محدوده طرح ترافیک

محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد

همشهریان عزیز تهرانی حتما با اصطلاح طرح زوج و فرد آشنایی دارند. معمولا در روزهای پرترافیک و آلوده تهران، برای کاهش حجم ترافیک این طرح از درب منازل اجرا می‌شود. در کل در مرکز شهر و در محدوده مشخصی، این طرح اجرا می‌شود با اجرای این طرح، در این محدوده بار ترافیکی به شدت پایین می‌آید.

محدوده طرح زوج و فرد

اجرای طرح زوج و فرد به این صورت است که در روزهای زوج (شنبه، دوشنبه، چهارشنبه)، فقط ماشین‌هایی با پلاک زوج حق تردد دارند و در روزهای فرد (یکشنبه، سه‌شنبه) فقط ماشین‌هایی با پلاک فرد و روزهای پنج‌شنبه و جمعه هم تردد برای همه ماشین‌ها آزاد است. بر اساس طرح جدید در سال 97، طرح زوج و فرد در روز پنجشنبه اجرا نخواهد شد.

به طور کلی ماشین‌هایی به پلاک فرد تعداد روزهای کمتری مجاز به تردد هستند. پس اگر به دنبال انتخاب پلاکی در تهران هستید و می‌خواهید با آن در طرح زوج و فرد تردد داشته باشید، بهتر است پلاک زوجی برای خودتان دست و پا کنید تا بیشتر بتوانید در این طرح تردد داشته باشید.

عزیزانی که می‌خواهند از محدوده دقیق طرح زوج و فرد اطلاع پیدا کنند، می‌توانند از طریق این لینک گوگل مپ را باز کنند. با زوم کردن روی هر محل به طور دقیق مشخص است که آیا جزئی از طرح ترافیک است یا نه.

در بعضی روزها به علت آلودگی شدید هوا و یا… گفته می‌شود طرح زوج و فرد از درب منازل اجرا می‌شود که این به این معناست که اگر خودروی شما پلاک زوج یا فرد دارد، جدای از این که در کجا هستید و یا می‌خواهید وارد محدوده طرح زوج و فرد شوید یا نه، میبایست فقط و فقط در روزی که برایتان مقرر شده، با خودرویتان تردد کنید.

جریمه وارد شدن به طرح زوج و فرد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت مدتی جریمه‌های ورود به محدوده زوج و فرد ارشادی بود ولی حالا ورود به محدوده زوج و فرد ۲۰ هزار تومان جریمه دارد.

محدوده طرح ترافیک

طرح ترافیک همیشه در مرکز شهر برقرار است. فقط ماشین‌هایی حق تردد از این طرح را دارند که کارت مخصوص طرح ترافیک را داشته باشند. در این طرح هیچ ماشینی اعم از پلاک زوج یا فرد نمی‌تواند بدون مجوز وارد شود و در صورت تخلف جریمه خواهند شد. در ادامه به جزئیات جریمه برای ورود به طرح ترافیک گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت خودرو؛ عادلانه یا عاقلانه

چگونگی تنظیم رادیو پراید/ ذخیره کانال‌های رادیوی ماشین

سه ایده خلاقانه برای استفاده از وقت در ترافیک

جریمه ورود به طرح ترافیک

سردار محمدرضا مهماندار گفته است از 15 اردیبهشت 97، تمام خودروهایی که بدون مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک، وارد این محدوده می‌شوند، پیامک اخطار دریافت می‌کنند. این ماشین‌ها میبایست برای ثبت‌نام به سایت تهران من مراجعه کنند و مجوز ورود به این محدوده را دریافت کنند.

عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک بر اساس ساعاتی که ماشین قرار است در آن تردد داشته باشد، تعیین می‌شود. بر این اساس، ساعات تردد به دو دسته اوج ترافیک و عادی تقسیم شده است. علاوه بر این، بر اساس این که خودروها چقدر آلایندگی دارند، میزان عوارض متفاوت است. خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر بوده و کمتر از دیگر خودروها آلایندگی دارند، تخفیفی در عوارض برایشان در نظر گرفته شده است.

زمان تردد معاینه فنی عادی معاینه فنی برتر
ورود و خروج روزانه 36 هزار تومان 28 هزار و 800 تومان
ورود و خروج در ساعات اوج ترافیک 24 هزار تومان 19 هزار و 200 تومان
ورود و خروج در ساعات غیر اوج ترافیک 16 هزار و 800 تومان 13 هزار و 440 تومان

ساعات طرح ترافیک

زمان اعمال محدودیت تردد در محدوده طرح ترافیک از ساعت 6:30 صبح تا 19 است.

طبق ماده 18 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورت نداشتن مجوز ورود به طرح ترافیک ویژه سال 97، راننده‌هایی که وارد محدوده زوج و فرد و یا طرح ترافیک اصلی شوند و یا در این محدوده‌ها تردد کنند به‌ وسیله  سیستم هوشمند و دوربین ترافیکی جریمه خواهند شد. جریمه طرح ترافیک سال 97 به ‌ازای هر ساعت تردد در داخل طرح مبلغی معادل با 20 هزار تومان در نظر گرفته شده است. اما آن‌طور که به نظر می‌رسد، این جریمه اعلامی مانند سال پیش قابلیت اجرایی نداشته باشد.

محدوده دقیق طرح ترافیک را در مپ ببینید.

منبع: تسنیم

۲ دیدگاه در “محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *