بازداشت و دستگیری مرضیه هاشمی

دستگیری مرضیه هاشمی در آمریکا؛ مرضیه هاشمی کیست؟

حتما اخبار مربوطه به دستگیری مرضیه هاشمی در آمریکا را شنیده اید. شاید دوست داشته باشید بدانید مرضیه هاشمی کیست؟ نام قبلی مرضیه هاشمی چیست و علت دستگیری مرضیه هاشمی در آمریکا چه بوده است؟

او متولد  آمریکاست و در حال حاضر در ایران زندگی می‌کند. از سال 1979 تا کنون در حوزه مستندسازی و کار رسانه‌ای فعال است. نام اصلی او ملانی فرانکلین بوده که با مشرف شدن به دین مبین اسلام نام خود را به مرضیه هاشمی تغییر داده است. او هم اکنون مجری پرس تی وی است.

مسلمان شدن مرضیه هاشمی

مرضیه هاشمی (مرضیه هاشمی) در سن ۲۲ سالگی (حدود ۳۵ سال قبل) هنگامی‌ که دانشجوی خبرنگاری بود در آمریکا و پس از ۲ سال تحقیق مسلمان شد و با حجاب در دانشگاه حضور یافت. او اعتراف می‌کند جسارت این کار را از انقلاب اسلامی ایران و شخصیت رهبر آن سید روح‌الله خمینی پیدا کرده است. او همچنین فکر می‌کند: «جمهوری اسلامی ایران مانند گنجینه‌ای است، اما بیشتر شما که در ایران متولد و بزرگ شده‌اید قدر آن را نمی‌دانید.»

 او در سال ۱۳۶۷ و اوج جنگ عراق علیه ایران تصیم می‌گیرد همراه ۲ فرزندش به ایران سفر کند جایی که برای آنان «مرکز مقاومت» بود. «احساس می‌کردیم باید به ایران بیاییم و هر کاری می‌توانیم برای ایران انجام دهیم.»

او در طول زندگی کاری‌اش مستندها و فعالیت‌های مختلفی داشته است. از جمله آثارش مستند تقاطع است که در 2010 پیرامون مرگ ندا آقاسطلان ساخت.

ماجرای بازداشت مرضیه هاشمی در آمریکا

او برای دیدن اعضای خانواده‌ و عیادت برادر بیمارش که به سرطان مبتلاست، به آمریکا سفر کرد که در روز یک‌شنبه ۲۳ دی ماه ۱۳۹۷ در فرودگاه بین‌المللی لامبرت-ست لوی بدون این که او را تفهیم اتهام کنند، توسط FBI بازداشت و به بازداشتگاهی در واشنگتن دی سی منتقل شد.

به مدت دو روز کسی از وضعیت او اطلاع نداشت. بعد از دو روز بی‌خبری از او، تماسی با دخترش داشت و گفت که نیروهای پلیس آمریکا او را بدون انتقال به بازداشتگاه مستقیم به زندان برده‌اند. با اجبار حجاب اسلامی وی را برداشته و یک تی شرت به او داده‌اند که بر خلاف قوانین پوشش اسلامی دست‌های او نمایان بود.

به عنوان غذا گوشت خوک به او داده‌اند که از خوردن آن امتناع می‌کند و درخواست نان کرده که به او نداده‌اند. در طول این روزهای بازداشت فقط یک بسته بیسکوییت به او داده‌اند. او قبلا هم در یک برنامه تلویزیونی از برخوردهای بد صورت گرفته با او در فرودگاه‌های آمریکا، مهد تمدن، سخن گفته بود. فرزندان او برای شاهد به دادگاه احضار شده‌اند.

واکنش‌ها به دستگیری مرضیه هاشمی در آمریکا

نظر محمدجواد ظریف در مورد مرضیه هاشمی؛ خبرنگار پرس تی وی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران این اقدام آمریکا را «سیاسی و غیرقابل قبول» خواند و تأکید کرد واشنگتن باید «هر چه سریعتر به این بازی سیاسی خاتمه دهد.»

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در مورد بازداشت هاشمی گفت: «بازداشت یک شهروند مسلمان آمریکایی بدون مقدمه و با رفتارهای تحقیر آمیز و غیرانسانی مأمورین دولت آمریکا در اذیت و آزار این بانو، نمونه بارز رفتارهایی است که یک رژیم آپارتاید با شهروندان غیر سفیدپوست خود انجام می‌دهد.» قاسمی همچنین در مورد خواست هاشمی از کلیه حقوق اولیه و انسانی برخوردار شود و آزادی فوری و بدون قید و شرط او را درخواست.

آیا گروگان گیری خبرنگار پرس تی وی در آمریکا ممکن است به پرونده خاشقچی تبدیل شود؟

این سوالی است که این روزها در فضای مجازی زیاد دیده می‌شود. فعالان حقوق بشر و دوستانش اظهار نگرانی می‌کنند که مبادا پرونده مرضیه هاشمی نیز به سرانجام خاشقچی مبتلا شود.

خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد خانم مرضیه هاشمی از مجریان اصلی پرس تی وی، زمانی که برای عیادت برادرشان عازم آمریکا بودند، در فرودگاه بین‌المللی لمبرت در سن لوئیز بازداشت شد و طی 48 ساعت کسی از او خبری نداشت. سپس دخترش اعلام کرد که او دستگیر شده و هم اکنون در بازداشتگاه همانند یک مجرم با ایشان رفتار می شود. اما هنوز جرمی برای ایشان اثبات نشده است.

این یک رفتار کاملا سیاسی و برخلاف تمام پروتکل‌های حقوق بشر است. در هر جای دنیا هر وقت یک نفر را بازداشت می کنند، این فرد یک حقوق حداقلی دارد. او باید در یک فضای مناسب باشد، پوشش لازم ایشان را تهیه شود که متاسفانه مرضیه هاشمی از این اتفاق بی‌بهره بوده است.

به نقل از اسپوتنیک، ممکن است این یکی از بازی های سیاسی بزرگ باشد؟ آمریکا چرا می خواهد ایران کوتاه بیاید؟ زیرا به نقل از برخی از رسانه های خارجی، آمریکا می خواهد با بازداشت خانم مرضیه هاشمی ایران را مجبور کند تا روزنامه نگارهای بازداشت شده در ایران را آزاد کند.

 به عقیده برخی نیز خانم هاشمی در پرس تی وی کار می کرد و به علت نقدهای خود موجب خشم آمریکا شده است و قصد دارند همانند خاشقچی ایشان را اذیت کند.

نظر ظریف درباره بازداشت خبرنگار پرس تی وی

Human rights in the US??!

It’s just a joke.#From_Khashoggi_to_marziehhashemi #FreeMarziehHashemi pic.twitter.com/dyLNNZtWRI

نظر محمدجواد ظریف درباره دستگیری مرضیه هاشمی

​آزادی مرضیه هاشمی

مرضیه هاشمی چند روز پیش خبر آزادی خود را داد. او در یک پیام صوتی گفت که آزاد شده و اطلاعات تکمیلی را بعدا خواهد داد. او که چندی پیش توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شده بود، 11 روز در بازداشت بود. او که به عنوان شاهد یک پرونده نامشخص دستگیر شده بود، دیروز خبر آزادی‌اش را به رسانه‌ها اعلام کرد.

صحبت‌های مرضیه هاشمی پس از آزادی را در اینجا ببینید.

۲ دیدگاه در “دستگیری مرضیه هاشمی در آمریکا؛ مرضیه هاشمی کیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *