شیوع سرطان پستان

باور های غلط درباره ی سرطان پستان – قسمت دوم

در قسمت اول راجع به باورهای غلط پیرامون سرطان پستان صحبت کردیم. در این قست بحث قبل را ادامه می دهیم و در قسمت سوم این مطلب را به طور کامل تشریح می کنیم.

سرطان پستان، شایع ترین سرطان بانوان است، هر چند برخی آقایان نیز ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند. طبق آخرین اطلاعات، 12.4 درصد از زنان در طول عمر خود به سرطان پستان مبتلا می شوند؛ به زبان ساده تر، تقریبا از هر 8 خانم، یکی از آن ها به سرطان پستان مبتلا می شود، که رقم قابل توجه و نگران کننده ای است. اما خبر خوش این است که سرطان پستان در مراحل اول و دوم، پاسخ بسیار خوبی به روش های درمانی می دهد و بیش از 90 درصد از افرادی که در مراحل اول و دوم سرطان پستان تحت درمان قرار می گیرند، به طور کامل بهبود می یابند، در حالی که در صورتی که بیماری پیشرفت کرده باشد و به مراحل 3 و 4 رسیده باشد، شانس بهبودی به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

باور های غلط راجع به بسیاری از بیماری ها در میان مردم شایع است و در این میان سرطان پستان یکی از بیماری هایی است که بیشترین باور های غلط راجع به آن شنیده می شود. در مورد زمان مناسب برای شروع ماموگرافی یا علائمی که باید مراقب آن ها باشید، حقایقی وجود دارد که در واقع کاملا اشتباه هستند. مثلا یک دوست به شما می گوید، پوشیدن سوتین می تواند منجر به سرطان پستان شود، اما حقیقت این است که این ادعا پشتوانه ی علمی ندارد. از سوی دیگر، اگر تصور می کنید به علت فقدان سابقه سرطان پستان در اقوام نزدیک، در معرض خطر نیستید، یک باور نادرست را پذیرفته اید. همچنین در حالی که وجود یک توده شانس وجود سرطان پستان را به طور قابل توجهی بالاتر می برد، اما، ده درصد  موارد سرطان پستان بدون وجود هر گونه توده، درد یا سایر علائم سرطان، شناسایی شده است. حقیقت این است که دانشمندان هنوز به طور کامل نمی دانند چه چیزی باعث سرطان پستان می شود و تنها برخی عوامل نظیر چاقی یا نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های الکلی، می توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. در ادامه به برخی باور های غلط درباره ی سرطان پستان اشاره می کنیم.

خرافه: بانوان جوان به سرطان پستان مبتلا نمی شوند

در حالی که این بیماری در زنان یائسه شایع تر است، اما خطر ابتلا به سرطان پستان در هر سنی وجود دارد. در واقع زنان زیر 50 سال، 25 درصد موارد سرطان پستان را تشکیل می دهد. اما سرطان پستان در سنین پایین تر، با مرگ و میر بالاتری همراه است؛ به عبارت دیگر، سرطان پستان در سنین بالا شایع تر و در سنین پایین خطرناک تر است. یک توجیه برای این حقیقت این است که بافت پستان در بانوان جوان متراکم تر است و در نتیجه تشخیص توده در ماموگرام دشوارتر می شود. به همین دلیل، توصیه می شود که بانوان از سن 20 سالگی، معاینه ی شخصی ماهانه پستان ها را شروع کنند و هر سه سال یک بار پستان ها توسط پزشک معاینه شود. همچنین در مورد شروع ماموگرافی در سن 40 سالگی با پزشک خود مشورت کنید.

اگر سابقه ی سرطان پستان در خانواده ی شما وجود دارد، از پزشک بخواهید برای شما، درخواست MRI کند. بانوانی که در سنین پایین تر به سرطان پستان مبتلا می شود، به احتمال بیشتری دارای ژن های BRCA1 یا BRCA2 جهش یافته هستند که بر اساس پژوهش ها، MRI می تواند تا 77 درصد سرطان های این بانوان را تشخیص دهد، در حالی که تنها 36 درصد این موارد با ماموگرافی قابل تشخیص است. اگر پزشکتان می گوید، پستان های متراکمی دارید، از او بخواهید برایتان درخواست ماموگرام دیجیتال کند؛ زیرا ماموگرام دیجیتال نسبت به ماموگرام عادی، 11 تا 15 درصد سرطان های بیشتری را نشان می دهند.

خرافه: شانس سرطان پستان در بانوانی با پستان های کوچک پایین تر است

سایز سوتین شما نقشی در ابتلا یا عدم ابتلا به سرطان پستان ندارد. تمام انواع سرطان های پستان در سلول های داکت ها و لوبول ها – بخش هایی که در تولید شیر و رساندن آن ها به نوک پستان نقش دارند- رخ می دهد و تعداد این سلول ها در همه ی بانوان، مستقل از اندازه ی پستان ها یکسان است. آنچه باعث تفاوت اندازه ی پستان ها می شودف میزان چربی و بافت فیبری پستان است که طبق تحقیقات، تاثیر اندکی بر سرطان پستان دارد. انجمن جراحی آمریکا توصیه می کند که بانوان از 40 سالگی، گرفتن ماموگرام را آغاز کنند؛ در حالی که کارگروه خدمات پیشگیری آمریکا سن 50 سالگی را برای شروع ماموگرام سالانه توصیه می کند. برای انتخاب بهترین برنامه، با پزشک خود مشورت کنید.

خرافه: پوشیدن سوتین خطر سرطان پستان را افزایش می دهد

شواهد علمی یا بالینی خوبی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد که استفاده از سوتین منجر به سرطان پستان می شود. این باور غلط از این منشا می گیرد که می گویند استفاده از سوتین، مسیر جریان لنفاوی را مسدود می کند که مانع تخلیه ی سموم از پستان می شود. اما این ادعا، تنها بر اساس این توجیه است و شواهد علمی آن را تایید نمی کند. انجمن جراحی آمریکا این ادعا را نپذیرفته است. اگر شیوع سرطان پستان در خانم هایی که سوتین نمی پوشند کمتر است، احتمالا به این دلیل است که آن ها لاغر تر است؛ زیرا چاقی یک عامل خطر شناخته شده برای سرطان پستان است.

قسمت اول این مطلب را در این جا بخوانید

یک دیدگاه در “باور های غلط درباره ی سرطان پستان – قسمت دوم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *