یک مرد در حال سخنرانی

با این 15 روش روان صحبت کنید

عوامل متعددی مانند؛ اضطراب، اعتماد‌به‌نفس پایین و ترس از صحبت کردن در جمع، کیفیت سخرانی را پایین می‌آورد. شیوا سخن گفتن، ذاتی نیست. هر کسی با تمرین کردن می‌تواند این مهارت را در خود تقویت کند. در ادامه با رازینه مگ همراه باشید تا به چند نکته کیفیت سخنرانی شما را افزایش می‌دهد، اشاره کنیم.

حتما بخوانید:

زبان بدن در سخنرانی

  1. شیوا سخن بگویید

کسی که دایره‌ی لغات گسترده‌ای دارد، لزوما روان سخن نمی‌گوید. روان سخن گفتن یعنی این که فرد منظور خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، شفاف به مخاطب منتقل کند. استافده از لغات اضافی و دشوار، سخنان شما را برای شنونده کسل کنند می‌کند.

  1. از واژه‌های آشنا استفاده کنید

برای آموختن لغات جدید، تلاش کنید. اما زمانی که صحبت می‌کنید، از واژه‌هایی که استفاده کنید که از معنای آن‌ها اطمینان دارید. یکی از مواردی که کیفیت سخنان شما را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود حرف‌هایتان روان و سلیس نباشد، به کار بردن لغات و واژه‌های نامناسب و یا دشوار است. این واژه‌ها مخاطبانتان را سردرگم می‌کند.

  1. از منابع و مثال‌های کاربردی استفاده کنید

در هر بخشی از حرف‌هایتان که ممکن بود، برای روش‌تر کردن سخنانتان، از منابع مفید اشاره کنید. استفاده از مثال‌های و منابع به جا و قابل درک، فهم گفته‌های شما را برای مخاطبان آسان‌تر می‌کند و کیفیت گفته‌هایتان را نیز افزایش می‌دهد.

  1. از گزافه‌گویی بپرهیزید

استفاده از کلماتی مانند؛ پس، مانند، بله و … باعث می‌شود غیرحرفه‌ای به نظر برسید. بنابراین بهتر است به جای به کار بردن این واژگان همان مطالبی را که قرار است بگویید، بیان کنید.

  1. کلمه‌ها را واضح بیان کنید

تا آنجایی که امکان دارد، واژه‌ها را درست و بدون لهجه بیان کنید. زیرا در غیر این صورت فهم حرف‌هایتان برای سایرین دشوار خواهدبود و دیگر مهم نیست گفته‌های شما چقدر مهم و یا جدید هستند.

  1. فهرستی از کلمه‌ها و عبارات کاربردی تهیه کنید

خیلی از سخنران‌ها میان صحبت‌های‌شان برای پیدا کردن یک کلمه‌ی مناسب، وقفه می‌اندازند. این مکث‌ها به مخاطبان نشان می‌دهد که سخنران به اندازه‌ی کافی آماده نیست. اگر شما نمی‌خواهید از این دسته باشید، بهتر است پیش از حضور در جلسه‌ی سخنرانی فهرستی از لغاتی که ممکن است آن‌ها را فراموش کنید و یا عبارت‌های ربط‌ دهنده بنویسید. لیست خود را چند بار مرور کنید تا احتمال اتفاقاتی مانند این را به حداقل برسانید.

عبارت‌های ربط دهنده‌ای مانند؛ گذشته از این، به‌علاوه، افزون بر این، به‌خصوص، با وجود این و با اینکه و یا صفاتی نظیر؛ جذاب، بیزار، ناپسند، خوش‌ذوق، اغراق‌آمیز، مختصر، خوشایند، دوست‌داشتنی و … را می‌توانید در فهرست خود بگنجانید.

  1. جمله‌بندی‌هایتان را آماده کنید

برای این که رشته‌ی کلام از دستتتان خارج نشود، پیش از شروع به صحبت، حتما چیزهایی را که می‌خواهید بگویید، مرور کنید. البته از حفظ مطالب بپرهیزید؛ زیرا اگر مطالب را حفظ کرده‌باشید، با فراموش کردن یک کلمه ممکن است سایر مطالب را نیز از یاد ببرید. از طرف دیگر این کار باعث می‌شود صحبت‌هایتان مصنوعی به نظر برسد.

  1. با اضطراب خود مقابله کنید

اگر صدای شما هنگام صحبت کردن می‌لرزد، بهتر است آهسته سخن بگویید. اگر لکنت زبان دارید، برای بهتر کردن سخنرانی خود، می‌توانید به گفتاردرمان و یا مشاور مراجعه کنید.

  1. آرامش خود را حفظ کنید

اگر به دلیل اضطراب نمی‌توانید کلمات را به درستی ادا کنید، به فکر کاهش و یا پنهان کردن این احساس خود باشید. به عنوان مثال می‌توانید حضار را خندان تصور کنید و یا این که با خود بگویید نهایتش این است که حرف‌هایم آن‌ها را کسل خواهدکرد. مخاطبانتان باید حالت شما را طبیعی ارزیابی کنند. بنابراین بیش از اندازه نگران کلمه‌های خود نباشید.

  1. اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

شاید تا به حال دقت کرده‌باشید که انسان‌های با اعتماد به ‌نفس، جذاب‌تر به نظر می‌رسند. جسارت شما در سخنرانی حس کنجکاوی مخاطبانتان را افزایش می‌دهد. گفته‌های انسان‌های با اعتماد به‌ نفس، روان‌تر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد. اگر هم‌اکنون اعتماد به ‌نفس بالایی ندارید، بهتر است بدانید که تظاهر به اعتماد ‌به ‌نفس بالا، اعتماد به‌ نفستان را افزایش می‌دهد.

  1. شمرده‌شمرده سخن بگویید

اضطراب باعث می‌شود بخواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن صحبت‌های خود را به پایان برسانید. به همین دلیل‌ نیز وقتی نگران هستید، سریع صحبت می‌کنید. سریع صحبت کردن یک رفتار غیرحرفه‌ای است و به مخاطبانتان نشان می‌دهد که شما مضطرب هستید. علاوه‌براین، سرعت بالای شما فهم جملات را برای حضار دشوار می‌سازد.

  1. با مخاطبانتان ارتباط چشمی برقرار کنید

سخنرانان حرفه‌ای، در طول صحبت کردن با مخاطبان خود ارتباط چشمی برقرار می‌کنند. آن‌ها بیهوده زمین و آسمان را نگاه نمی‌کنند. زمانی که به چشم‌های مخاطبانتان نگاه می‌کنید، آن‌ها احساس می‌کنند برایشان ارزش قائل هستید. فرقی نمی‌کند می‌خواهید برای چند نفر صحبت کنید، به هر حال این موضوع را از یاد نبرید.

  1. یادادشت به همراه داشته‌باشید

اگر می‌خواهید در یک جمع عمومی سخنرانی کنید و نگرانید که حرف‌هایتان را از یاد ببرید، می‌توانید یادداشت‌های خود را به همراه ببرید. فقط فراموش نکنید که این یادداشت تنها برای یاد آوری است و مطالب را باید به صورت تیتروار در آن بنویسید نه این که مدام حرف‌هایتان را از روی کاغذ بخوانید.

  1. مقابل آیینه تمرین کنید

شاید در نگاه شما این پیشنهاد خنده‌دار باشد؛ اما، اگر مقابل آیینه سخنرانی کنید، بهتر می‌توانید به ایرادهای خود پی برده و آن‌ها را اصلاح نمایید. همچنین می‌توانید با یک دوربین از تمرین سخنرانی خود فیلم بگیرید.

  1. کتاب بخوانید

کتاب خواندن علاوه بر اضافه کردن به دایر‌ه‌ی لغات، شما را با سخنرانان مشهور آشنا می‌کند. به طور منظم کتاب بخوانید و مفاهیم آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید. کتاب خواندن باعث می‌شود به تدریج روان‌تر سخن بگویید و رفتارهای سنجیده‌تری از خود به نمایش بگذارید.

 

امیدواریم استفاده از این روش‌ها به شما در ارائه‌ی یک سخنرانی حرفه‌ای کمک کند.

 

برگرفته از اینجا

۲ دیدگاه در “با این 15 روش روان صحبت کنید”

  1. سلام خانم سارا یداللهی و دوستان خوب رازیانه

    در این مورد موضوع اضطراب و ترس از صحبت کردن در جمع ما تعدادی ویدیو و اینفوگرافیک کار کردیم که خوشحال میشیم ازشون دیدن فرمایید

    مهارت های صحبت کردن در جمع

    با تشکر و سرافراز باشید

    از طرف تیم ایران محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *