جام ملت های آسیا

رکوردهای ایران در جام ملت‌های آسیا

جام ملت‌های آسیا، بزرگ ترین تورنمنت ملی فوتبال در قاره آسیاست و  بعد از جام ملت‌های آمریکای جنوبی دومین جام معتبر و قدیمی در جهان است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که چه اتفاقاتی که در تاریخچه این رقابت‌ها رقم خورده است و تا به الان چه تغییراتی کرده است.

تغییر تقویم بازی ها در سال

معمولا ما هر چهار سال یک بار منتظر این رقابت‌ها هستیم اما در سال 2007 کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت تقویم اجرایی جام ملت‌ها را تغییر بدهد. در تقویم جدید در فاصله سه ساله بازی‌ها برگزار می‌شدند و چهار کشور مالزی، اندونزی، ویتنام و تایلند میزبان بودند.

یکی از شگفتی‌های این دوره عراق بود که با وجود این که جنگ‌زده بود، توانست عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد و یونس محمود اولین بازیکن عراقی بود که در لیست بالون دور قرار گرفت. همچنین او تنها بازیکنی بود که در چهار جام موفق به گل زدن شد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای ورود به ورزشگاه برای تماشاگران

سرنوشت 4 تیم ایرانی در گرو قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا 2019

سه باور غلط راجع به ورزش کردن

موفق ترین تیم جام ملت‌های آسیا کیست؟

ژاپن چهار بار قهرمان شده است. بعد از آن عربستان سعودی و ایران است که سه بار جایزه را کسب کرده‌اند. ژاپنی‌های با پشتکار تمامی عناوین و قهرمانی‌های خود را از سال 2000 به بعد بدست آورده‌اند.

 

ایران سه جام قهرمانی متوالی در جام ملت‌ها دارد

ایران تنها تیم تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های آسیاست که سه بار متوالی در سال‌های 1968،1972و 1976 جام قهرمانی را نصیب خود کرده است. اما مثل این‌که ایران از آن سال به بعد در طلسمی عجیب و غریب دیگر نتوانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند و تا به الان منتظر چهارمین قهرمانی خود بماند.

 

جام 15 کیلویی برای قهرمان در جام ملت‌های آسیا

طراحی جامی جدید و حیرت‌انگیز توسط توماس لیت طراح معروف با وزن 15 کیلوگرم از جنس نقره باعث شگفتی همگان شد. طرح جام بر پایه یک گل به نام لوتوس است و پنج گلبرگ به عنوان نماد کنفدراسیون آسیاست. این تغییرات همزمان با تغییر در نحوه برگزاری بازی‌ها بود و در آن 24 تیم شانس خود را برای قهرمانی امتحان کردند.

جام 15کیلویی
جام 15 کیلویی مسابقات

رکوردهای جام ملت‌های آسیا مربوط به چه کشورهایی است؟

از سال 1984، ژاپن (چهار بار) و عربستان سعودی (سه بار) عنوان قهرمانی را کسب کرده‌اند و طبعا بهترین رکوردها را نیز در در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

 

کارنامه امارات، میزبان جام ملت‌های آسیا

کشور میزبان در 10 دوره ابتدایی رقابت‌ها در شش دوره عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دادند؛ اما از سال 1996 به بعد موفقیت‌های قبلی را نداشتند.

 

رکورد اولین قهرمانی  با اولین حضور

تنها سه کشور هستند که در اولین حضور خود در جام ملت‌های آسیا جام قهرمانی را نیز از آن خود کردند. تنها سه کشور هستند که با اولین حضورشان قهرمان نیز شدند و این رکوردها متعلق به ایران، کره جنوبی و عربستان است.

 

سریع ترین گل جام ملت‌های آسیا

علی مبخوت در سال 2015 سریع‌ترین گل تاریخ جام ملت‌ها را به بحرین زد. این مهاجم سرشناس اماراتی در این دوره نیز حضور دارد و مدت زمانی که طول کشید او این گل را به ثمر برساند، 14 ثانیه بود.

علی مبخوت مهاجم اماراتی
سریعترین گل جام ملت های آسیا؛ علی مبخوت

آقای گل جام ملت‌های آسیا کیست؟

در 16 دوره این رقابت‌ها علی دایی 14 گل را به نام خود ثبت کرده است و عنوان آقای گلی تمامی دوره‌ها را از به خود اختصاص داده است. او 109 گل به ثبت رسانده و از چهره‌های فراموش نشدنی فوتبال به شمار می‌رود.

علی دایی در جام ملت های آسیا
علی دایی در جام ملت های آسیا

منبع: ورزش3

۲ دیدگاه در “رکوردهای ایران در جام ملت‌های آسیا”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *