خسوف کامل

همه چیز در مورد خسوف تاریخی امشب-طولانی ترین خسوف در قرن اخیر

در 27 جولای 2018 و یا 5 مرداد 1397 اتفاقی در آسمان خواهد افتاد که در طول یک قرن اخیر مثل آن را ندیده ایم چرا که مدت زمان آن بسیار طولانی تر از حالات عادی است. شما می توانید از طریق ویژه برنامه «چرخ» کاری از گروه دانش شبکه چهار سیما، در مورد خسوف امشب بیشتر بدانید. این برنامه ساعت 23 جمعه  باحضور ذوالفقار دانشی، مصطفی امام و دکتر حسن زاده روی آنتن خواهد رفت.

البته این همه داستان نیست؛ ماه در طول این مدت درخشان تر از 15 سال اخیرش نیز می شود. در ادامه صحبت های دانیال کاناما را در مورد این پدیده می شنویم.

امشب ما خسوف خواهیم داشت، به طور کلی چرا این امر اینقدر مهم است؟

بله ما امشب خسوف کامل را تجربه خواهیم کرد؛ به این معنی که ماه به طور کامل زیر سایه زمین می رود. شاید خسوف کامل به طور معمول تری اتفاق می افتد ولی مدت زمان زیاد این پدیده که در طول یک قرن اخیر بی سابقه است، آن را از سایر خسوف ها در قرن 21 متمایز کرده است.

به طور کلی مدت زمانی که ماه به طور کامل زیر سایه زمین قرار می گیرد، یک ساعت و 43 دقیقه خواهد بود. مشابه این اتفاق در سال 2025 رخ خواهد داد که یک ساعت و 22 دقیقه طول خواهد کشید.

[arpw limit=”1″ thumbnail=true]

چه کسانی در دنیا شاهد این خسوف هستند؟

خسوف کامل در قسمت های بزرگی از آفریقا، استرالیا، آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی قابل مشاهده است.

در نزدیکی های خسوف کامل، ماه بسیار تماشایی خواهد بود. در حوالی خسوف کامل، ماه تقریبا به رنگ قرمز در خواهد آمد. در این حالت دقیقا در  قسمت مقابل خورشید و آن طرف زمین خواهد بود.

به این معنی که ماه بسیار حالت درخشانی را تجربه می کند؛ حتی درخشان تر از مشتری! حتی در این حالت 3 برابر درخشان تر از شباهنگ (sirius)؛ درخشان ترین ستاره آسمان شب خواهد بود.  خورشید، ماه و زهره تنها اشیاء طبیعی در آسمان خواهند بود که درخشان تر از مریخ هستند.

چرا ماه به رنگ قرمز،  اصطلاحا «ماه خونی» در می آید؟

به عنوان یک دانشمند دوست ندارم از این اصطلاح استفاده کنم. در طول تاریخ برای این حالات خرافات زیادی بافته شده است و بیشتر از جنبه علمی به جنبه خرافی آن توجه شده است. ولی بیایید ببینیم دقیقا چه اتفاقی می افتد.

یک ته رنگ قرمز برای هر خسوفی حتی خسوف های غیر کامل، تا حدی طبیعی است. اما این خسوف، کامل خواهد بود که به طور کامل به رنگ قرمز در می آید.

دلیل آن هم چیز خیلی خارق العاده ای نیست. تنها اتفاقی که این جا می افتد این است که بیشتر نوری که ماه از خورشید دریافت می کند، توسط زمین جلویش گرفته می شود چرا که از سایه زمین می خواهد عبور کند. ولی مقدار بسیار کمی از این نور از قسمت های خارجی اتمسفر زمین عبور می کند و روی ماه بازتاب می کند. پس فقط جو است که آن را قرمز می کند.

این اتفاق برای ستاره شناسان هم فایده ای دارد؟

با استفاده از دوربین های مادون قرمز می شود، دانشمندان این شانس را دارند که ببینند وقتی ماه به سرعت سرد می شود، چه اتفاقی روی سطح آن می افتد.

این بررسی ها می تواند به آن ها کمک کند تا برخی ویژگی های رگولیت را که مخوطی از خاک و سنگ های شکننده اند، مشخص کنند و ببینند که در طول این مدت چه تغییراتی می کند.

مردم دقیقا چه خواهند دید؟

در ابتدا روی ماه سایه روشنی شکل می گیرد و همین طور که به سایه کامل زمین نزدیک تر می شود، بیشتر به رنگ قرمز در می آید. در حالتی که ماه به طور کامل زیر سایه زمین قرار دارد، شبیه یک دیسک تاریک و قرمز دیده خواهد شد.

منبع: sciencealert

یک دیدگاه در “همه چیز در مورد خسوف تاریخی امشب-طولانی ترین خسوف در قرن اخیر”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *