درمان اختلال روانی بدون دارو

بیماری‌های روانی، بیماری‌های واقعی هستند، نه یک شکست‌ یا ترفندهایی برای جلب توجه. با این حال، اغلب اوقات، افرادی که مشکلات سلامت روانی دارند ماه ها یا سال ها از درمان چشم پوشی می کنند، همه اینها به این دلیل است که از وضعیت خود احساس شرم می کنند. آنها احساس می کنند که اگر بگویند دچار اختلال روانی هستند، طرد و یا مسخره می­شوند. جالب است بدانید که از هر چهار جوان، یک نفر و تقریباً نیمی از جمعیت استرالیا، در مقطعی دچار بیماری روانی می شوند. شاید به همین دلیل است که درمان اختلال های روانی بدون دارو طرفدار زیادی دارد.

کسانی که از خدمات روان درمانی استفاده می­کنند افراد شجاعی هستند که کمک می خواهند. اما آنها همچنین با همان انگ سلامت روانی که جمعیت عمومی با آن مواجه است دست و پنجه نرم می کنند. اغلب آنها در مصرف دارو مردد هستند، زیرا نگران هستند که این دارو شخصیت آنها را تغییر دهد، کنترل زندگی آنها را از بین ببرد یا کیفیت کلی زندگی آنها را کاهش دهد. دارو موثر است، و تحقیقات به طور مداوم ثابت می کند که درمان همراه با دارو موثرترین درمان برای بیماری های روانی است. گاهی اوقات درمان بیماری روانی بدون دارو نیز امکان پذیر است، اما به ندرت می توان گفت که بهترین گزینه است.

چرا مردم از دارو اجتناب می کنند

دارو ممکن است جان انسان ها را نجات دهد، اما یافتن دارو یا دوز مناسب همیشه آسان نیست. اکثر افرادی که داروهای سلامت روان را امتحان می کنند، قبل از اینکه به داروی مؤثر برسند، باید چند داروی مختلف را امتحان کنند. این می تواند یک فرآیند تضعیف کننده روحیه باشد، اما زمانی که بیماران این فرآیند را به عنوان یک آزمایش تلقی می کنند، کمتر انجام می شود.

با این حال، مسائل به همین جا ختم نمی شود. بسیاری از داروهای سلامت روان دارای عوارض جانبی هستند. عوارض جانبی معمولاً زود ظاهر می شوند و اغلب با شروع اثر دارو ناپدید می شوند. برای بسیاری از بیماران، صرفاً تمایل به تحمل عوارض جانبی برای چند هفته ممکن است تنها چیزی باشد که برای یافتن داروی مناسب لازم است. اما اگر عوارض جانبی واقعاً غیرقابل تحمل باشد، شما مستحق رنج نیستید.

دارو: کوتاه مدت در مقابل دائمی

بسیاری از بیماران ما نمی خواهند دارو مصرف کنند، زیرا نگران هستند که تا آخر عمر این کار را انجام دهند. در برخی موارد، این درست است، به خصوص اگر شما یک بیماری مانند اسکیزوفرنی، یا سابقه مادام العمر بیماری روانی داشته باشید. با این حال، بیشتر اوقات، دارو یک توقف است. دارو به شما کمک می کند تا تا زمانی که مشکلات خود را در درمان حل کنید، مغز شما درست کار کند تا جلوی عوارض بیماری گرفته شود. برای درمان اختلال دو قطبی بدون دارو، برای مثال دارو ها سعی می کنند زمان و شدت دوره های افسردگی و شیدایی را کم کنند تا بیمار بتواند به فعالیت های زندگی برسد. ضمنا با زمان و تلاش کافی، ممکن است بتوانید دوز مصرفی خود را کاهش دهید یا حتی مصرف دارو را به طور کامل متوقف کنید. البته هرگز نباید بدون مشورت با پزشک خود این کار را انجام دهید.

شیمی مغز، رفتار و سبک زندگی

بحث در مورد دارو اغلب بر شیمی مغز متمرکز است و آن را به عنوان یک ویژگی تغییر ناپذیر در نظر می گیرد. اما هر کاری که انجام می‌دهید بر روی مغز شما تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل است که درمان و تغییر سبک زندگی می‌تواند در کاهش مشکلات شیمی مغز بسیار مؤثر باشد. برای مثال، فردی که مغزش دوپامین کافی تولید نمی‌کند، می‌تواند به مغزش بیاموزد که این کار را با ورزش بیشتر، قالب‌بندی مجدد افکار منفی و اتخاذ استراتژی‌های سبک زندگی سالم انجام دهد. با گذشت زمان، این می تواند به شما کمک کند خود را از دارو دور کنید.

چگونه درمان کمک می کند

اگر هنوز برای امتحان دارو آماده نیستید، همچنان می توانید درمان را دنبال کنید. درمان تقریباً در درمان هر بیماری روانی مؤثر است. ممکن است به تنهایی کافی نباشد، اما تا زمانی که تلاش نکنید متوجه نخواهید شد. برای مثال تمرین هایی هست که می توانید در کنار مشاوره برای درمان وسواس فکری داشته باشید که این روش روش بدون دارو برای درمان وسواس فکری محسوب می شود. برخی از راه هایی که درمان تمام اختلال های روانی بدون دارو کمک می کند عبارتند از:

  • کمک به شناسایی و شکستن الگوهای ناسالم.
  • ارائه توصیه های سبک زندگی سالم
  • ارتباط خوب با دیگران به شما کمک می کند تا در مورد وضعیت خود با آنها صحبت کنید.
  • گرفتن بازخورد از دیگران و نظر خواستن از افراد مورد اعتماد
  • نکاتی برای مقابله با استرس روزانه
  • خواندن نکاتی در مورد درمان افسردگی بدون دارو

تصمیم گیری در خصوص درمان بدون دارو اختلالات روانی

در نهایت، این شما هستید که تصمیم می گیرید دارو مصرف کنید یا خیر. هیچ کس نمی تواند شما را مجبور به مصرف دارویی کند که نمی خواهید، و شما حق دارید مسیر درمان را تعیین کنید. اما سعی کنید دارو را نیز با نظر پزشک امتحان کنید، زیرا علاوه بر تقویت اثرات مفید درمان، می‌تواند تسکین سریع‌تری نسبت به درمان ارائه دهد. اگر احساس مشکل می کنیدد، مشاوره را امتحان کنید تا ببینید آیا کمک می کند یا خیر. ممکن است زمانی پیشرفت شما کند شوند و در آن زمان نیاز به مصرف مقطعی دارو داشته باشید. ممکن هم هست که درمان اختلال روانی بدون دارو برای شما جواب دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *