شرط استفاده از مرخصی زایمان چیست؟

مرخصی زایمان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

یک مسئله مهم برای زنان شاغل، مرخصی زایمان است. این مسئله در بعضی موارد برای خانم‌های کارمند دارای ابهام است و آن‌ها دقیقا نمی‌دانند که مرخصی زایمان چند روز است یا شرایط مرخصی زایمان چیست و در صورت نیاز به استفاده از مرخصی زایمان چه مراحلی را باید طی کنند؟ بسیاری از بانوان محترم که در ادارات دولتی و خصوصی اشتغال دارند، این سوال را می‌پرسند که آیا مرخصی زایمان به آن‌ها تعلق می‌گیرد یا خیر. در ادامه با مجله اینترنتی رازینه باشید، تا به این سوال پاسخ دهیم و نکاتی را در خصوص مرخصی زایمان بانوان بیان کنیم.

مرخصی زایمان برای زنان شاغل

ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که اگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستید، حتما مرخصی زایمان به شما تعلق می‌گیرد. اما دریافت کمک هزینه برای دوران بارداری و زایمان، در شرکت‌های خصوصی بر اساس قوانین مشخصی از قانون تامین اجتماعی مشخص می‌شود.

در مورد شرکت‌های دولتی نیز برای بررسی مرخصی زایمان بانوان، مطابق بخش‌نامه‌های داخلی هر سازمان یا اداره و شرکت عمل می‌شود و بهتر است سوالات خود در مورد مرخصی زایمان را از مسئول مربوطه در شرکت خود سوال کنید.

شرایط کمک هزینه بارداری تامین اجتماعی

مطابق قوانین تامین اجتماعی در صورتی که مادر، شرایط زیر را داشته باشد، می‌تواند از کمک هزینه بارداری زنان شاغل (طبق قوانین تامین اجتماعی) استفاده نماید:
شرط اول کمک هزینه بارداری: در یک سال گذشته، حداقل ۶۰ روز کاری حق بیمه پرداخت کرده باشد.
شرط دوم کمک هزینه بارداری: در مدت مرخصی، مشغول به کار نباشد و دستمزدی دریافت نکند.
شرط سوم کمک هزینه بارداری: در زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار یا در مرخصی استحقاقی باشد.
شرط چهارم کمک هزینه بارداری: زایمان مربوط به فرزند چهارم به بعد نباشد.

البته توجه داشته باشید، که در حال حاضر تنها برای شش ماه، کمک هزینه بارداری از سوی سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و مبلغ آن بر اساس دستمزدی که مبنای حساب کردن حق بیمه فرد شاغل باشد تعیین می‌شود.

بنابراین اگر بیمه شما بر اساس حقوقی کمتر از حقوق واقعی شما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود، همان مقدار ارائه شده به سازمان تامین اجتماعی مبنای محاسبه کمک هزینه دوران بارداری شما خواهد بود. اگر نمی‌دانید چه مبلغی برایتان واریز می‌شود، از واحد نیروی انسانی شرکت خود سوال بپرسید.

مبلغ کمک هزینه باردای تامین اجتماعی چقدر است؟

کمک هزینه بارداری ارائه شده از سوی سازمان اجتماعی، حدود دو سوم دستمزد آخر شخص شاغل است. برای محاسبه این حقوق، میانگین حقوق سه ماه آخر فرد شاغل مد نظر قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *