دانش اموز بوشهری

اندر فواید و مضرات فیلترینگ تلگرام؛ 20:30 رسانه مردمی است؟

از سال پیش که اغتشاشات دی ماه موجب ترس و وحشت مسئولین شد و چند کانال تلگرامی موجب بوجود آمدن اغتشاش در سطح کشور و اشاعه اخبار دروغ شد، تصمیم شورای عالی نظارت بر فضای مجازی بر این شد که تلگرام فیلتر شود.

هر چند این تصمیم آن‎چنان که به نظر می‌آمد برای برگشت آرامش و امنیت به کشور موثر نبود، ولی بالاخره تاثیر خودش را داشت. بماند که چه تعداد زیادی از کسب و کارهای آنلاین کارشان مختل شد و به ستوه آمدند. اما یکی دیگر از مزایای این فیلترینگ، دنبال نکردن اخباری بود که برای بعضی‌ها ضرر داشت.

خوشبختانه امروزه با فراگیرشدن اینترنت و استفاده از برنامه‌های شبکه‌های دسته جمعی، تعداد زیادی از مردم به واقیعت آن‌چه که هست و اتفاق می‎افتد، آگاه می‎شوند.

خیلی وقت‌ها تنها ابزاری که دست مردم بی‌پناه است، همین فضای رسانه‌ای کوچک خودشان در گروه خانواده یا دوستان است. رسانه امروزه جمهوری اسلامی فعلا قصد ندارد مخالف مصلحت کشور حرف بزند و هر فریاد عدالت‌خواهی باید در نطفه خفه شود. در این‌چنین روزگاری استفاده از این فضاهای مجازی توسط مردم خود نعمت بزرگی محسوب می‌شود. نمونه‌اش فیلمی از این پسرک است؛ که البته معلوم نیست در این‌جا مقصر است یا نه؛ ولی با زور و تهدید و داد و فریاد باید بنشیند!

اگر همین فضای مجازی نبود، اگر این فیلم‌ها و رسانه‌ها نبودند، چگونه باید فریاد فروخفته این دانش‌آموز که ناشی از تحقیر شخصیتش است را می‌دیدیم؟

بیشتر بخوانید:

پشت پرده نماینده هتاک سراوان

علی ضیا و برنامه فرمول یک؛ احضار شدن به مجلس

پیش فروش بلیط‌های جشنواره فجر

کاری به روش تربیتی این استاد و علت این رفتار نداریم؛ چرا که در این‌جا کسی که باید اظهار نظر کند، روانشناسان تربیتی هستند. باید دید آیا این رفتار صرف نظر از این که جرم دانش‎آموز چه بوده، از اساس در این دوران درست است یا نه، اگر آری آیا لازم است در برابر دوستانش خجالت‎‌زده شود و غرورش بشکند یا خیر.

اما نکته‌ای که باید حتما به آن توجه داشته باشیم این است که معلم چقدر هنوز کودک است؛ هر چند که قد کشیده! در نهایت قلدری او را زمین می‌زند و او با تمام زور باقی مانده‌اش از ته‌مانده غرورش دفاع می‌کند و در نهایت با ضعف روی زمین می‎نشیند. باید به این‌چنین معلم قدرتمندی که از پس کسی که نصف قد او دارد، برآمده، آفرین گفت. آفرین معلم! کدام المان تربیتی را به او یاد دادی؟ جز این که فهمید اگر سرش داد زدند که بنشیند باید بشیند!

اما رفتار با نخوت پسرک هم که می‌گوید شلوار 260 هزار تومانی به پا دارد، از چشم دور نمی‌ماند. او نیز انتظار دارد به علت رخت و لباس خوب و گران‌قیمتش از زیر بار تنبیه بیرون رود؛ در واقع از قانون تنبیه سربازند. این حکایت دوران امروز ماست. حکایت گران‌پوشی و آقازادگی!

حالا فکر کنید اگر این فضای مجازی نبود، چقدر باید میدویدیم تا به المان‌های اولیه عدالت اجتماعی نزدیک شویم. باید همچنان اندر خم دادگاه‌ها و شکایت‌ها می‌بودیم تا بالاخره روزی می‌رسید چند رسانه محدود به دست مردم می‎افتاد تا حرف دلشان را بزنند.

20:30 رسانه مردمی است؟

متاسفانه اخبار 20:30 که روزی عده‌ای آن را به کمی آزاداندیشی می‌شناختند، روزهاست دیگر از آن فضای مردمی بیرون آمده و با بگیر و ببندهای دولت و تهدیدهای گاه و بی‌گاه مسئولین ذی‌ربطش، دیگر به عرصه‌ای برای ماست مالی کردن کارهای دولت تبدیل شده است.

هر چند حق دارد. اگر بخواهد به آقایان حرفی بزند، با او برخورد می‌شود. جناب اکبرزاده در مورد برنامه فرمول یک طوری همه را تهدید کردند که از سخت‌گیری گذشته و رسما گفته‌اند اگر کسی علیه ما حرف بزند، باید درش را تخته کنیم.

جناب اکبرزاده پدران ما برای از بین بردن همین بگیر و ببندها انقلاب کردند. دوباره زندان و شکنجه و تعطیلی و دستگیری و ممنوع‌التصویری را نمی‌پذیریم.

یک دیدگاه در “اندر فواید و مضرات فیلترینگ تلگرام؛ 20:30 رسانه مردمی است؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *