عضویت در بنیاد ملی نخبگان

نحوه عضویت در بنیاد ملی نخبگان

برای عضویت در بنیاد ملی نخبگان شما لازم است به عنوان نخبه برای سازمان شناخته شوید. این سازمان که تنها مرجع رسمی و قانونی شناسایی، جذب و حمایت مادی و معنوی نخبگان است، به دنبال جذب، حفظ، به کارگیری و پشتیبانی از نخبگان در راستای ارتقای تولید علم، فناوری و پیشبرد توسعه فرهنگی و علمی کشور است. این سازمان با هدف به کارگیری و حفظ نخبگان و ایجاد فضای مناسب و راحت برای آن‌ها تعبیه شده است.

تعریف نخبه و استعداد برتر در اساسنامه بنیاد ملی نخبگان

«نخبه» در ماده ۴ اساسنامه بنیاد ملی نخبگان، فرد برجسته و کارآمدی است که اثرگذاری او در تولید و گسترش علم و هنر و فناوری و فرهنگ سازی و مدیریت کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید و گسترش دانش و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی کشور گردد.

«استعداد برتر» به فردی اطلاق می‌شود که به صورت بالقوه نخبه است ولی هنوز زمینه‌های لازم برای شناسایی کامل و یا بروز استعدادهای ویژه او فراهم نشده است.

از جمله کسانی که تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار می گیرند، عبارتند از:

۱ -برگزیدگان المپیادهای علمی معتبر داخلی و جهانی

 ۲ -برگزیدگان از میان نفرات برتر آزمون سراسری ورود به دانشگاه­ها

۳ -برترین های مسابقات علوم قرآنی

۴ -شخصیت های برجسته علمی – اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی کشور

۵ -برگزیدگان از میان آفرینندگان آثار بدیع و ارزنده هنری در حوزه های موسیقی، نقاشی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، معماری و غیره با معرفی مراجع معتبر و انتخاب بنیاد به عنوان استعداد برتر ( تشخیص مراجع معتبر یا بنیاد است)

۶ -اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری

۷ -مدرسین و محققین علوم حوزوی

۸ -برگزیدگان آزمون­های جامع پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی

۹ -برگزیدگان از میان دانشجویان نمونه کشوری

۱۰ -برگزیدگان از میان مخترعان و مکتشفان

 الف) برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های علمی معتبر داخلی و خارجی از قبیل  جشنواره بین المللی‌خوارزمی، جشنواره جوان خوارزمی، و جشنواره علوم پزشکی رازی با معرفی وزارت‌های علوم و بهداشت و تأیید بنیاد به عنوان استعداد برتر.

ب) برگزیدگان از میان مخترعان و مکتشفان ایرانی که اختراع و اکتشاف آنان در مراجع ذی‌صلاح داخلی و یا خارجی به ثبت رسیده باشد به عنوان استعداد برتر. (بنیاد تعیین کننده مراجع ذی‌صلاح است.)

تبصره : جشنواره‌ها و مسابقات علمی با تأیید وزارتین علوم و بهداشت و در موارد خاص با تأیید بنیاد معتبر شناخته می شود.

۱۱ -برگزیدگان مسابقات معتبر ملی و بین­المللی قرآنی، برگزیدگان  با تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان استعداد برتر.

تبصره: تشخیص اعتبار مسابقه با بنیاد است .

 ۱۲ -برگزیدگان مسابقات ملی و بین­المللی مهارت

۱۳ -دانش آموختگان، برگزیدگان از میان نفرات اول دانش‌آموخته رشته‌های دانشگاهی (کارشناسی و بالاتر) داخل کشور و حوزه‌های علمیه (سطح یک و بالاتر) با معرفی «وزارتین علوم و بهداشت» و «مدیریت حوزه علمیه قم و خراسان» به عنوان استعداد برتر

فرآیند استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان

جهت استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان ابتدا فرم تشکیل پرونده  را تکمیل و به همراه مدارک و مستندات لازم به نشانی الکترونیکی بنیاد ارسال فرمایید.

سپس برای ارائه درخواست جهت از استفاده از تسهیلات مصوب، از بخش «درخواست استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان» در صفحه اصلی وب‌سایت بنیاد، فرم درخواست مربوطه را دریافت و پس از تکمیل، به نشانی ذکر شده در فرم مربوطه ارسال فرمایید. نتیجه درخواست شما پس از برسی ، از طریق تلفن یا  E-mail به اطلاع شما خواهد رسید .

متاسفانه سیاست‌های این بنیاد به طور مضحکی به زمان ارائه درخواست وابسته است. یعنی اگر کمی دیرتر بجنبید و در زمان مقرر درخواستتان را ارائه نکنید، روند بررسی درخواست به زمانی دیگر که احتمالا سال آینده‌ است، موکول می‌شود.

نکات مهم درباره عضویت در بنیاد ملی نخبگان

۱- فرم تشکیل پرونده را پس از تکمیل، در قالب یک فایل با فرمت TIFF پیوست نمایید.
۲- در صورت ذکر هر افتخار، مدرک تأییدیه آن از مرجع ذی‌صلاح را پیوست نمایید.
۳- حتماً مدارک پیوست را صرفاً در قالب TIFF ارسال فرمایید. برای این انجام این کار می‌توانید از یکی از این دو طریق اقدام نمایید:

در زمان scan نمودن  قالب TIFF را انتخاب نمایید، یا از طریق انتخاب گزینه print و سپس از طریق انتخاب گزینه Microsoft Office Document Image Writer  متن مورد نظر را ذخیره نمایید.
۴- در صورتی که حجم فایل‌های پیوستی زیاد است می‌توانید آن را طی چند مرحله ارسال نمایید.
۵-مقالات ارسالی، باید چاپ شده و یا دارای پذیرش نهایی برای چاپ باشند.
۶-برای ارسال مقالات چاپ شده در نشریات نمایه شده در مؤسسات اطلاعات علمی بین‌المللی معتبر، تصویر صفحه اول مقاله را پیوست نمایید.

۷-برای ارسال مقالات علمی پژوهشی چاپ شده، تصویر جلد مجله، تصویر فهرست مجله و تصویر صفحه اول مقاله را پیوست نمایید.

۸- برای ارسال مقالات علمی پژوهشی دارای پذیرش نهایی برای چاپ، تصویر گواهی پذیرش را پیوست نمایید.
۹- برای ارسال مقالات کنفرانسی، تصویر جلد کتابچه کنفرانس، تصویر فهرست کتابچه و تصویر صفحه اول مقاله در کتابچه را پیوست نمایید.

۱۰-چنانچه اختراع یا اختراعاتی را به ثبت رسانده‌اید تصویر گواهی ثبت اختراع را پیوست نمایید. در صورتی که برای اختراع خود «گواهی‌نامه تأیید طرح» سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران را اخذ  نموده‌اید تصویر آن را نیز پیوست نمایید.

۱۱- چنانچه درخواست بررسی پرونده براساس آیین نامه دانش آموختگان برتر آموزشی- پژوهشی- نوآوری را دارید، باید مدارک لازم را به صورتی که در آن بخش شرح داده شده است، ارسال فرمایید.

بیشتر بخوانید:

سیستم دریافت پرونده‌ها پس از دریافت پرونده یا مدارک  پیغامی با مضمون «ایمیل ارسالی شما دریافت گردید» به نشانی الکترونیکی فرستنده پرونده ارسال می‌نماید که بدین معنی است که پرونده شما دریافت گردیده و ظرف ۴۸ ساعت آینده در دسترس کارشناسان برای بررسی درخواست‌های ارسالی  قرار خواهد گرفت چنانچه پس از مدت ۲۴ ساعت، پیغام فوق را در قسمت Inbox یا Bulk پست الکترونیکی خود مشاهده نکردید مجدداً درخواست یا پرونده را به طور کامل ارسال نمایید.

تشکیل پرونده به معنای عضویت شما در بنیاد نیست. ضمناً تشکیل پرونده به تنهایی منجر به بررسی پرونده نخواهد شد بلکه در صورت ارائه درخواست، پرونده ارسالی در راستای احراز یا عدم احراز شرایط برای استفاده از تسهیلات مورد نظر بررسی شده و نتیجه بررسی درخواست به اطلاع متقاضی خواهد رسید.

برای کسب اطلاعات در خصوص تسهیلات، ضوابط و قوانین بنیاد ملی نخبگان به بخش درخواست استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بر روی صفحه اصلی وب‌گاه بنیاد مراجعه نمایید.

مراحل ثبت نام برای درخواست بررسی برای استعدادهای برتر هنری به چه صورت انجام می شود؟

گام نخست برای ارائه درخواست بررسی استعدادهای برتر هنری ثبت نام در سامانه ثریا و تکمیل پرونده در این سامانه است. برای این منظور با کلیک بر روی لینک سامانه ثریا که بر روی صفحه اصلی سایت به نشانی bmn.ir جهت دریافت نام کاربری و کلمه عبور اقدام و سپس تشکیل پرونده دهید بعد از بررسی پرونده توسط کارشناسان در صورت داشتن شرایط، درخواست بررسی استعدادهای برتر هنری برای شما فعال خواهد شد.

منبع: ایران مشاور

یک دیدگاه در “نحوه عضویت در بنیاد ملی نخبگان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *