خواب مناسب در طول روز

با این پنج روش همین امشب خواب خوب را تجربه کنید

چند شب شده‌ خواب خوبی ندارید؟ خستگی روزانه اذیتتان می‌کند؟ امروز ما با شما هستیم تا با ارائه‌ی چند راهکار همین امشب طعم یک خواب خوب را به شما بچشانیم.

تا حالا دقت کرده‌اید ما آدم‌ها تقریبا یک سوم از عمر خود را در خواب می‌گذرانیم؟ اما متاسفانه آنقدرها به خواب اهمیت نمی‌دهیم. شاید همین امر باعث شده خواب خوب برای برخی از ما رنگی شبیه رویا به خود بگیرد.

اگر شما در شبانه‌روز 7 الی 9 ساعت نمی‌خوابید، احتمالا احساس خستگی در طی روز برایتان تجربه‌ای تکراری است. کم خوابی می‌تواند عاملی برای بروز بسیاری از بیماری‌ها نظیر؛ فشار خون بالا، فراموشی، اضافه وزن و تغییرات روحی باشد. رانندگی در حالت خواب‌آلودگی نیز کاری شبیه به خود‌کشی است. کم خوابی به تدریج روی روابط شما میان خانواده و دوستان نیز تاثیر منفی می‌گذارد. در مجموع می‌توان گفت بخشی از زندگی شما نیست که تحت تاثیر بی‌خوابی تان قرار نگیرد.

[arpw limit=”1″ thumbnail=true]

اگر هنوز مطمئن نیستید مشکلات شما ناشی از بی‌خوابی است یا نه، این علائم را در خود بررسی کنید.

  1. خمیازه‌های پشت سر هم
  2. چرت زدن در مقابل تلویزیون
  3. ناتوانی در تمرکز
  4. تغییرت ناگهانی روحی
  5. کسل بودن در صبح

روش خوب خوابیدن

برای خوب خوابیدن باید صدا، نور و دما را کنترل کنید.

  1. صدا

صدای ماشین‌هایی که از خیابان می‌گذرند و هر از چندگاهی هم شاید دلشان بخواهد سکوت شب را با بوق‌ بشکنند، احتمالا خواب شما را نیز تا به حال بر هم زده است. اگر این صداها عامل بی‌خوابی شما است، می‌توانید از ایرپلاگ استفاده کنید. قبل از خواب گوشی همراه خود را در حالت سکوت قرار دهید. این کار به شما اطمینان می‌دهد که صداهای مختلف گوشی شما را از خواب ناز نخواهد‌پراند.

  1. نور

اتاقتان را تا جایی که می‌توانید تاریک کنید. هر چه اتاقتان تاریک‌تر باشد، شما شانس بیشتری برای تجربه‌ی یک خواب عمیق خواهید‌داشت. برای این کار می‌توانید از پرده‌های ضخیم و با رنگ تیره استفاده کنید. اگر در اتاقتان چراغ‌خواب نداشته‌باشید، بهتر است. سعی کنید پیش از خواب از گوشی همراه و یا لپ‌تاپ استفاده نکنید؛ زیرا، این وسایل ترشح هورمونی را که به خواب بهتر شما کمک می‌کند، به عقب می‌اندازند.

  1. دما

خنک بودن بدن تاثیر بالایی روی خواب شما دارد. یک پیشنهاد عالی برای خنک کردن بدنتان این است که قبل از خواب دوش بگیرید. فرقی ندارد این دوش با آب سرد باشد یا گرم. اتاقتان را خنک نگه دارید و هنگام خواب یکی از پاهای خود را خارج از پتو نگه دارید. شاید باورتان نشود؛ اما، این روش شما را به سرعت خواهد‌خواباند.

برای خوابیدن، زمان مشخصی تعیین کنید

اگر برنامه‌هایتان به شما اجازه می‌دهد، هر شب ساعت مشخصی بخوابید و هر روز ساعت مشخصی بیدار شوید. حتی در روزهای تعطیل به این روند ادامه دهید. شاید دلتان بخواهد جمعه‌ها تا ظهر بخوابید؛ اما، با این کار صبح شنبه خستگی بیشتری را احساس خواهید کرد. بدن شما باید به یک روند عادت کند. به این ترتیب زمان خواب که فرا رسید، خودش به صورت خودکار، خواهدخوابید. حتی می‌توانید کارهای دیگری را نیز برای بدنتان به عنوان نشانه در نظر بگیرید. مثلا هر شب کتاب بخوانید، دوش بگیرید و سپس بخوابید.

برای خوابیدن نجنگید.

اگر خوابتان نمی‌برد، مدام به این فکر نکنید که چند ساعت از شب را از دست داده‌اید. چند صفحه‌ی دیگر از کتاب تازه‌ی خود را بخوانید و یا به یک پادکست گوش دهید. به چیزهایی که نگرانتان می‌کند، فکر نکنید. در این شرایط مدام برنامه‌ی فردای خود را مرور نکنید. این فکرها جلوی خوابیدنتان را می‌گیرد. برای رهایی از این افکار می‌توانید روزانه زمانی را برای نوشتن در نظر بگیرید. در مورد همه‌ی چیزهایی که نمی‌گذارد شب‌ها بخوابید، بنویسید. این کار باعث می‌شود وقت خواب آرامش بیشتری را تجربه کنید.

عادت‌های سالمی برای خود انتخاب کنید.

نباید زمان شام خود را نزدیک به خواب انتخاب کنید. نزدیک خواب از خوردن نوشیدنی‌هایی که باعث می‌شود میان خواب برخیزید نیز بپرهیزید. قبل از خواب از قهوه و کافئین استفاده نکنید. این مواد هوشیاری شما را بالا می‌برد. نرمش کردن در طی روز نیز می‌تواند به خوب خوابیدن شما کمک کند. هر چند برخی می‌گویند شب‌هایی که بلافاصله قبل از خواب نرمش می‌کنند، نمی‌توانند خوب بخوابند.

از پزشک خود کمک بخواهید.

گاهی اوقات بیماران در مورد هر دردی با پزشک خود صحبت می‌کنند؛ اما، فراموش می‌کنند مشکل خواب خود را نیز با او مطرح کنند. به یاد داشته‌باشید که گاهی اوقات لازم است برای رفع این مشکل از پزشک خود کمک بخواهید. ممکن است لازم باشد در روند زندگی خود تغییراتی بدهید. صبور باشید و بدانید ممکن است بدنتان به مدتی زمان نیاز داشته‌باشد تا خود را با شرایط جدید منطبق کند. امیدوارم این نکات به شما کمک کند تا خوب خوابیدن برای شما تبدیل به یک  عادت شود.

منبع: psycom

۶ دیدگاه در “با این پنج روش همین امشب خواب خوب را تجربه کنید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *