دامپزشکی

معرفی رشته دامپزشکی

اگر به حیوانات علاقه زیادی دارید و از کارهای حوزه پزشکی لذت می‌برید این شغل برای شما مناسب است. دامپزشکان مراقب سلامت حیوانات هستند. آن‌ها به تشخیص، درمان و تحقیق روی بیماری‌های حیوانات خانگی، دام‌ها و حیوانات باغ‌وحش‌ها می‌پردازند. ساعت کاری دامپزشکان تمام وقت است. گاهی نیز برای برخی کارها باید به سفرکاری بروند.

دامپزشک چه وظایفی دارد؟

  1. دامپزشک حیوان را چکاب می‌کند و بیماریش را تشخیص می‌دهد و بیماری‌های حیوانات را مانند بیماری‌های عفونی، حرکتی و تغذیه‌ای و… را درمان می‌کند. زخم‌ها را شستشو داده و مداوا می‌کند.
  2. شکستگی‌ها را درمان می‌کند و در صورت نیاز با استفاده ازتکنیک‌های جراحی حیوان را جراحی می‌کند. به صاحب حیوان درمورد تغذیه و نگهداری مشاوره می‌دهد.
  3. به صاحب حیوان روش‌های پیشگیری از بیماری‌های مشترک با انسان را مانند هاری، بروسلوز، مشمشه و… را آموزش می‌دهد. برای تشخیص بیماری‌ها نمونه می‌گیرد. نمونه‌ها را به آزمایشگاه دامپزشکی ارسال و نتایج را تحلیل می‌کند.
  4. آزمایش‌های مانند نوار قلب (ECG) ، ادار و مدفوع، سونو گرافی و… را انجام می‌دهد. معاینات منظمی را برای بررسی سلامت حیوانات، آزمایش و واکسیناسیون آنها را برای مقابله با بیماری‌ها انجام می‌دهد.
  5. برای حیوانات بیمار دارو تجویز می کند.
  6. مدیریت و نظارت بر پرستاران و پرسنل مراقب حیوانات را بر عهده دارد.
  7. پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان می کند.

یک دام‌پزشک باید چه دانش و مهارت‌هایی داشته‌باشد؟

  1. یک دام‌پزشک باید علاقه‌ی زیادی به حیوانات و سلامت آن‌ها داشته‌باشد. در غیر این صورت احتمال موفقیت در این شغل زیاد نخواهدبود.
  2. باید بتواند خود را با یک برنامه‌ی نامنظم هماهنگ کند. زیرا ممکن است ناگهان به دلیل بیماری یک گاوداری یا مرغداری و … مجبور شود ساعات زیادی را به کار اختصاص دهد.
  3. توانایی جسمی بالا از دیگر ویژگی‌های لازم برای یک دام‌پزشک است؛ زیرا، ممکن است لازم باشد او حیوان بزرگی نظیر گاو یا اسب را معاینه کند.
  4. دام‌پزشکان نیز مانند پزشکان باید توانایی تصمیم‌گیری بالایی داشته‌باشند.
  5. دام‌پزشک باید با صاحب حیوانات دلسوزانه برخورد کند؛ زیرا، صاحبان حیوانات معمولا به حیوان خود دل‌بسته می‌شوند.

چگونه می‌توان به این شغل وارد شد؟

فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی می توانند وارد این شغل شوند. هر چند به صورت سنتی در بسیاری از شهرستان‌ها و روستاها افرادی به صورت تجربی کار معالجه و درمان حیوانات را انجام می دهند؛ ولی، برای کسب مجوز تجویز دارو و تعامل با سازمان‌های نظارتی و مسئول داشتن مدرک دانشگاهی در رشته دامپزشکی ضروری است.

بازار کار دام‌پزشکی چگونه است؟

آن‌ها می‌توانند در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانهای وابسته به دستگاههای دولتی، انستیتو پاستور، انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی، موسسه سرم و واکسن سازی رازی و یا سازمان دامپزشکی کشور استخدام شوید. البته در حال حاضر بخش خصوصی برای مشغول به کار شدن مناسب‌تر است.

دامپزشکان می‌توانند مسئول بررسی بهداشت و رعایت استانداردها در باغ‌وحش‌ها، مغازه‌های فروش حیوانات خانگی، اصطبل‌ها، بازارهای فروش حیوانات و… شوند. دامپزشک در بخش‌های مختلف می تواند مشغول به کار شوند. برخی از آنها که در حوزه سلامت عمومی فعالیت دارند مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های دام هستند. برخی دیگر که در صنعت هستند، مسئول آزمایش و نظارت بر تولید دارو، محصولات شیمیایی و بیولوژیکی مربوط به حیوانات هستند.

علاوه بر این یک دامپزشک می تواند با موافقت مراجع دولتی نسبت به تأسیس مطب، داروخانه دامپزشکی، آزمایشگاه دامپزشکی و یا مرکز واکسیناسیون دام و طیور اقدام نمایند.

دامپزشکان با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند؟

دامپزشکی در بسیاری از کشورها جزو مشاغل سخت به حساب می آید ولی در ایران این طور نیست.

یک دامپزشک با مشکلات و خطرات بسیاری مانند کار در محیط‌های روستایی وعشایری به خصوص در مناطق صعب‌العبور، فعالیت در کشتارگاه‌های دام و طیور، ضرب‌خوردگی از حیوانات در هنگام واکسیناسیون و… روبه‌رو است؛ اما، متاسفانه از سوی مسئولین توجه ویژه ای صورت نمی گیرد.

هر چند این رشته اهمیت بالایی دارد؛ اما، میزان درآمد دام‌پزشکان از پزشکان و دندان‌پزشکان تفاوت زیادی دارد.

در سالهای اخیر با افزایش شمار فارغ‎التحصیلان دامپزشکی در بخش دولتی وضعیت بازار کار در این حوزه کاملاً اشباع شده است و فارغ‎التحصیلان برای اشتغال در این بخش با مشکلات زیادی روبرو هستند اما کار در بخش خصوصی خیلی گسترده است و جای کار بیشتری وجود دارد و کشور نیز باید به سمت تعریف مشاغل جدید در این بخش حرکت کند. البته به این نکته هم باید اشاره کرد که هر چقدر از پایتخت دورتر می‏ شویم کمتر بخش خصوصی سرمایه‎گذاری کرده است و این میزان در شهرهای مختلف تفاوت دارد. در بعضی از شهرها ما دامپزشک بیکار نداریم و برعکس در شهر دیگری به شدت با نیروی دامپزشک بیکار مواجه هستیم.

در سالهای اخیر مانند سایر رشته‌ها و مشاغل نسبت ورود دختران به این حرفه بسیار افزایش یافته‌است. اما در دامپزشکی با توجه به گوناگونی فعالیت، زمینه کار زنان متفاوت است. بخش دام‌های کوچک قسمتی از کارهای دامپزشکان را تشکیل می‏ دهد. بسیاری از زنان دامپزشک فعال این حرفه در قسمت علوم آزمایشگاهی و دارویی مشغول به کار هستند.

چه شخصیت‌هایی برای دامپزشکی مناسب هستند؟

برای انتخاب یک شغل مناسب به نکات فراوانی باید توجه کرد. به عنوان مثال هر فردی باید علایق، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه، ارزش‌ها و … را در نظر بگیرد. یکی از مهم‌ترین عوامل در این تصمیم‌گیری ویژگی‌های شخصیتی فرد است. البته شناخت دقیق این ویژگی‌ها کار آسانی نیست و به صرف زمان زیادی نیاز دارد، با این وجود می‌توان در این زمینه به شغل‌هایی که برای تیپ‌های شخصیتی متفاوت پیشنهاد شده‌است نیز توجه کرد.

این قاعده‌ها کلی است و می‌تواند افرادی با هر تیپ شخصیتی را در دنیا پیدا کرد که از این شغل رضایت دارند. اما نتایج نشان می‌دهد عموما افرادی با تیپ شخصیتی خاص از این شغل احساس رضایت بیشتری دارند.

MBTI دامپزشکی را به چه کسانی پیشنهاد می‌دهد؟

ISTJ: این افراد به نگرانی‌های بیماران توجه زیادی دارند. آن‌ها از محیط‌های کاری منظم و از زمینه‌های مدیریتی حوزه بهداشت و درمان لذت می‌برد.

ESFJ: این تیپ شخصیتی دوست دارد با دیگران مستقیما در ارتباط باشد و به آن‌ها کمک کند. آن‌ها می توانند رابطه خوبی با بیماران و همکاران خود ایجاد کنند.

ISFJ: این افراد علاقه دارند به دیگران کمک کنند و در کارهای خود استقلال داشته باشند. معمولا در این شغل آن‌ها با بیمار یا مراجعه کننده ارتباط برقرار می کنند.

ESFP: این تیپ شخصیتی دوست دارند با مردم در ارتباط باشند و به آنها کمک کنند. او از اینکه زندگی را برای دیگران آسان‌تر و رضایت بخش‌تر کنند، لذت می‌برند. سروکار داشتن با حیوانات و رفع مشکلات آن‌ها برای این تیپ شخصیتی بسیار لذت‌بخش است.

ISFP: این تیپ شخصیتی از رفع مشکلات دیگران لذت می‌برند. بنابراین به مشاغل حوزه پزشکی به خصوص مشاغلی که مستقیما با بیمار سر و کار دارد، علاقه دارند.

 

منبع: iranianpath

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *