کریسمس 2019

تاریخ دقیق کریسمس 2019 و آداب و رسوم آن

کریسمس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به مناسبت تولد عیسی مسیح بر پا می‌شود. البته کلیساهای متفاوت در مناطق مختلف، این جشن را در روزهای متفاوتی برگزار می‌کنند. از جمله تاریخ‌هایی که برای کریسمس در نظر گرفته شده است، 25 یا 24 دسامبر و یا 7 ژانویه است. البته بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر جهان، روز 25 دسامبر را جشن می‌گیرند.

تاریخ دقیق کریسمس امسال

شاید ندانید کریسمس دقیقا چندم دیماه است؟ کریسمس 25 دسامبر 2018 یا 4 دی 1397 (17 ربیع االثانی 1440) است. پس شب کریسمس به تاریخ ایران، مطابق با ۲۴ دسامبر است.

تعطیلات کریسمس

این تعطیلات معمولا دوازده روزه است که زمان آغاز آن از 25 دسامبر است و تا 6 ژانویه ادامه دارد. نکته جالب این‌جاست که با این که امروز بیشتر به عنوان یک روز مذهبی است، ولی از اوایل قرن بیستم این ایام فرصتی برای دورهم بودن و جشن گرفتن و هدیه دادن است.

مردم در روز کریسمس برای خودشان شخصیت‌های خیالی مانند بابانوئل خلق کردند و در آن درخت کاج را تزئین می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

عکس پروفایل برای عید کریسمس 2019

چند ایده شگفت‌انگیز برای جشن سالگرد ازدواج

چند ایده برای غذای جشن تولد

تاریخچه بابا نوئل

در قرن چهارم، یکی از اسقف‌های ترکیه امروزی به خاطر رفتار مهربانانه‌اش با کودکان شهرت یافت. این شخص در نقاشی‌های قرون وسطی به شکل مردی بلند بالا با چهره‌ای جدی و نجیبانه به تصویر کشیده شده است.جالب است که تا حدود قرن شانزدهم، جشن مخصوص این مرد، در روز ششم دسامبر برپا می‌شد. احتمالا این مردی که در جشن‌های کریسمسی نشان داده می‌شود، همان اسقف معروف است که برای کودکان هدیه می‌برد و آن‌ها را خوشحال می‌کند.

بابانوئل
جشن سال نو با بابانوئل

آیین‌های کریسمس

هر چند آیین کریسمس در کشورهای مختلف متفاوت است، اما جزء اشتراک این مراسم‌ها در همه جای دنیا این است که مسیحیان برای تولد عیسی مسیح به کلیساها می‌روند و در منزل هم درخت کاجی ترئین می‌کنند و خیابان‌ها را چراغانی می‌کنند. از جمله کارهای دیگری که انجام می‌دهند، خواندن سرودهای شکرگزاری است.

در این ایام کارمندان نیز مانند عیدی هر ساله ما ایرانی‌ها، از کارفرمایشان عیدی دریافت می‌کنند.

درخت کاج نماد کریسمس است. در فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی‌ها، سرو درخت مورد احترامی بوده است و نماد آزادگی و ایستادگی است. جشن کریسمس برای مسیحیان مانند جشن نوروز برای ایرانیان است.

کیک میوه‌ای کریسمس

یکی از آدابی که اروپاییان معمولا رعایت می‌کنند، پخت کیکی میوه‌ای است؛ همچنین پودینگی به نام پودینگ کریسمس نیز در این شب خورده می‌شود.

کیک میوه‌ای کریسمس
کیک میوه‌ای کریسمس

 کارت تبریک کریسمس

شخصیت بابا نوئل برای ایام کریسمس شخصیت پول‌سازی بوده است. معمولا برای کارت تبریک‌ها و پروفایل‌های کریسمس، از این شخصیت استفاده کردند و در سرودها نیز از این پیرمرد تپل و بامزه بهره گرفتند. البته کودکان بیشتر این پیرمرد را به عنوان محافظشان می‌شناسند که برایشان در شب عید هدیه می‌آورد.

یک دیدگاه در “تاریخ دقیق کریسمس 2019 و آداب و رسوم آن”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *