چگونه با فرزندم ارتباط برقرار کنم؟

چگونه با نوجوانم ارتباط بر قرار کنم؟

نوجوانی دوره‌ی انتقال از کودکی به بزرگسالی است و افراد در این دوره گاهی خیلی پیچیده و غیر‌قابل پیش‌بینی رفتار می‌کنند. با این وجود برقراری ارتباط با آن‌ها غیر ممکن نیست.

روش اول: زمانی برای گپ زدن در نظر بگیرید

  1. غذا خوردن زمان مناسبی برای شروع گفت‌وگو است

هنگام غذا خوردن از همه بخواهید گوشی‌همراه خود را خاموش کنند. با این روش تمرکز افراد خانواده روی گفت‌وگویتان معطوف خواهد‌شد.

  • سوال‌هایی برای پرسیدن از هر یک از اعضای خانواده در نظر بگیرید. مباحثی نظیر؛ برنامه‌های هر فرد برای آن روز و یا پیشنهاد افراد برای ناهار را مطرح کنید. درباره‌ موضوعاتی که ممکن است دعوا راه بیندازند، گفت‌وگو نکنید.
  • به نوجوان خود شخصیت بدهید. از او درباره‌ی برنامه‌ی مورد علاقه‌ی تلوزیونی اش و یا کتابی که در حال حاضر مشغول خواندن آن است سوال کنید و نظرات خود را نیز به اشتراک بگذارید.
  • هنگام صرف شام می‌توانید از او درباره‌ی زیبا‌ترین اتفاق آن روزش بپرسید. این اتفاق می‌تواند به سادگی موفقیت در یک امتحان باشد و یا لطیفه‌ای که دوستش آن روز برای او تعریف کرده‌است. حرف نوجوانتان را قطع نکیند. بعد از این که صحبت او تمام شد، درباره‌ی روز خود به او بگویید.

بیشتر بخوانید: [arpw limit=”1″]

  1. از زمانی که در اتومبیل می‌گذرانید، برای گفت‌وگو استفاده کنید

اگر در یکی از شهرهای بزرگ زندگی می‌کنید و مجبور هستید زمان زیاد را در اتومبیل خود بگذرانید، می‌توانید از این زمان برای ارتباط بیشتر با فرزندتان استفاده کنید. حرف زدن هنگام رانندگی تمرکز بعضی از رانندگان را به هم می‌زند. اگر شما نیز از این افراد هستید، این روش را در گزینه‌هایتان قرار ندهید.

  • حرف‌های معمولی مطرح کنید. به عنوان مثال می‌توانید بگویید: «آن ساختمان را نگاه کن!» یا «هوا چقدر خوب است». همچنین می‌توانید درباره‌ی برنامه‌های او برای آن شب گفت‌وگو کنید.
  1. قبل از خواب با یکدیگر گفت‌وگو کنید

بعضی از نوجوانان شب‌ها بیشتر دوست دارند گپ بزنند. اواخر شب به اتاق او بروید و از او درباره‌ی روزی که گذرانده پیش از این که بخواهد بخوابد، بپرسید.

  • یک راه دیگر برای گفت‌وگو در شب این است که او را برای خوردن اسنک و یا چیزی مانند آن دعوت کنید. در این صورت ممکن است او بیشتر تمایل داشته‌باشد در مورد آن روزش با شما گفت‌وگو کند.
  • فرزند خود را وادار نکنید در مورد تمام کار‌هایش با شما صحبت کند و یا جز به جز حرف‌هایی که گفته و یا شنیده را با شما در میان بگذارد. محیطی ایجاد کنید که برای او جذاب باشد و آن زمان در این باره با او گفت‌وگو کنید.
  • موضوع را محدود نکنید.

روش دوم: کاری کنید که صحبتی شکل بگیرد

  1. در مورد چیزهایی صحبت کنید که برای فرزندتان جذاب است

فرقی نمی‌کند نوجوان شما دوست دارد در مورد چه چیزی حرف بزند؛ فیلم مورد علاقه اش، بازی رایانه‌ای که به تازگی خریده است، روزی که در مدرسه گذرانده و یا دوستانش، موضوع گفت‌وگو را محدود نکنید. شنونده‌ی خوبی باشید و به او نشان دهید که از علایق او لذت می‌برید.

  • بیش‌تر از آن که صحبت کنید، به حرف‌های او گوش دهید. با این روش او مطمئن می‌شود دوست دارید حرف‌های او را بشنوید.
  1. مراقب عکس‌العمل هایتان باشید

نوجوانان مدام ممکن است کارهایی انجام دهند و یا چیزهایی بگویند که برای عصبانی کردن هر کسی کافی است. سعی کنید به جای برخورد احساسی، دلیل برخورد آن‌ها را پیدا کنید. این دلیل ممکن است تاخیر شما در وعده‌ای که به آن‌ها داده‌اید، باشد و یا فقط همین که آن‌ها نوجوان اند و تا حدودی دمدمی مزاج.

  • با دقت به رابطه‌‌ی خود و نوجوانتان، می‌توانید مشکلتان را ریشه‌یابی کنید. این شیوه باعث می‌شود تنش‌های ارتباطی شما کاهش پیدا کند.
  1. اشتباه خود را بپذیرید و عذرخواهی کنید

این کار سخت به نظر می‌رسد، زیرا شما دوست دارید به عنوان یک نمونه‌ی بی‌عیب خود را به فرزندتان معرفی کنید. نمونه‌ای که همیشه بهترین فرد برای الگوبرداری است. اما اجازه بدهید فرزندتان بداند شما نیز انسان هستید و هرکس اشتباه کند باید عذرخواهی کند. با این برخورد، نوجوانتان نیز تمایل بیشتری خواهد داشت، شما را الگو قرار دهد.

  • شما با این روش به فرزندتان می‌آموزید که چگونه راستگو باشد و مسئولیت کارهایش را بپذیرد. او از آن به بعد بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد و راحت‌تر احساسات خود را با شما در میان خواهد‌گذاشت.
  1. نظر خود را به او پیشنهاد بدهید؛ اما، غر نزنید

گاهی اوقات نوجوانتان حرفهایی می‌زند که شما با آن‌ها مخالفید، اما در این مواقع از جملاتی نظیر «این احمقانه است.» و یا «تو اشتباه می‌کنی» استفاده نکنید. مثلا می‌توانید بگویید: «من به حرف‌ها تو گوش می‌دهم؛ اما، دوست داری نظر من را هم بدانی؟»

  • صحبت خود را باجمله‌ای مثل«امروز ناراحت به نظر می‌رسی.» شروع کنید. این روش بهتر است تا این که از او یک سوال بپرسید.
  • همه‌ی حواث خود را به او بدهید. گوشی خود را خاموش کنید، صدای تلوزیون را قطع کنید. این راه باعث می‌شود فرزندتان احساس کند بودن با او چقد برای شما باارزش است.
  • بعد از این که او همه‌ی حرف‌هایش را گفت، پیشنهادهای خود را مطرح کنید. گاهی اوقات نوجوانان فقط می‌خواهند درباره‌ی مشکلات خود با کسی حرف بزنند و در آن زمان به دنبال یک راه‌حل فوق‌العاده نیستند. بهتر است به حرف‌های او خوب گوش دهید و بعد اگر او می‌خواست، راه‌کارهای خود را ارائه دهید.
  1. فریاد نزنید و او را سرزنش نکنید

یادتان باشد، شما می‌خواهید با فرزندتان ارتباط بر قرار کنید. پرخاشپری باعث می‌شود ارتباط شما با نوجوانتان تبدیل به یک رابطه‌ی سطحی گردد. مطمئنا خود شما هم مشتاق نیستید وقتتان را با کسانی بگذرانید که مدام سر شما فریاد می‌زنند.

روش سوم: رابطه تان را حفظ کنید

  1. در تصمیم‌گیری‌های مهم با نوجوان خود مشورت کنید

مشورت در تصمیم‌گیری‌های بزرگ باعث می‌شود دنیای فرزندتان وسیع شود. این کار به او شخصیت می‌دهد و از نوجوانتان فرد باتجربه‌تری می‌سازد. با این روش می‌توانید اعتمادبه‌نفس او را افزایش دهید. بنابراین بیشتر از گذشته نظر او را جویا شوید.

  1. سنگ صبور نوجوان خود باشید

درددل‌های نوجوانتان را با دیگران در میان نگذارید؛ زیرا این کار باعث می‌شود او دیگر نتواند به شما اعتماد کند و آنچه در دلش می‌گذرد را با شما در میان بگذارد. گاهی اوقات ممکن است، حرف‌های او در نظر شما مهم نباشد و آن‌ها را برای دیگران بازپو کنید. همیشه این را به خاطر داشته باشید که دنیای آن‌ها از شما کوچک‌تر است، مراقب باشید بزرگ‌های آن‌ها را کوچک ببینید. صداقت میان خود را با گفتن رازهای فرزندتان از بین نبرید.

 

۲ دیدگاه در “چگونه با نوجوانم ارتباط بر قرار کنم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *