کتاب و مجوز کتاب

مدارک لازم برای گرفتن مجوز چاپ کتاب

اگر قرار است در چند روز آینده، کتابی را به مرحله چاپ برسانید، بهتر است نکات زیر را بدانید:

میبایست پرینت نسخه نهایی آماده چاپ کتاب را به اضافه صفحه عنوان و شناسنامه و فیپا، مطابق با فایل pdf ارائه شده را آماده داشته باشید.

علاوه بر این، میبایست لوح فشرده‎ای که فایل PDF کتاب در آن است، آماده داشته باشید. حجم این فایل نباید از ١۵ مگابایت تجاوز کند. فایل موجود باید تمامی صفحات کتاب و شناسنامه و برگه فیپا را در خود داشته باشد.

به یاد داشته باشید اگر می‌خواهید عنوان یا لقبی را در اول کتاب بیاورید، باید برای آن مدرک لازم را داشته باشید. برای مثال دکتر یا مهندس ورشوساز.

ناشر یا مولف میبایست کپی کارت ملی، ارائه نمایند. مرحله بعدی گرفتن شماره شابک (شابم برای کتب موسیقی) است.

برای این کار می‌توانید به آدرس خیابان انقلاب، بین برادران مظفر (صبا) و فلسطین جنوبی، یا ازطریق سایت الکترونیکی www.isbn.ir و شماره تماس ۶۶۴١۴٩۵٠- ٠٢١ مراجعه کنید.

قبل از انتشار، میبایست کپی یا اصل فهرست نویسی را به آدرس کتابخانه ملی، واقع در بزرگراه حقانی، رو به روی ایستگاه مترو ارائه نمایید و یا با مراجعه به سایت www.nlai.ir آن را آپلود نمایید.

یادتان نرود یک نسخه از فرم مجوز را قبل از چاپ کتاب به صورت تایپی، برای ناشر بفرستید و دو نسخه از آن را برای ناشر مولف دوم بفرستید.

ارائه معرفی نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای ناشران و مولفان شهرستانی الزامی است.

اگر می‎خواهید همه فرم‎‌ها را که در بالا به آن اشاره شد در دسترس داشته باشید، باید به سایت ketab.farhang.gov.ir مراجعه کنید.

تذکر: بعد از این که مجوز را گرفتید، قبل از این که کتاب را به چاپ برسانید، طرح جلد کتاب باید توسط دفتر کتاب و کتاب‌خوانی تایید شود.

مراحل اداری چاپ کتاب چیست؟

بعد از نوشتن کتاب حتما باید کتاب شما ویراستاری شده باشد. بعد از ویراستاری و صفحه آرایی و مشخص شدن فهرست مطالب و صفحه عنوان کتاب، شابک توسط ناشر اختصاص پیدا می‌کند و ۳۵ صفحه ابتدایی کتاب جهت فهرست نویسی و تخصیص شماره کتابشناسی ملی از طریق سامانه کتاب خانه ملی باید ثبت شود.

بیشتر بخوانید:

مراحل کار فیپا برای چاپ کتاب

  1. تحویل کتاب و مدارک لازم
  2. تکمیل فرم پرسشنامه
  3. بررسی و کنترل فرم توسط کتابخانه
  4. ثبت اطلاعات کتاب‌شناختی در دفتر مخصوص
  5. انجام عملیات فهرست‌نویسی
  6. ورود اطلاعات به رایانه
  7. تهیه برگه فهرست‌نویسی
  8. تحویل کتاب همراه با کارت فهرست‌نویسی به ناشر

در این مرحله، ناشر باید نمونه‌ای از کتاب را با صفحه عنوان کامل و دقیق به دفتر فیپا تحویل دهد. همه تغییرات باید در صفحه عنوان اعمال شود و شماره شابک نیز باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت شده باشد.

در صورتی که کتاب ترجمه است تصویر صفحه عنوان به زبان اصلی نیز باید همراه با کتاب ارائه شود. اگر کتاب تجدید چاپ و بدون ویرایش باشد ارائه چاپ‌های قبلی نیز مشکلی ندارد. پس از این که فرم پرسش‌نامه توسط ناشر و اطلاعات مورد نیاز ثبت شد، فرم توسط دفتر فیپا کنترل می‌شود.

بعد از رفع نقص و یادداشت اطلاعات کتاب‌شناختی لازم در دفتر مخصوص کتاب برای فهرست‌نویسی و امور مرتبط به بخش فهرست‌نویسی ارسال می‌شود. پس از دریافت کاربرگه فهرست‌نویسی و ورود ماشینی اطلاعات، کارت ماشینی فهرست‌نویسی از بخش مذکور تحویل گرفته می‌شود و پس از کنترل نهایی همراه با نمونه کتاب دریافت شده به ناشر تحویل می شود. فرآیند فیپا بین ۳ تا ۶ روز طول می کشد.

مدت زمان تحویل فیپا

برای کتاب‌های تجدید چاپ ۳ روز کاری، برای کتاب‌هایی که قبلا توسط ناشر دیگری چاپ شده باشد ۵ روز کاری و برای کتاب های چاپ نخست حداکثر ۱۰ روز کاری طول می‌کشد.

مراحل و مدارک مورد نیاز اعلام وصول کتاب

١. ثبت درخواست اعلام وصول از طریق سامانع جامع کتاب

٢. ارائه یک نسخه کتاب (با درج شماره درخواست اعلام وصول ثبت شده، در صفحه اول کتاب)

٣. ارایه برگ واسپاری: به ازاء هر ١٠٠٠ نسخه، ٢ نسخه و حداکثر ١٠ نسخه کتاب تحویل واسپاری شود (ضمنا برای تیراژ زیر ١٠٠٠ نسخه، ارائه ٢نسخه کتاب به واحد واسپاری الزامیست.)

۴. برای دریافت اعلام وصول مصحف شریف قرآن، مجوز توزیع از سازمان دارالقرآن الزامیست.

منبع: سینا نوآوران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *