درگذشت آیت الله شاهرودی

آیت الله هاشمی شاهرودی درگذشت + بیانیه بیت آیت الله

آیت الله هاشمی شاهرودی، نائب رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز سوم دی ماه 1397 پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

پیشتر منابع بیمارستانی اعلام کرده بودند که از لحاظ پزشکی امکان حیان حضرت ایت الله هاشمی شاهرودی وجود ندارد اما هنوز دستگاه های پزشکی از ایشان جدا نشده و اعلام خبر فوت می بایست از سوی خانواده آیت الله شاهرودی اعلام شود. در این خصوص رئیس بیمارستان خاتم الانبیا که آیت الله شاهرودی در آن بستری هستند، اعلام کرده بود که ایشان هنوز در بخش آی سی یو و در زیر دستگاه‌های پزشکی قرار دارند و روند درمانی ادامه دارد. بنابراین هنوز فوت آیت الله هاشمی شاهرودی قطعی نیست.

در پی درگذشت ایشان، بیت مرحوم شاهرودی، بیانیه ای به این شرح صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

روح ملکوتی عالم ربانی و مجاهد و مرجع عالی مقام، حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمود هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از طی دوره ای از کسالت و بیماری به لقاء الله پیوست.

ضمن عرض تسلیت این ضایعه دردناک به محضر حضرت ولی عصر ارواحناه فداه، مقام معظم رهبری ( دام ظله)، مراجع عظام تقلید، عموم مومنان و ملت شریف ایران به استحضار می رساند ، مراسم تشییع و بزرگداشت ایشان متعاقبا اعلام خواهد شد.

زندگی نامه آیت الله شاهرودی

آیت‌‌الله‌ سیدمحمود شاهرودى در سال‌ 1327 در شهر نجف‌ و در خانواده‌ى مذهبى چشم به جهان گشود. خانواده ایشان از سادات‌ منسوب‌ به‌ امام‌ حسین‌(ع‌) هستند. پدرش‌ مرحوم‌ آیت‌ الله‌ سید على حسینى شاهرودى، از شاگردان برجسته مرحوم آیه الله العظمی خویی (ره) بود که بحث‌های اصول و فقه استاد خود را به رشته تحریر درآورد.

خود آیت‌الله «سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی» از شاگردان آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر بودند. آیت الله صدر، متفکر اسلامی و رهبری مذهبی-سیاسی در دهه 50 در نجف هستند. هاشمی‌شاهرودی نیز اصول و فقه را با او شناخت و مریدوار در جلسات درس او حاضر می‌شد. او بعد از اتمام دروس مقدمات، به «مسجد شیخ‌طوسی» رفت و در جلسات ایشان شرکت می‌کردند.

آیت‌ الله‌ هاشمى شاهرودى افتخار شاگردی افرادی مانند، حضرت‌ امام‌ خمینى‌(ره) و حضرت‌ آیت‌ الله‌ العظمى خویى‌(ره‌) را می توان‌ نام‌ برد.

آیت‌الله‌ هاشمى شاهرودى تاکنون‌ در زمینه‌هاى علمى و فرهنگى فعالیت‌های چشمگیری داشته است. در یکى از دیدارهاى اعضای مجلس‌ اعلاى عراق‌، امام‌ خمینی‌(ره‌) از ایشان‌ می‌خواهند که‌ در حوزه‌ علمیه‌ قم‌ را در اولویت قرار دهند و سعی بر تربیت‌ طلاب‌ مستعد در زمینه‌هاى علمى و اخلاقى داشته باشند. ایشان نیز با ورود به‌ ایران‌ در فروردین‌ سال 1358 فعالیتشان را با تدریس درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ شروع می‌کنندکه‌ این‌ تدریس‌ تا هم‌ اکنون‌ نیز ادامه‌ داشته و طلاب‌ بسیارى از محضر ایشان‌ بهره‌مند شده‌اند. از ویژگى‌هایی که طلاب از درس ایشان تعریف می‌کنند دقت‌ فراوان‌، تسلط‌ بر مباحث‌ و نوآورى در زمینه‌های متعدد و مختلف علمی است.

آیت‌ الله‌ هاشمى شاهرودى ریاست‌ دو کنگره مهم‌ «نقش‌ زمان‌ و مکان‌ در اندیشه‌ امام‌ خمینی‌(ره‌)» و نخستین‌ کنگره‌ «دایره‌ المعارف‌ فقه‌ اسلامى» را بر عهده‌ داشت‌ که‌ هر دو کنگره‌ با استقبال‌ بزرگان‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ و اندیشمندان‌ خارجى و داخلى مواجه‌ شد. از مسئولیت‌های دیگر ایشان، ریاست‌ مؤسسه‌ دایره‌المعارف‌ فقه‌ اسلامى بود که با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبرى بود.

فعالیت‌های سیاسی

آیت‌الله‌ هاشمى شاهرودى در سال‌هاى تحصیل‌ و تدریس‌، فعالیت‌هاى سیاسى بسیارى را داشته‌اند. در پى یورش‌ مزدوران‌ رژیم‌ صدام‌ به‌ علما و اندیشمندان‌ در سال‌ 1974 میلادى، آیت‌الله‌ العظمی هاشمى شاهرودى به‌ زندان‌ افتاد و شکنجه‌هاى فراوان‌ بدنى و روحى را به‌ جان‌ خرید. او در پى تظاهرات‌ مردم‌ عراق‌ پس‌ از پیروزى انقلاب‌ اسلامى ایران‌ به‌ رهبرى امام‌(ره‌) بویژه‌ در نجف‌، و در گرامیداشت‌ این‌ پیروزى، تحت‌ پیگرد رژیم‌ بعث‌ قرار گرفت‌ و به‌ سفارش‌ شهید صدر(ره‌) به‌ وطن‌ خود بازگشت‌ تا وکالت‌ عام‌ شهید صدر و نمایندگى او را نزد امام‌ خمینى(ره‌) بر عهده‌ گیرد.

او با ورود به‌ ایران‌ به‌ خدمت‌ امام‌ خمینى‌(ره‌) مشرف‌ شد و با موافقت‌ ایشان‌، رابط‌ امام‌ و شهید صدر شد و پیام‌هاى علمى نجف‌ را به‌ سمع‌ امام‌(ره‌) مى‌رساند. او با دستور آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ اى که‌ در آن‌ زمان‌ با حکم‌ امام‌(ره‌) مسئولیت‌ نهضت‌هاى اسلامى را بر عهده‌ داشت‌، تشکیلات جامعه روحانیت‌ مبارز و مجلس‌ اعلى عراق‌ را به‌ راه‌ انداخت‌ و آن‌ را مدیریت‌ و سازماندهى کرد.

او که‌ به‌ دستور امام‌(ره‌) تدریس‌ و بررسى مسائل‌ فقهى، بویژه‌ احیاى فقه‌ حکومتى استوار بر ادله استنباط‌ جواهرى را بر عهده‌ داشت‌، در طول‌ سالیان‌ انقلاب‌ از هیچ‌ کوششى در جهت‌ اعتلای انقلاب‌ اسلامی ایران، دریغ‌ نورزید.

آیت‌ الله‌ هاشمى شاهرودى سال‌ها از اعضاى فقهاى شوراى نگهبان‌ بود و در این‌ نهاد مقدس‌ به‌ خدمت‌ اشتغال‌ داشت‌ تا اینکه‌ با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبرى به‌ ریاست‌ قوه‌ قضائیه‌ منصوب‌ شد.

عضویت در هیات رئیسه مجلس خبرگان

همچنین عضویت در هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری،‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه از دیگر مسئولیت‌های آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی است.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی سرانجام صبح امروز، 3دی‌ماه 97 و در 70سالگی پس از تحمل ماه‌ها رنج بیماری، در یکی از بیمارستان های تهران به دیدار حق شتافت.

منبع: فارس

یک دیدگاه در “آیت الله هاشمی شاهرودی درگذشت + بیانیه بیت آیت الله”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *