میکروفون برای سخنرانی

این 5 نکته را در سخنرانی‌هایتان از یاد نبرید

از سخنرانی کردن واهمه دارید؟ وقتی می‌خواهید در مقابل یک جمع صحبت کنید، ته قلبتان خالی می‌شود؟ اگر پاسخ شما به این سوالات ثبت است، بدانید که تنها نیستید. 75 درصد بزرگسالان، از سخنرانی در جمع می‌ترسند. عده‌ای از این افراد، در برابر ترس از پا در می‌آیند؛ اما، عده‌ی دیگری با ترس خود مقابله می‌کنند.

مقابله با ترس از سخنرانی، برای همه‌ی افراد یکسان نیست. بعضی‌ها راحت‌تر با این ترس کنار می‌آیند؛ اما، برخی دیگر باید تلاش بیشتری برای کمرنگ کردن این ترس انجام دهند. به هر حال، همه‌ی افراد می‌توانند با تمرین و به کار گیری برخی روش‌ها، به یک سخنران ماهر تبدیل شوند. امروز می‌خواهیم 5 نکته را به شما یادآوری کنیم. نکاتی که به کار بستن آن‌ها به شما کمک می‌کند که سخنرانی‌هایی فراتر از انتظار خود ارائه دهید.

حتما بخوانید:

  1. شوخی کردن را فراموش نکنید

شوخی کردن یکی از راه‌هایی است که می‌تواند سخنرانی شما را برای مخاطبان جذاب‌تر بکند. این رویکر، میان شما و شنوندگان صمیمیت ایجاد می‌کند؛ مخصوصا، اگر با خودتان شوخی کنید. البته، از یاد نبرید که زیاده‌روی در شوخی کردن؛ مانند زیاده‌روی در بقیه‌ی روش‌ها، نتیجه‌ی مطلوبی بر روی مخاطبانتان نخواهدداشت.

  1. نگاه‌های مشتاق را بدون پاسخ نگذارید

وقتی در میان جمعیتی سخنرانی می‌کنید، احتمالا چهره‌های متفاوتی را در روبه‌رو خود مشاهده خواهیدکرد. بعضی از آن‌ها با اشتیاق منتظر بقیه‌ی حرف‌هایتان هستند و برخی نیز با بی‌حوصلگی، ثانیه‌ها را برای پایان سخنان شما می‌شمارند. با آن‌هایی که مشتاقانه نگاهتان می‌کنند، ارتباط چشمی برقرار کنید. این کار اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد و کمکتان می‌کند با کیفیت بالاتری به سخنرانی خود ادامه دهید. هر چقدر جذاب‌تر صحبت کنید، نگاه‌های مشتاق‌تری نیز در میان جمعیت خواهیدیافت و آن‌هایی که تا چند دقیقه‌ی پیش صرفا حضورشان در میان جمع فیزیکی بود، برای شنیدن حرف‌هایتان سراپا گوش می‌شوند. احساس خوب مخاطبان به شما نیز منتقل می‌شود و یاریتان می‌کند تا با آرامش بیشتری به صحبت‌های خود ادامه دهید.

حتما بخوانید:

راه و رسم کاریزماتیک شدن

  1. احساس خود را نشان دهید

به روند سخنرانی‌‌های قبلی خود نگاهی بیندازید. این تجربه‌ها مطمئنا برای بهتر شدن کمکتان خواهندکرد. ممکن است در طول سخنرانی به لحاظ عصبی به هم بریزید. این احساس نه برای شما و نه برای مخاطبانتان، احساس جذابی نیست. بنابراین احتمالا می‌خواهید این روند را تغییر دهید. از بین بردن یک ویژگی منفی کار آسانی نیست و به یک پرسه‌ی طولانی نیاز دارد. پنهان کردن یک احساس راحت‌تر از از بین بردن آن است. به عنوان مثال اگر در شروع سخنرانی‌هایتان مضطرب می‌شوید، بهتر است این اضطراب را در قالب اشتیاق پنهان کنید و سخنرانی خود را با انرژی بیشتری آغاز کنید.

  1. برای بهتر شدن تمرین کنید

برخی مردم عقیده دارند؛ سخنران‌ها، سخنران به دنیا آمده‌اند. آن‌ها گمان می‌کنند با مهارت سخنرانی کردن ارثی است. اما حقیقت با باور عموم متفاوت است. سخنرانی نیز مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر آموختنی است. رو پیشانی هیچ کس نوشته‌ نشده‌است که تو سخنران هستی و یا نیستی. خوب سخنرانی کردن نیاز به تمرین دارد. هر اندازه بیشتر تمرین کنید، سخنران ماهرتری خواهیدشد. شما می‌توانید مقابل آیینه سخنرانی کنید. با همان لباس‌هایی که می‌خواهید به جلسه‌ی اصلی بروید، جلو ایینه باستید. این کار باعث می‌شود ظاهرتان را ببینید و اشکال‌هایتان را بهتر زیر نظر بگیرید. شما می‌توانید مقابل دوربین نیز این کار را انجام دهید. استفاده کردن از دوربین باعث می‌شود صدا و تصویر را در کنار هم داشته‌باشید و چند بار سخنرانی نمایشی خود را مرور کنید. البته یکی از مزیت‌های استفاده از آیینه این است که شما را با خودتان روبه‌رو می‌کند و در حالی که به چشم‌های خود خیره هستید، تمرین سخنرانی کردن می‌کنید.

  1. با اشتباهات خود کنار بیایید

هر چقدر هم که در سخنرانی مهارت داشته‌باشید، ممکن است بخشی از سخنرانی جوری که می‌خواهید، پیش نرود. این اشتباهات طبیعی است؛ هر چند، بهتر است کمترین مقدار ممکن را داشته‌باشند. به هر حال، نکته‌ی مهم این است که شما چگونه با این اشتباهات کنار می‌آیید. اگر این اتفاقات آرامش شما را به هم بزند، مخاطبانتان نیز مضطرب خواهندشد. بنابراین سعی کنید راحت با این اشتباهات کنار بیایید. حتی می‌توانید با خودتان شوخی کنید. این کار باعث می‌شود، شنوندگان احساس نزدیکی بیشتری نسبت به شما پیدا کنند و فضای سخنرانی تان گرم‌تر شود.

 

خوب سخنرانی کردن، نیاز به تمرین دارد. امیدواریم این نکات پیشنهادی به شما کمک کند تا در آینده سخنرانی‌های جذاب‌تری ارائه دهید.

 

بر گرفته از اینجا

۲ دیدگاه در “این 5 نکته را در سخنرانی‌هایتان از یاد نبرید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *