عتبات دانشجویی

ثبت نام سفر عتبات دانشگاهیان + هزینه سفر عتبات

هر ساله عده زیادی از دانشجویان علاقه مند به زیارت عتبات عالیات عراق، از طریق کاروان‌های ویژه سازمان حج و زیارت و ستاد عتبات دانشگاهیان عازم این سفر معنوی می‌شوند. امسال نیز مانند هر سال، ثبت نام این کاروان‌ها از 6 آذر تا 18 آذر سال جاری انجام و سپس از بین افراد ثبت‌نام شده بر حسب قرعه کشی، افرادی جهت اعزام انتخاب خواهند شد.

ثبت نام عتبات دانشگاهیان 1397 (بیستمین دوره)

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص آغاز ثبت‌نام از دانشگاهیان برای اعزام به عتبات عالیات گفت: ثبت نام از روز سه شنبه 6 آذر آغاز شده و تا روز 18 آذر ماه ادامه خواهد داشت. متقاضیات برای ثبت‌نام به سایت لبیک به نشانی www.labbayk.ir مراجعه نمایند. پس از پایان ثبت نام، از بین متقاضیان قرعه‌کشی انجام شده و در نهایت اسامی برگزیدگان در تاریخ 21 آذر ماه از طریق همان سایت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

زمان اعزام کاروان‌های دوره بیستم عتبات دانشگاهیان از اول بهمن ماه 97 تا دهم اردیبهشت ماه 98 خواهد بود. زمان‌بندی این دوره از اعزام، بسیار مناسبت بوده زیرا از طرفی با تعطیلات بین دو ترم دانشگاه‌ها همراه است و از طرف دیگر مصادف با ایام مناسبتی ویژه‌ای چون اعیاد ماه رجب و شعبان همزمان است.

حجت الاسلام فقیهی گفت: زائرین دانشگاهی در 5 گروه دختران دانشجو، متاهلین، اساتید، پسران و کارمندان دانشگاه‌ها می‌توانند ثبت‌نام کنند؛ دختران دانشجو عمدتاً هوایی اعزام می‌شوند و معینه کاروان به همراه این کاروان‌ها اعزام خواهد شد.

فقیهی گفت: سهمیه‌ای را به کاروان‌های خاص از جمله نخبگان، تشکل‌های فرهنگی-سیاسی دانشگاه‌ها،اساتید و دانشجویان خارج از کشور تخصیص داده‌ایم. دوره قبل با همکاری نهاد دانشجویان خارج از کشور تجربه خوبی در اعزام 4 کاروان از دانشجویان خارج از کشوری داشتیم.

آماری از دوره نوزدهم اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات

در همین رابطه، رئیس ستاد عتبات دانشگاهیان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا فقیهی، از دوره قبلی این اعزام‌ها (نوزدهمین دوره اعزام دانشگاهیان) گزارشی ارائه کرد و گفت: در نوزدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبابت عالیات 3150 نفر در قالب 79 کاروان از شهرهای مختلف اعزام شدند که از این میان یک سوم اعزام‌ها به صورت زمینی و مابقی به صورت هوایی راهی عتبات عالیات (کربلا، نجف، سامرا و کاظمین) شدند.

وی افزود: در دوره نوزدهم بیشترین گروه از دانشجویان شرکت کننده، دانشجویان متاهل بودند که 27 درصد آن‌ها این سفر را به عنوان اولین سفر در آغاز زندگی مشترک انتخاب کرده بودند. بعضی از زوج‌های دانشجوی نیز به جای برگزاری مراسم عروسی، قصد تشرف به عتبات عالیات را داشتند.

از منظر تحصیلات دانشگاهیان اعزامی به عتبات عالیات نیز آماری از سوی حجت الاسلام و المسلمین فقیهی ارائه شد که مطابق با آن، 48 درصد از زائرین دارای مدرک کارشناسی، 31 درصد کارشناسی ارشد، 13 درصد مدرک دکتری و 8 درصد دارای مدرک کاردانی بودند.

مبلغ وام عتبات عالیات دانشگاهیان

رئیس ستاد عتبات عالیات دانشگاهیان در خصوص تخصیص وام عتبات و مبلغ وام عتبات دانشگاهیان در سال 96 گفت: با همکاری بانک ملت، توانستیم به 13700 نفر از متقاضیان سفر زمینی و هوایی به عتبات عالیات وام قرض الحسنه اعطا کنیم و علاوه بر این به همه زائران در مجموع 23 هزار بسته فرهنگی اهدا شد.

مبلغ وام بسته به این که اعزام هوایی یا زمینی باشد متفاوت است. این وام از طریق بانک ملت به زائران تخصیص پیدا می‌کند. بر این اساس، برای اعزام‌های هوایی وام قرض الحسنه سه میلیون تومانی و در خصوص اعزام‌های زمینی وام دو میلیون تومانی به متقاضیان اعطا خواهد شد. این تسهیلات پس از نهایی شدن ثبت‌نام زائران در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

علاوه بر وام قرض‌الحسنه از طریق بانک مسکن، تفاهم‌نامه‌ای نیز بین ستاد عتبات دانشگاهیان و صندوق رفاه دانشجویان منعقد شده است و دانشجویان متاهل و مجرد به ترتیب می‌توانند از وام عتبات صندوق رفاه یک و نیم میلیون تومانی و یک میلیون تومانی استفاده نمایند. بازپرداخت این وام بعد از فراغت از تحصیل دانشجویان خواهد بود.

هزینه جدید سفر عتبات دانشگاهیان

فقیهی در مورد هزینه سفر عتبات دانشگاهیان در این دوره گفت: با توجه به محاسبه هزینه جدید سفر عتبات بر اساس ارز سامانه نیما، نوسانات ارز بر قیمت نهایی سفر عتبات دانشگاهیان تاثیر گذار خواهد بود. به طور کلی برای سفرهای هوایی، حدود 3.5 میلیون تومان و برای سفرهای زمینی 2 میلیون تومان را می‌توان به عنوان قیمت حدودی مطرح کرد.

۴ دیدگاه در “ثبت نام سفر عتبات دانشگاهیان + هزینه سفر عتبات”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *