمر، درجوانی مبتلا به کم خونی بوده‌اند. به همین دلیل است که توجه بهتر و دقیق‌تر به این بیماری بسیار اهمیت دارد.

 فقر آهن موجب پایین آمدن اکسیژن مورد نیاز سلول‌های مغزی و تخریب زود هنگام آنها میگردد. سردرد، درد در قفسه سینه و رنگ‌پریدگی از علائم این مشکل می تواند باشد. کم خونی در همه جای دنیا وجود دارد.

شاید برایتان جالب باشد که کشوری مانند  آمریکا نیز، بیش از ۳ میلیون نفر افراد مبتلا به آنمی دارد. در کل دنیا هم حدود ۱.۶۲ میلیارد نفر به کم خونی دارند.

علل کم خونی

کم خونی اغلب زمانی ایجاد می شود که عوامل دیگری که از سایر بیماری‌ها ناشی می شود، در تولید سلول های قرمز خون مداخله ایجاد می کنند. گاهی نیز ممکن است که اتفاقاتی باعث از دست دادن ناگهانی خون در بدن شوند. بعضی بیماری ها نیز سطح گلبول های قرمز خون را پایین می آورند.

وقتی بدن خون زیادی از دست بدهد، آب بافت‌های خارجی جریان خون را جذب کرده و می کشد تا رگ‌های خونی را از آن پر کند. در نتیجه، سلول‌های قرمز خون کم می‌شوند و خون نسبت به قبل رقیق تر می شود. از دست رفتن خون به ‌شکل حاد و سریع یا مزمن ممکن است در بدن رخ دهد.

تعداد گلبول های قرمز در خون

خون ریزی قاعدگی می تواند یکی از دلایل از دست دادن خون زیاد است.

درمان کم‌ خونی

درمان‌های متفاوتی برای کم خونی وجود دارد هر درمان بسته به این که علت آن چه بوده است، متفاوت خواهد بود. اگر کم خونی شما ناشی از کمبود آهن باشد، مصرف مکمل‌های آهن و ایجاد تغییر در رژیم غذایی سرشار از آهن که البته چاق کننده نباشد، توصیه می شود.

رژیم غذایی افراد دچار کم خونی

اگر کم خونی به‌علت کمبود مواد مغذی باشد، تغییر رژیم غذایی می‌تواند علائم کم خونی را کاهش دهد. مواد زیر سرشار از آهن هستند:

نان و غلات صبحانه غنی‌شده با آهن، گیاهان سبزبرگ مانند شاهی، کلم‌پیچ، دانه‌های خوراکی گیاهی و لوبیا، برنج قهوه‌ای، گوشت سفید و قرمز، آجیل و دانه‌ها، ماهی، پنیر توفو، تخم‌مرغ و تخم‌ سایر پرندگان و میوه‌های خشک‌شده مانند: قیسی، کشمش، آلوبخارا

خوراکی های سرشار از آهن

 

بیش از 8 درصد مردم جهان دچار کم خونی هستند. بیشترین آمار نیز مربوط به کودکان در سنین قبل از مدرسه است. بر اساس تحقیقات انجام شده، 47 درصد کودکان قبل از دوران مدرسه شان کم خونی دارند. این بیماری مختص انسان ها نیست و در حیوانات نیز دیده می شود.

علائم کم خونی

نشانه بارز تمام انواع کم خونی، خستگی و کاهش سطح انرژی است. ولی کم خونی روی تک تک قسمت های بدن اثر خودش را می گذارد. برای این که بدانید کم خونی روی هر قسمت بدن چه تاثیری دارد، به موارد زیر توجه کنید:

اعصاب مرکزی

آنمی باعث خستگی و گیجی و حالت غش می شود.

چشم ها

فردی که آنمی دارد، ممکن است سفیدی چشمانش به زردی نزدیک باشد.

عروق خونی

تاثیر کم خونی در عروق مرکزی، ممکن است خودش را به صورت کاهش در فشار خون نشان دهد.

پوست

پوست فرد مبتلا به کم خونی، نزدیک به زرد است. اصطلاحا به این حالت رنگ پریدگی نیز می‌گویند. اگر به چهره افرادی که طبع سرد دارند دقت داشته اید، چهره افراد دچار کم خونی نیز همان حالت را دارد.

دستگاه تنفس

شاید برایتان جالب باشد ولی کم خونی روی دستگاه تنفس هم اثرات خودش را می گذارد. مثلا اگر حالتی دارید که فکر می کنید نفس هایتان کوتاهتر شده است، احتمال کم خونی برای شما وجود دارد.

عضلات

فرد مبتلا به آنمی از ضعف عضلات نیز رنج می برد.

علائم کم خونی در بدن

قلب و دستگاه گردش خون

تپش زیاد قلب نیز ممکن است از علائم کم خونی باشد. افزایش ضربان قلب و احساس درد در قفسه سینه علاوه بر این که خطرناک است، می تواند از علائم کم خونی باشد. آنژین و حمله قلبی نیز ممکن است ناشی از همین آنمی به ظاهر ساده باشد.

طحال

طحال انسانی که دچار کم خونی شده باشد، کم کم بزرگ می شود.

گوارش

مدفوع کسی که مبتلا به کم خونی است ، تغییر رنگ می دهد. البته این نشانه ها برای کسانی که کم خونی خفیف تری دارند، می تواند کمتر باشند یا اصلا وجود ندارند. برخی علائم کم خونی با تب و عفونت های مکرر همراه است. اگر کم خونی ناشی از کمبود فولیک اسید باشد، همراه با کج خلقی و اسهال و التهاب زبان خواهد بود.

 

یک دیدگاه در “در مورد علائم کم خونی چه می دانید؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *