اختلاف سن در ازدواج چقدر اهمیت دارد؟

ازدواج های عاشقانه با اختلاف سنی زیاد می تواند تعجب برانگیز باشد. مطالعات نشان داده که زوج هایی با اختلاف سنی بیش از ده سال، گاهی طرد شدن از جامعه را تجربه کرده اند. اما اکثر این افراد از ازدواج خود راضی اند و حاضر نیستند آن را با ازدواجی با اختلاف سنی کمتر، عوض کنند.

در بیشتر کشورهای جهان (به جز کشورهای غربی)، حدود سی درصد از زوج ها بیش از ده سال با یکدیگر اختلاف سن دارند. اختلاف سن در ازدواج در جهان رایج است، اما این امر چه تاثیری بر روی خود ازدواج دارد؟

ازدواج با اختلاف سنی زیاد یا کم؟

مواردی که در آن زنی با مردی همسن یا بزرگتر از خود ازدواج می‌کند (با اختلاف سنی کمتر از ده سال) در کشورهای دنیا، از جمله ایران، رایج تر است. متخصصان دلایل مختلفی را برای این موضوع مطرح می کنند، که یکی از رایج ترین دلایل آن تکامل است.

یکی از کارکردهای ازدواج فرزندآوری و بقای نسل است. از سوی دیگر، قوا و انرژی ما انسان ها به مرور زمان تحلیل می رود. یک فرد 35 ساله انرژی و توان یک فرد 30 یا 25 ساله را ندارد. این در حالی است که تربیت و رسیدگی به فرزندان، به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد.

ازدواج مرد با زن بزرگتر از او، یکی از مواردی است که بدون شک توجه جامعه را به خود جلب می کند. یک زوج ایده آل در چارچوب های استاندارد جامعه، زوجی هستند که زن جوان تر و یا هم سن مرد باشد. ازدواج با زنی که از مرد چند سال بزرگتر است، ممکن است مشکلات و فشارهای اجتماعی را به همراه داشته باشد. اما آیا این رابطه، یک سرمایه گذاری عاطفی اشتباه است؟

پاسخ به این پرسش آسان نیست، چرا که این مساله به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. در صورتی که پذیرش ازدواج با چنین شرایطی برای شما وجود داشته باشد و طرفین از رابطه عاشقانه خود راضی باشند، این شکل از ازدواج چندان عجیب یا پر ریسک نیست. در واقع ازدواج با زنی که از شما بزرگتر است، مزایایی نیز به همراه دارد.

به عنوان مثال، زنان با افزایش سن بخشندگی و گذشت بیشتری از خود نشان می دهند، مستقل ترند و هدف های مشخصی در زندگی پیدا می کنند. با این حال، افزایش سن می تواند از انعطاف پذیری آن ها در زندگی بکاهد.

برای بررسی بیشتر اثرات اختلاف سن در ازدواج و زندگی مشترک بهتر است از مشاوره قبل از ازدواج آنلاین و حضوری کمک بگیرید.

اختلاف سن در ازدواج چقدر اهمیت دارد؟

اختلاف سنی ده الی پانزده سال، در بسیاری از کشورها دیده می شود. البته تنوع فرهنگی موجود در جهان، بر روی ازدواج و همچنین اختلاف سنی مورد قبول خانواده ها برای این امر، تاثیر می گذارد.

اختلاف سنی در ازدواج را می توان پدیده‌ای جهان شمول دانست. در 8 درصد از ازدواجهای ثبت شده در کشورهای غربی، اختلاف سنی بالای 10 سال به چشم می خورد و این رقم در کشورهای آفریقایی و آسیایی بالاتر از 15 درصد است. اختلاف سنی های کمتر از ده سال نیز، امری بسیار رایج در جهان است.

با این حال، پاسخ به این پرسش که آیا اختلاف سن در ازدواج می تواند یک پارامتر مثبت یا منفی باشد، چندان ساده نیست. اختلاف سن می تواند یک پدیده مثبت در ازدواج باشد؛ چرا که توازن را در رابطه برقرار می کند. یکی از طرفین رابطه تجربه بیشتری دارد و جهان بینی و پختگی شخصیت می تواند در ازدواج موثر واقع شود. با این حال، اختلاف سنی می تواند به عنوان یک عامل مخرب، درک بهتر طرفین از یکدیگر و برقراری ارتباط را با چالش روبرو کند.

نیازها، اهداف و جهان بینی فردی سی ساله با نگاه یک فرد بیست ساله به زندگی متفاوت است و این موضوع، ممکن است به ضرر رابطه تمام شود. به همین دلیل است که پاسخ به این پرسش و تعیین بار مثبت یا منفی اختلاف سن در هر ازدواجی، باید با توجه به موقعیت و شرایط زوجین سنجیده شود.

مشاوران چه کمکی می توانند به ما کنند؟

اختلاف سن در ازدواج یکی از پارامترهایی است که در مشاوره قبل از ازدواج مطرح می شود. مشاوران به عنوان افراد آگاه و با تجربه، می توانند موقعیت و شرایط زوجین را سنجیده و تعیین کنند که اختلاف سن موجود در رابطه، چه نقشی دارد: یک تهدید یا یک فرصت؟

باید این نکته را در نظر داشته باشیم که اختلاف سن، تنها اختلاف دو عدد در شناسنامه است و ممکن است گاهی، معیار درستی از سنجش میزان پختگی یا کم تجربگی یک زوج نباشد. ممکن است فردی ده سال از شما بزرگتر باشد اما از نظر شرایط روحی و فکری، در سطح شما فکر کند. بالعکس، ممکن است فردی جوان، از نظر روحی و ذهنی به چنان پختگی رسیده باشد که بتواند یک رابطه شاد، سالم و مولد را با افرادی بزرگتر از خود، پیش ببرد.

برای رزرو وقت مشاوره قبل از ازدواج آنلاین با بهترین دکتر مشاوره ازدواج می توانید به سایت پرتو زندگی مراجعه کرده و یا با شماره 09350628212 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *