عکس پدر و نوزاد تازه متولد شده

دعای تولد نوزاد + مستحبات دعای نوزاد متولد شده

به دنیا آمدن فرزند، یکی از مهمترین اتفاقاتی است که در زندگی هر انسان می افتد. همه انسان ها دوست دارند در این لحظات مهم که فرزندشان به دنیا می‌آید، بهترین کارها را برای او انجام دهند؛ برای او دعای خیر کنند و آرزو کنند که فرزندشان انسان صالح و مومنی باشد و خوشبخت شود. در این مطلب با شما هستیم تا مطالبی در خصوص مستحبات تولد فرزند و دعای تولد نوزاد و همچنین دعا برای نوزاد تازه متولد شده از زبان پیامبر اسلام و ائمه اطهار بیان کنیم.

دعای پیغمبر برای نوزاد

از حضرت محمد مصطفی روایت شده است که وقتی فرزند انسان به دنیا بیاید، آیات زیر از سوره مومنون را در گوش او زمزمه کنید. به این ترتیب، فرزندتان از بیماری‌های صرع و غش در امان خواهد بود. این آیات قرآن و دعاها را می توانید به عنوان دعا برای نوزاد تازه متولد شده، در هنگام تولد نوزادتان در گوش او زمزمه کنید.

«أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْکَرِیمِ وَ مَن یَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا بُرْهَانَ لَهُ بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابُهُ عِندَ رَبِّهِ إِنَّهُ لَا یُفْلِحُ الْکَافِرُونَ وَ قُل رَّبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَأَنتَ خَیْرُ الرَّاحِمِینَ»

دعای مادر حضرت مریم در حق ایشان در نوزادی

مادر گرامی حضرت مریم، از ابتدای باردای نذر کرده بود که فرزندش را برای خدمت به راه خدا وقف کند. وقتی فرزند ایشان، حضرت مریم سلام الله علیها، به دنیا آمد، ایشان این جملات را بر زبان راندند: «إِنِّی أُعِیذُهَا بِکَ وَ ذُرِّیَّتَهَا مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ» و به این ترتیب حضرت مریم و نسل پاک ایشان را به خدا سپردند تا از شر شیطان و نیروهای منفی در امان باشند.

 چه کارهایی بعد از تولد نوزاد مستحب است؟

برای این که بدانیم، اعمال مستحب پس از تولد نوزاد، چیست و چه کارهایی در هنگام تولد نوزاد مستحب است، باید به مطالب مهمی توجه کنیم. توصیه شده است که اولین باری که فرزند را در آغوش گرفتید، در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه بگویید. برای اطلاع از چگونگی اذان و اقامه به این لینک مراجعه نمایید.

قرآن خواندن برای نوزاد در بدو تولد

بعد از این که در گوش کودک اذان و اقامه را گفتید، بهتر است سوره‌های مشخصی از قرآن را نیز برای کودک زمزمه کنید. این سوره‌ها شامل سوره حمد، توحید، ناس و فلق است. همچنین آیت الکرسی و آیات پایانی سوره مبارکه حشر و آیان اول سوره مومنون در این مورد توصیه شده است.

آیات آخر سوره حشر:

هُوَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهَادَهِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ ﴿٢٢﴾ هُوَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ ﴿٢٣﴾ هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿٢۴﴾

آیات اول سوره مومنون:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم. قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١﴾ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿٢﴾ وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿٣﴾ وَ الَّذِینَ هُمْ لِلزَّکَاهِ فَاعِلُونَ ﴿۴﴾ وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﴿۵﴾ إِلا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ ﴿۶﴾ فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْعَادُونَ ﴿٧﴾ وَ الَّذِینَ هُمْ لأمَانَاتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﴿٨﴾ وَ الَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ ﴿٩﴾ أُولَئِکَ هُمُ الْوَارِثُونَ ﴿١٠﴾ الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿١١﴾ وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ مِنْ سُلالَهٍ مِنْ طِینٍ ﴿١٢﴾ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَهً فِی قَرَارٍ مَکِینٍ ﴿١٣﴾ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَهَ عَلَقَهً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَهَ مُضْغَهً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَهَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ ﴿١۴﴾ ثُمَّ إِنَّکُمْ بَعْدَ ذَلِکَ لَمَیِّتُونَ ﴿١۵﴾ ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ تُبْعَثُونَ﴿١۶﴾

آیا برداشتن کام نوزاد مستحب است؟

توصیه شده است که کام نوزاد را با تربت امام حسین بردارید و این کار بسیار مستحب است. همچنین توصیه شده است که مقداری خرما و چیزهای شیرین مشابه را به صورت مایع درآورده و در دهان نوزاد بریزید.

چه لباسی برای نوزاد مستحب است؟

روایت است که امام حسن علیه السلام را وقتی به دنیا آمده بود، با لباس زرد نزد پیغمبر خدا بردند. ایشان از لباس زرد نهی کردند و لباس سفیدی به امام حسن علیه السلام پوشاندند.

عقیقه دادن برای نوزاد مستحب است

بهتر است در اولین فرصتی که برایتان به وجود می آید برای فرزند خود عقیقه بدهید و این کار را از روز هفتم تولد نوزاد به تعویق نیندازید. این که چه گونه باید عقیقه داد خود توضیحاتی دارد که می‌توانید در اینجا بخوانید.

 همچنین توصیه شده است که در رزوهای ابتدایی و حداکثر تا هفتم تولد نوزاد، موی سر نوزاد را تراشیده و هموزن آن طلا و نقره صدقه بدهید. این کار برای این است که موهای روییده در شکم مادر زدوده شود و موی تازه برای کودک رشد کند.

یک دیدگاه در “دعای تولد نوزاد + مستحبات دعای نوزاد متولد شده”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *