ماجرای نماینده بی ادب سراوان

پشت پرده ماجرای نماینده هتاک سراوان

حتما ماجرای نماینده سراوان در مجلس و مواجهه از بالا به پایین او با یک کارمند را این روزها در شبکه‌های اجتماعی خوانده‌ و شنیده‌اید. نماینده مذکور، نماینده سراوان بوده است که برای حل مشکلی که در ادامه مشخص خواهد شد که چه مشکلی و برای چه کسی بوده است، به اداره گمرک می‌رود و در برابر صحبت‌های قانونی کارمند اداره، به او توهین و فحاشی می‌کند و واکنش مردم را هم در پاسخ به این مسئول دیده‌اید. این ویدئو را در اینجا ببینید.

چندی نگذشت که آقای نماینده که گویا از این صحبت‌ها بسیار به تنگ آمده بود، ویدئویی منتشر کرد و به جای عذرخواهی کردن، قول داد تمام تلاشش را می‌کند که با رئیس اداره گمرک و آن کارمند بخت برگشته، برای وجدان کاری‌اش! برخورد قضایی کند.

شگفتی‌سازهای مجلس دهم

شگفت‌آور یک (اولین شگفت ما) اینجاست که چقدر ارزش‌ها برای این نماینده خاص جا به جا شده است که حتی بعد از این که عصبانیتش فروکش کرده، حداقل به خاطر مسائل مصلحت اندیشی (بخوانید مصلحت‌های سیاسی) حاضر نشده است از مواضعش کوتاه بیاید. ممکن است کسی بالاخره در موردی عصبانی شود و بدون این‌که متوجه شود، گاهی از او حرکاتی سر بزند که دور از انتظار است؛ اما این که فردی بعد از گذشت ماجرا اینقدر شم سیاسی (بخوانید ادب اجتماعی) ندارد که به خاطر رفتار دور از ادبش، حال چه حق با او بوده و چه نبوده، عذرخواهی کند، واقعا شگفت‌آور است.

این نماینده برای شهر سراوان مایه سرافکندگی شده و مردم غیور این شهر خود نیز از رفتار بی‌شرمانه نماینده‌شان احساس شرم دارند. مردم بلوچ و اهل سنت خود از ایشان ابراز برائت می‌کنند و بابت رفتار نماینده‌شان از همه عذرخواهی می‌کنند.

شگفت آور دو (دومین شگفت ما) اینجا رقم می‌خورد که نماینده سراوان فرصتی برای افاضاتش در مجلس پیدا می‌کند و در تریبون مجلس همان حرف‌ها را تکرار می‌کند و گفته است که با همکاری 40 نفر از دوستانش طرح استیضاح وزیر اقتصاد را رقم زده‌اند یا خواهند زد. شگفت ما در این است که  در خانه ملت چقدر وقت اضافی وجود دارد که صرف شنیدن «چگونه به تریج قبای یک نفر برخورد!» می‌شود. از طرفی یک نفر هم (حتی رئیس مجلس) کلام ایشان را قطع نمی‌کند که آقای نماینده خجالت بکش و حداقل سعی کن روی کارت سرپوش بگذاری و وقت مجلس را به این کارها نگذران. گویا خود این عزیزان خوب همدیگر را درک می‌کنند و دگر عضوها را نمانده است قرار! چرا که آینده خودشان را احتمالا با همین وضع و اوضاع تصور می‌کنند و برای همین خوب پشت هم در می‌آیند که اگر زمانی خدای نکرده خود او به تریج قبایش برخورد، دگر عضوها را نماند قرار و طرح استیضاح، کلید بزنند!

مقایسه اتفاق اخیر مجلس با اتفاقات اخیر نروژ

هاتف خالدی در این‌باره نوشته است: «این وضع شگفت آور مجلس ماست. جایی نوشته بودم که اگر چنین اتفاقی در نروژ افتاده بود، رسانه ها ۷۲ ساعت بدون واهمه از پیگرد قضایی،‌ آن نماینده و حزب را بمباران می‌کردند و کامنت‌هایشان را در صفحه‌های مجازی باز می‌گذاشتند تا مردم از خجالت نماینده‌شان دربیایند و بعد خود حزب از آقای نماینده می‌خواست که با احترام صندلی‌اش را تحویل بدهد و برود. اینجا نماینده ما اما، نه تنها از کرده خود شرمنده نیست که با سوءاستفاده از جایگاه نمایندگی،‌ به دنبال استیضاح وزیر اقتصاد بر آمده است. کاش وزیر اقتصاد و رییس گمرک لااقل در دفاع ازشان خود برای مردم بگویند که این نماینده سراوان چرا و برای چه کاری درخواست ملاقات حضوری با رئیس گمرک را داشته است.»

ماجرای نماینده فحاش از زبان حاضرین

خبر کسب شده از حاضرین ماجرا (اسم و رسم محفوظ) حاکی از آن است که:

۱. نماینده منطقه محروم سراوان حمید درازهی برای پیگیری مشکل گمرگی یک دلال ماشین با خودروی لکسوس متعلق به وی به اداره گمرک رفته است و نه برای حل مشکل مردم.

۲. به دلیل حضور با خودروی شخصی و بدون هماهنگی اجازه ورود از در اصلی را پیدا نکرده است.

۳. پس از بازگشت با پرشیای متعلق به مجلس به محل اجازه حضور پیدا کرده است.

پشت پرده ماجرای نماینده فحاش چیست؟

نماینده سراوان با ماشین لکسوس به همراه آقای حاجب (دلال و کارچاق کن مشهور ماشین) به ورودی پارکینگ گمرک ایران ساختمان شماره یک در خیابان شهید بهشتی (عباس‌آباد) می‌رسد و بدلیل عدم هماهنگی قبلی درب پارکینگ رو نگهبان باز نمی‌کند. نماینده حضورا به گارد مراجعه کرده و پس از فحاشی با دیگر کارمند حراست گمرک که در فیلم نیست شروع به جر و بحث می‌کند. ما بقی ماجرا در فیلم رویت می‌شود که کل ماجرا حدود ۵ الی ۶ دقیقه بوده است.

پس از آن حدود ۴۵ دقیقه دیگر با ماشین پرشیا مجلس مراجعه می‌کند و از پارکینگ وارد ساختمان می‌شود. گفته می‌شود موضوع جرایم و تخفیف بزرگ و ضمانت‌نامه با ارزش بالایی بوده که قصد داشته از رئیس کل گمرک تایید بگیرد.

در جلسه کمسیون نماینده سراوان صراحتا گفته لکسوس برای خودم بوده و دو تا هم دارم.

ماجرای نماینده بی ادب سراوان
ماجرای نماینده بی ادب سراوان با لکسوس

کمی بعد که نماینده می‌بیند اوضاع خراب شده است، موضوع را قومی و مذهبی می‌کند و می‌گوید که چون من سنی و بلوچ بودم این‌گونه کردند. جلسه‌ای با حضور بیش از ۳۰ نماینده به ریاست پزشکیان تشکیل می‌شود و خواستار استیضاح وزیر یا استعفای رییس گمرک می‌شوند.

در پایان جلسه، پس از ۲ ساعت بررسی مصوب می‌شود سه اقدام زیر انجام شود:

۱- رییس کل گمرک بهمراه نماینده به سراوان برود و عذر خواهی کند.

۲- کارمند حراست به کمیته تخلفات معرفی شود.

۳- ارباب رجوع شناسایی و به دادگاه معرفی شود.

نماینده سنی مذهب بوکان به جای نماینده سروان فریاد می‌زند

فریاد نماینده سنی مذهب بوکان، محمد قسیم عثمانی به جای نمایندگان سیستان و بلوچستان شنیدنی و قابل ستایش است: «۴ دانش‌آموز در آتش‌سوزی زاهدان سوخته‌اند؛ آن وقت ما برای توهین به یکی از همکاران‌مان جلسه غیرعلنی می‌گذاریم.»

«وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد در بوق و کرنا می کنیم که حیثیت مجلس از بین رفت یا وزیر را استیضاح می‌کنیم یا او را تهدید به استیضاح میکنیم تا موضوع تعیین تکلیف شود.»

«یادمان نرود که امام فرمودند مجلس در راس امور است و نه گفتند که نمایندگان در راس امور هستند.»

جای تاسف دارد برای نماینده‌ای که مردم منطقه‌اش با مشکل نفت و بخاری دست و پنجه نرم می‌کنند، به دنبال حل مشکل گمرکی یکی از بندگان خدا، دلالان خودرو و گرفتن امضای چند صد میلیاردی است. الله اکبر از این عوض شدن ارزش‌ها!

متاسفانه خبرنگاران آن‌جا خبر داده‌اند جمعی از نمایندگان هر ۳ طیف سیاسی مجلس (فراکسیون امید، فراکسیون مستقلین، فراکسیون ولایی) هنگام اظهارات نماینده مردم بوکان با فریادهای «دو دو» خود،‌ سخنان او را قطع می کردند. سوال از این نمایندگان عزیز این است که چه حرف منافی ارزشی وجود داشته که با فریادهای دودو مواجه شود؟

توییت مردم درباره رفتار زشت نماینده سروان

«اسکار ترسناکترین فیلم یک دقیقه‌ای ۱۳۹۷ تعلق میگیره به فیلم جلسه غیر علنی مجلس، به کارگردانی پدرخوانده علی لاریجانی» (جنلى)

«فیلم برخورد زشت #نماینده_سراوان منتشر شده!

مجلس جلسه غیرعلنی گذاشت که فیلم‌ را ‌بررسی کنند!

لاریجانی خواستار برخورد با انتشار دهنده فیلم اولیه شد!

فیلم جلسه غیرعلنی منتشر شد!

امروز دوباره جلسه غیرعلنی گذاشتند که ببینند کی از جلسه غیرعلنی دیروز فیلم گرفته و پخش کرده!

#زیبا_نیست ؟» (Mohammad Hasan Najmi)

ماجرای نماینده بی ادب سراوان

«قبل از #نماینده_سراوان اون هیات رئیسه‌ای #باید_عزل_بشه که دو روزه بجای رسیدگی به ضایعه فوت ۳دانش‌آموز زاهدانی بر اثر سهل‌انگاری آموزش‌و‌پروش و عدم گازرسانی صحیح، دنبال پیدا کردن فیلمبردار گمرکه. اصلا همون که فیلمبردار مجلس به هیات رئیسه گفت :)» (Runner)

ماجرای نماینده بی ادب سراوان

«با ماشین زیرپای نماینده بی‌ادب می‌شه کل مدارس زاهدان رو به وسائل گرمایشی امن مجهز کرد. حالا هم دو روزه خودش و همکارانش دارن وقت مجلس رو می‌گیرن که هر دقیقه‌اش ۳۰ میلیون خرج برمی‌داره. وای اگر از پس امروز بُود فردایی…» (امیرعلی صفا)

ماجرای نماینده بی ادب سراوان

«مردم می‌پرسند این تازه یک پرده از نمایش غیرعلنی هاتون بود. در مابقی جلسات غیرعلنی چه می‌کنید؟! (محمدجواد محمدزاده)

قرار بر این شده است که جهت بررسی و نظارت بر رفتار نمایندگان، گزارشی از آقای پزشکیان دریافت شود و ایشان با بررسی کامل فیلم، گزارشی به رئیس مجلس ارائه دهند.

برگرفته از رسانه مکتوبات