چند نکته در مورد ساندویچ پانل اتاق تمیز

ساندویچ پانل اتاق تمیز یکی از پر کاربرد‌ترین نوع تجهیزات از پیش ساخته ساختمانی است که کاربرد زیادی در صنایع مختلف مخصوصاً صنعت غذا و دارو دارد. این سازه پر کاربرد یا داشتن قابلیت‌های ویژه یک انتخاب‌ایده‌آل برای ساخت و ساز انباری یا سوله‌های نگهداری تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها یا مواد غذایی فاسد شدنی در کارخانجات صنعتی به شمار می‌آید. همچنین از این سازه‌ها برای ساخت آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های ایزوله و درمانگاه‌های ضروری استفاده می‌شود، چرا که در طراحی و تولید آن تمامی استاندارد‌های ایزوله بودن رعایت شده است. دنیای ماموت یکی از برترین تولیدکنندگان ساندویچ پانل اتاق تمیز است که می‌خواهیم اینجا در مورد ویژگی‌های آن صحبت کنیم.

ساندویچ پانل اتاق تمیز چیست؟

این تجهیزات سازه‌هایی هستند که بر اساس استاندارد‌های جهانی به صورت کاملاً ایزوله طراحی شده‌اند که پس از نصب و مونتاژ امکان رد و بدل شدن هوا را به تقریباً صفر می‌رساند و همین امر سبب شده که با وجود نگهداری طولانی مدت مواد فاسد شدنی باز هم تازه باقی بمانند.

کلین روم یا اتاق تمیز سازه‌های دیوار گونه ‌ای هستند که به عنوان یک عایق بسیار قوی در برابر ورود آلاینده‌ها، گرد و غبار، هوای، بخار مایعات، انواع میکروب و باکتری و… عمل می‌کند و شما می‌توانید تمامی عوامل مؤثر در عملکرد آن را به سادگی مدیریت و کنترل نمایید. با توجه به این که از این سازه‌ها اتاقک یا انبار‌های ایزوله ساخته می‌شود، پس به دو شکل دیواری و سقفی طراحی می‌شوند که نیازی به ساخت سازه‌های ترکیبی نداشته باشد.

انواع اتاق تمیز

اتاق تمیز ایستا

اتاق تمیز ایستا به معنی دخالت نداشتن انسان در این محیط است، یعنی در تولید دارو و آزمایشگاه‌ها تنها از دستگاه‌های مخصوص ساخت و مونتاژ استفاده می‌شود و به‌صورت تمام اتوماتیک این دستگاه‌ها در اتاق تمیز فعالیت می‌کنند. در صنعت داروسازی تمیز بودن محیط و… بسیار مهم است به همین دلیل از اتاق‌های ایستا ساخته شده با ساندویچ پانل استفاده می‌شود.

اتاق تمیز پویا

در اتاق تمیز پویا که از ساندویچ پانل دیواری ساخته شده است، هم افراد و هم دستگاه‌های مورد نیاز ایزوله شده در این محیط قرار دارند؛ این محیط دقیقا بر خلاف اتاق ایستا است. کاربرد اتاق تمیز پویا در صنایع هسته‌ای، آزمایشگاه‌ها و… بسیار زیاد است. در ساخت انواع اتاق تمیز پویا باید در زمان نصب و تولید درب یا پنجره این اتاق‌ها از برترین مواد اولیه استفاده شود تا در هنگام ورود و خروج به محیط ذرات معلق و گرد و غبار وارد آن نشود.

امکانات و تجهیزات مورد استفاده در اتاق تمیز

در اتاق تمیز یا کلین روم، عدم وجود هرگونه آلودگی و جلوگیری از آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو استفاده از تمام تجهیزات مورد نیاز در اتاق تمیز و به روز بودن آن‌ها ضروری است و لازم است بدانید که برای طراحی و ساخت یک اتاق تمیز با کیفیت و استاندارد، نیاز به تجهیزات و لوازم باکیفیت نیز دارید در غیر اینصورت اتاق تمیز از بهره‌وری و کاربرد کافی برخوردار نخواهد بود. از لوازم اولیه و مهم یک اتاق تمیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

باکس فیلتر هوا:

فن فیلتر یونیت یکی از مهم‌ترین تجهیزات اتاق تمیز است که وظیفه به گردش درآوردن هوا را در کلین روم دارد.

پنجره‌های مخصوص:

بهتر است که پنجره‌های اتاق تمیز از شیشه‌های دو جداره با ضخامت‌های 50، 60 و 80 میلی‌متر باشد.

ساندویچ پانل اتاق تمیز:

سطح ساندویچ پانل اتاق تمیز جهت جلوگیری از تجمع باکتری و میکروب و همچنین سهولت شستشو باید صاف باشد.

میز، قفسه و لوازم استیل:

استفاده از لوازم استیل ساده و بدون پانچ، به شما در گردش هوای بهتر و جلوگیری از تجمع باکتری نیز کمک می‌کند.

دوش هوای اتاق تمیز:

دوش هوای اتاق تمیز نیز از لوازم ضروری است که در آن با استفاده از سنسورهای قوی از نفوذ گرد و غبار به داخل اتاق جلوگیری می‌کند.

پس باکس‌ها:

پس باکس‌ها از جمله لوازمی هستند که برای انتقال کالا از بیرون به داخل و بالعکس استفاده می‌شوند و برای جلوگیری از انتقال آلودگی بسیار کمک کننده هستند.

اتاقک توزین:

اتاقک تمیز می‌تواند از هوای موجود داخل اتاق تمیز نمونه برداری کرده و میزان ذرات آلوده هوا را تشخیص دهد. طراحی و ساخت اتاقک توزین در اتاق‌های تمیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ساندویچ پانل:

یکی از الزامات اصلی اجزاء تشکیل‌دهنده اتاق‌های تمیز، پوشش سقف و دیوارها با استفاده از ساندویچ پانل‌هایی مخصوص است که می‌بایست با ایجاد سطحی کاملا صاف، ضمن جلوگیری از تجمع باکتری و میکروب‌ها باعث سهولت در انجام شستشو گردد. این نوع ساندویچ پانل‌ها می‌بایست حداکثر مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی را داشته باشند.

کاربردهای ساندویچ پانل کلین روم

ساندویچ پانل اتاق تمیز داروسازی

تولید دارو و انواع آنتی‌بیوتیک‌ها، آمپول‌ها و… در صنعت تولیدی پزشکی، باید در فضایی کاملا بهداشتی و به دور از هرگونه آلاینده‌ای انجام شود؛ به همین منظور در این صنعت از اتاق تمیز ساخته شده با ساندویچ پانل استفاده می‌شود.

اتاق تمیز پزشکی

محیط اتاق عمل، اتاق نوزاد، ICU و … باید عاری از هرگونه ویروس، باکتری و سایر آلاینده‌ها باشد. به همین دلیل، اتاق تمیز ساخته شده با ساندویچ پانل، بهترین گزینه برای استفاده در چنین مواردی است.

اتاق تمیز صنایع هوایی

در صنعت هوافضا برای تعمیر و ساخت انواع تجهیزات هوایی، ساخت موشک و آزمایشگاه‌های هوافضا از ساندویچ پانل تمیز استفاده می‌شود.

اتاق تمیز صنایع تولیدی

در صنعت ساخت انواع دستگاه‌های سنجش و مصالح ساختمانی، خودروسازی، تولید انواع قطعات و… از پانل تمیز استفاده می‌شود.
برای مشاهده محصولات دنیای ماموت وارد لینک روبرو شوید: mammutworld

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *