حفظ آرامش در برخورد با کودکان

چگونه در هنگام امر و نهی کردن به کودکان  آرامش خود را حفظ کنیم؟ – قسمت اول

وقتی شرایط به گونه ای پیش می رود که از عصبانیت در حال انفجار هستید و با این حال کودکتان به هیچ وجه زیر بار حرف هایتان نمی رود، باید چه کنید؟ مطمئنا رفتار عاقلانه ای نمی توانید از خود بروز دهید. اما بهتر است در این گونه موارد در لحظه رفتار نامناسبی از خودتان بروز ندهید و سعی کنید آرام باشید تا بتوانید تصمیم مناسبتری بگیرید.

این رفتار باعث می شود تا کودکتان نیز بفهمد که شما به شرایط مسلط هستید. پس یک نفس عمیق بکشید، به طور واضح و آرام صحبت کنید تا کودکتان بتواند کاملا شرایط را درک کند. در این مقاله چند پیشنهاد برای شما داریم.

 

سعی کنید وقتی احساساتی می شوید، خودتان را آرام کنید

1. یک نفس عمیق بکشید

یک نفس عمیق بکشید و آن را دو تا سه ثانیه نگه دارید. سپس آن را به آرامی بیرون دهید. این کار شما را کاملا آرام نمی کند در عوض به شما کمک می کند در شرایطی قرار نگیرید که مجبور شوید احساساتی عمل کنید.

هر چقدر که حس می کنید نیاز دارید نفس عمیق بکشید. مرحله بعدی آن است که به گفتگویتان ادامه بدهید تا خودتان را به طور موقت از شرایط رها کنید. با همه این وجود یادتان نرود که حالت عادی و خونسرد خودتان را حفظ کنید.

2. آرام بشمرید

یک کار جالبی که می توانید انجام دهید این است که آرام از یک شماره به صورت معکوس شروع به شمردن کنید. مثلا از 10 یا 5 شروع به شمردن کنید. زمانی که به عدد یک رسیدید، مطمئنا در شرایطی هستید که بتوانید گفتگویتان را آغاز کنید.

اگر هم ترجیح می دهید درون خودتان شمارش را انجام دهید، می توانید همراه آن نفس عمیق هم بکشید. البته به خودتان القا کنید که در شماره های بعدی مسلما آرامتر از قبل خواهید بود.

3. خودتان را مقداری از جو بوجود آمده دور کنید

از این جو متشنج خودتان را برای ثانیه هایی دور نگه دارید. یک جایی را در نظر بگیرید و تا آن راه برویدو سعی کنید در این مدت افکارتان را متمرکز کنید و به خودتان مسلط شوید.

می توانید به اتاق کارتان بروید و از همه بخواهید که آرامش خانه را حفظ کنند. به کودکتان بگویید که بعدا در این مورد با او صحبت خواهید کرد.

حواستان باشد که کودک نباید احساس کند شما از مواضعتان کوتاه آمده اید و او از این طریق بر شما غلبه پیدا کرده است. ممکن است بعد از این فکر کند می تواند با رفتار قبلی حرف خودش را به کرسی بنشاند. شما باید نحوه نه گفتن به کودکتان را بارها و بارها تکرار کرده باشید.

4. تحت تاثیر احساسات اشتباه کودکتان قرار نگیرید

طبیعیست از دیدن عصبانیت و غرغر کردن کودکتان از کوره در بروید ولی این اصلا درست نیست که او بتواند احساسات شما را کنترل کند. اگر شما هم مانند او بخواهید عمل کنید باید اعتراف کنید که بیست و اندی یا سی اندی سال زندگی کردن را هدر داده‌اید. در این صورت بین شما و او چه تفاوتی خواهد بود؟ نحوه ارتباط موثر با کودکان ازین جهت مهم است که نوجوانان آینده هستند و آن گاه شما ناگزیر از پیدا کردن راه های درست برای ارتباط با او هستید.

مدام با خودتان تکرار کنید که قبل از این که در این شرایط قرار بگیرید، آرام بودید و الان هیچ دلیلی ندارد که از دست کودکی چند ساله عصبانی باشید.

اگر به او یک جواب عصبی بدهید، می فهمد که با هر بار تکرار کار اشتباهش می تواند روی شما تاثیر بگذارد. شما با آرامشتان به او نشان می دهید که نمی تواند شما را برانگیخته کند.

5. ادای آرام بودن را دربیاورید

اگر نمی توانید به اعصابتان مسلط باشید، حداقل نشان دهید که آرام هستید و او شما را عصبانی نکرده است. این کار ابتدا به این دلیل است که از بزرگان دین نقل شده که اگر نمی توانید مانند گروهی شوید، خودتان را به آنان شبیه کنید. دومین دلیل این است که کودکتان یاد می گیرد همیشه یک جواب آرام و منطقی به دور از احساسات داشته باشد.

حالت صورتتان را موقع عصبانیت عوض نکنید و سعی کنید همان حالت قبلی را حفظ کنید. مستقیم به چشمانش نگاه کنید و آرام و نرم و محکم صحبت کنید.

اگر خیلی به شما فشار وارد شده است وقتی وارد اتاق دیگری می روید، می توانید عصبانیتتان را هم نشان دهید. مثلا با یک دوست حرف بزنید یا به یک مهمانی بروید یا یک ورزش انجام دهید.

چگونه می توان آرامش خود را حفظ کرد

1. آرام، واضح و قاطع حرف بزنید

تعادل برقرار کردن بین قاطع بودن و مهربان بودن مسئله بسیار سختی است ولی اگر راهش را پیدا کنید، به طرز عجیبی تاثیر گذار و حیرت انگیز خواهد بود.

اگر می خواهید توصیه ای به او داشته باشید یا رفتار غلطی از او را درست کنید، فقط کافی است آرام و منطقی با او صحبت کنید تا بداند کاملا خونسرد هستید.

مثلا اگر دوستش در مهد کودک را هل داده است به او بگویید: «این کار درستی نیست که دوستت را هل دادی. با این کار هم او را ناراحت کرده ای و هم به او آسیب زده‌‌ای. به همین خاطر است که ما در خانه یکدیگر را هل نمی‌دهیم.» یادتان نرود کودکتان در مرحله ای از زندگی اش قرار دارد که خوب و بد را به تازگی یاد می گیرد. پس از هر کار اشتباه او آنقدر عصبانی نشوید که فکر کنید او جنایت کرده است؛ نه او فقط در حال کسب تجربه است.

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که وقتی می خواهید با او کاملا جدی صحبت کنید، به اندازه کودک خم شوید و چشمانتان را در سطح چشمانش قرار دهید. سپس به او بگویید. این کار به او میفهماند که برای او احترام قائلید.

قسمت دوم این مقاله را در این‌جا بخوانید.

منبع: wikihow

۲ دیدگاه در “چگونه در هنگام امر و نهی کردن به کودکان  آرامش خود را حفظ کنیم؟ – قسمت اول”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *