ویتامین D

چگونه ویتامین D بدن خود را تامین کنیم؟- قسمت دوم

مواد غذایی در سلامت ما نقش بسیار تعیین کننده ای دارند و دریافت مقدار کافی از ویتامین ها برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بیمار شدن، ضروری است. یکی از مهم ترین ویتامین هایی که بدن ما به آن نیاز دارد، ویتامین D است. هر چند می توانیم ویتامین D را از طریق برخی مواد غذایی (نظیر برخی روغن ها) و مکمل ها به دست آوریم، منبع اصلی ویتامین نور مستقیم آفتاب است.

ویتامین D، با کاهش دفع کلسیم در ادرار و افزایش جذب کلسیم از روده ها، کمک می کند، استخوان های سالم و محکمی داشته باشیم و خطر شکستگی استخوان و پوکی استخوان را کاهش می دهد. همچنین ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی ما نقش دارد. کمبود ویتامین D می تواند منجر به برخی بیماری های خود ایمنی، نظیر MS و دیابت نوع 1 شود. همچنین کمبود ویتامین D منجر به افزایش فشار خون می شود.

شما می توانید سطح ویتامین D بدن خود را با قرار گرفتن زیر آفتاب مستقیم، افزایش دهید. همچنین اگر نمی توانید هر روز در تماس کافی با نور خورشید باشید، استفاده از مکمل های ویتامین D یک جایگزین مناسب است.

روش دوم: استفاده از مکمل ویتامین D

مقدار مجاز توصیه شده ویتامین D برای خود را تعیین کنید

میزان ویتامین D مورد نیاز با توجه به سن تغییر می کند و لازم است سالانه سطح ویتامین D خود را چک کنید.

سن میزان ویتامین D توصیه شده در روز
زیر 12 ماهگی 400 واحد بین المللی یا 10 میکروگرم
1 تا 70 سالگی 600 واحد بین المللی یا 15 میکروگرم
بالای 70 سال 800 واحد بین المللی یا 20 میکروگرم

 

بانوان باردار یا شیرده نیاز به 600 واحد بین المللی یا 15 میکروگرم ویتامین D اضافه تر دارند.

همچنین به یاد داشته باشید که برخی شرایط ممکن است نیاز فرد به ویتامین D را افزایش دهد. در این صورت باید مطمئن شوید که پزشکتان، بر سطح ویتامین D شما و میزان مکمل لازم نظارت داشته باشد. این شرایط شامل مواردی زیر می شود:

  • نوزادان شیرخوار
  • افراد مسن
  • افرادی که کمتر در معرض نور خورشید هستند
  • افرادی با پوست تیره تر
  • مبتلایان به بیماری التهاب روده (کرون یا کولیت اولسرو)
  • افراد دارای اضافه وزن یا چاق

از پزشک خود بخواهید یک مکمل ویتامین D به شما تجویز کند

بیشتر پزشکان برند خاصی از ویتامین D را پیشنهاد می کنند. به طور کلی دو نوع مکمل ویتامین D وجود دارد: ویتامین D2 و ویتامین D3. ویتامین D2 و D3 هر دو منشا صناعی هستند اما ویتامین D2 از مخمر به دست می آید، در حالی که ویتامین D3 منشا جانوری دارد.

پزشک بر اساس سن و سابقه ی پزشکی تان میزان و نوع ویتامین D را برایتان مشخص می کند. بیشتر پزشکان 1000 واحد ویتامین D3 را برای جذب کافی ویتامین D توصیه می کند.

هرگز بیش تر از دوز توصیه شده ی روزانه ویتامین D مصرف نکنید

مثل سایر ویتامین های محلول در چربی (ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K)، در صورت مصرف بیش از حد ویتامین D، دچار مسمومیت می شوید. مصرف بیش از حد ویتامین D، موجب بی اشتهایی، کاهش وزن و مشکلات قلبی نظیر ضربان قلب بسیار زیاد می شود. هرگز برای بالا بردن سطح ویتامین D خود، بیش از مقدار مجاز مصرف ویتامین D مصرف نکنید، زیرا تاثیر منفی روی سلامت دارد.

مطمئن شوید که پزشک سالانه سطح ویتامین D شما را چک کند تا بیش از حد بالا نباشد.

مراقب مصرف ویتامین D همراه با برخی دارو های خاص باشید

در صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از دارو های می توانند میزان جذب ویتامین D را کاهش دهد. برای تجویز مکمل ویتامین D در صورتی که هر یک از دارو های زیر را مصرف می کنید، پزشک خود را مطلع کنید تا مطمئن شوید این دارو ها اثر منفی بر روی مکمل نداشته باشد.

داروهایی نظیر کلستیرامین، کولستیپول، اورلیستت، آریپیرپازول، دانازول سوکرالفات، گلیکوزید های قلبی و برخی روغن ها، می توانند با ویتامین D، تداخل داشته باشد.

ویتامین D را حداقل دو ساعت پس از مصرف هر نوع دارو دیگر مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *