جریمه ورود به طرح ترافیک و زوج و فرد (1397)

شاید برایتان جالب باشد که دولت در بودجه پیشنهادی برای سال 98، حدود 4000 هزار میلیارد تومان درآمد از محل جریمه‌های رانندگی پیش‌بینی کرده است! بله درست خواندید، درآمد دولت از جریمه رانندگی، چهار هزار میلیارد تومان است. با توجه به تردد 15 میلیون خودرو در سراسر کشور، به طور متوسط از هر خودرو، 266 هزارتومان جریمه رانندگی در سال اخذ می‌شود. این مبلغ بسیار قابل توجه است. بنابراین بهتر است با دقت بیشتری رانندگی کنیم، تا جریمه کمتری بپردازیم.

یکی از جریمه‌هایی که بسیاری از ساکنان پایتخت به آن دچار هستند، جریمه ورود به طرح ترافیک یا جریمه ورود به طرح زوج و فرد است. اگر نمی دانید که طرح زوج و فرد و طرح ترافیک چیست یا محدوده طرح زوج و فرد و ترافیک جدید در تهران شامل چه مناطقی می‌شود، بهتر است از این لینک‌ها در این مورد مطالعه کنید.

محدوده طرح زوج و فرد در تهران

جریمه ورود به طرح ترافیک و طرح زوج و فرد

اما برگردیم به بحث شیرین! جریمه طرح ترافیک و جریمه طرح زوج و فرد. طرح زوج و فرد و طرح ترافیک، از ساعت 6:30 هر روز (به استثنای پنج شنبه و روزهای تعطیل) آغاز می‌شود و تا ساعت 19 ادامه دارد. در این مدت ورود به آن برای خودروهای بی مجوز، منجر به جریمه خواهد شد.

اگر می‌خواهید مجوز دریافت کنید، می‌توانید به سایت تهران من مراجعه کرده و برای دریافت مجوز ورود به طرح ترافیک و طرح زوج و فرد به صورت سالانه، ماهانه و یا روزانه ثبت‌نام نمایید. هزینه دریافت مجوز بسته به نوع معاینه فنی خودروی شما متفاوت است. در جدول زیر این هزینه‌ها را آورده‌ایم.

زمان تردد معاینه فنی عادی معاینه فنی برتر
ورود و خروج روزانه 36 هزار تومان 28 هزار و 800 تومان
ورود و خروج در ساعات اوج ترافیک 24 هزار تومان 19 هزار و 200 تومان
ورود و خروج در ساعات غیر اوج ترافیک 16 هزار و 800 تومان 13 هزار و 440 تومان

جریمه ورود به طرح ترافیک و زوج و فرد بدون مجوز، 20 هزار تومان است. البته در صورت تکرار علاوه بر جریمه 20 هزار تومانی، تعرفه طرح ترافیک نیز با 20 درصد بیشتر به‌صورت بدهی در عوارض خودرو ثبت می‌‌شود.

البته اعلام شده  است که این جریمه به ازای هر ساعت تردد در طرح ترافیک محاسبه می‌شود و اگر میزان تردد بیشتر از یک ساعت باشد، مبلغ جریمه نیز بالاتر خواهد رفت.

امیدواریم همه هموطنان با رعایت قانون و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، کمترین استفاده از خودروی شخصی را داشته باشند و در نتیجه آلودگی و شلوغی کمتری را در تهران داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *