مدیریت شبکه های اجتماعی

چگونه در شبکه‌های اجتماعی، مانند اینستاگرام و… بلاک نشویم

شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای بازاریابی هستند. برای همین است که بسیاری از شرکت‌ها به دنبال استخدام نیروی انسانی قوی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی‌شان هستند. این شغل، یک شغل تمام وقت است که برای موفق شدن در آن، باید از زیر و بم شبکه‌های اجتماعی کاملا آگاه باشید و بدانید چگونه باید در جهت رسیدن به اهدافتان از آن‌ها استفاده کنید.

یکی از مسائلی که معمولا فعالان شبکه‌های مجازی (مانند اینستاگرام) فعالیت می‌کنند با آن رو به رو شده‌اند، همین بلاک شدن‌های متمادی است. این شبکه‌ها در چند ماه گذشته، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری برای بلاک کردن کاربران در نظر گرفته‌اند. همه این تلاش‌ها برای این است که می‌خواهند سایت‌های خود را پاک‌سازی کنند و به همین دلیل است که مسلما اولین اولویتشان حذف کردن کاربرانی است که از قوانینشان پیروی نمی‌کنند.

اما خوشبختانه ماندن در این شبکه‌ها و فعال نگه‌داشتن حساب کاربری‌تان خیلی سخت نیست. فقط کافی است بدانید که چه کارهای در آن شبکه مجاز است و چه چیزهایی ممنوع، تا آن کارها را انجام ندهید.

1. پست‌هایی که مشمول قانون کپی رایت می‌شوند، را منتشر نکنید

یکی از اصول اولیه‌ای که باید رعایت کنید، این است که هیچ پستی که مربوط به شما نیستند را منتشر نکنید. تعداد زیادی از کاربران مطالبی را منتشر می‌کنند که خودشان آن‌ها را تولید نکرده‌اند. حدس می‌زنید بعد چه اتفاقی می‌افتد؟ صاحب اصلی آن مطلب متوجه می‌شود و از شما شاکی می‌شود و در نهایت بلاک می‌شوید. این به این معنی است که همیشه مطالبی که مال خودتان است را منتشر کنید یا حداقل به آن مطلب لینک دهید.

برای مثال این که یک لینک به ویدئوی یوتیوب بدهید، مشکلی با قانون کپی رایت ندارد ولی اگر آن ویدئو را از یوتیوب دانلود کنید و در سایتتان منتشر کنید به صورتی که گویی آن ویدئو مال خودتان بوده است، این ریسک را پذیرفته‌اید که از طرف آن سایت شبکه اجتماعی بلاک شوید.

البته این را نیز بدانید که اگر چیزی تحت قانون استفاده منصفانه باشد، باز هم ممکن است با استفاده از آن برایتان مشکل ایجاد شود. برای کسب اطلاع بیشتر در این مورد می‌توانید این‌جا را ببینید تا متوجه شوید چگونه از این نوع محتواها می‌توانید استفاده کنید.

2. به جای خودتان باشید؛ نه کس دیگری

همان‌طور که اجازه ندارید از مطالب دیگران به عنوان مطالب خودتان استفاده کنید، نمی‌توانید خودتان را به جای کس دیگری نیز معرفی کنید. افراد بسیاری هستند که تلاش می‌کنند اکانت‌های غیر واقعی از افراد معروف بسازند تا هوادار (فالور) جذب کنند. از این طریق کارهای دیگری انجام می‌دهند؛ مثلا درآمد کسب می‌کنند. مسلما این‌که فردی غیرواقعی در شبکه‎های مجازی باشید، خلاف قوانین تمامی شبکه‌های مجازی است و دیر یا زود محبور می‌شوید آن سایت یا صفحه را رها کنید.

این مشکل جدی در شبکه‌های اجتماعی پدیده‌ای است که متاسفانه خیلی به چشم می‌خورد. از لحاظ قانونی نیز نمی‌شود برای حل آن کاری انجام داد و شبکه‌های مجازی نیز همیشه مسئولیت این موارد را بر عهده نمی‌گیرند.

آیا خارج شدن از شبکه‌های مجازی تاثیری بر بازدهی شما دارد؟ 

پس اگر این راه را در پیش گرفته‌اید بهتر است از خودتان بپرسید آیا این بهترین راه برای رسیدن به خواسته‌تان است؟ صفحه غیر واقعی داشتن نه تنها به برندی که برایش تبلیغ می‌کنید، روشی ناپایدار محسوب می‌شود، بلکه باعث می‌شود شخصیتی که خود را به جای او جا زده‌اید، آسیب ببیند. مطمئنا روش‌های بهتری برای هدف‌هایتان وجود دارد که ریسک کمتری برای بلاک شدن داشته باشد و زحمت‌هایتان را به هدر ندهد.

3. محتوایتان را به خوبی ارزیابی کنید

شبکه‌های اجتماعی به دنبال حفظ کردن مرز باریکی بین محتوای خوب و سانسوری‌ها هستند که به درد همه سنین بخورد. از طرفی می‌خواهند به شما اجازه دهند که هر چیزی را مایلید، پست کنید و باز از طرف دیگر باید افرادی که نمی‌خواهند محتواهای بزرگسالانه را مشاهده کنند، تشخیص دهد.

پس زمانی که محتوایی را در سایتتان می‌گذارید، باید حتما جانب احتیاط را رعایت کنید. هر چیزی که پست می‌کنید باید برای محیط رسمی هم تقریبا مناسب باشد. برای مثال خشن، توهین آمیز و بی‌ادبانه نباشد.

اگر شرکت شما به این محتوها حساس است، پیشنهاد می‌کنیم این محتواها را در شبکه‌های اجتماعی‌تان قرار ندهید و در عوض آن را در وب‌سایت‌تان بگذارید و به آن لینک دهید تا احتمالا بلاک‌شدن‌تان کمتر شود.

هر کسی که برای یکبار از ایمیل استفاده کرده باشد می‌داند که چقدر دیدن ایمیل‌های به درد نخور، او را عصبانی می‌کند؛ معمولا بدون استفاده، بدون خواسته تو و کاملا عمومی هستند. این همان نوع از محتوایی است که شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کنند آن‌ها را بلاک کنند. برای مثال توییتر امکان ریپورت کردن محتوا در شبکه‌اش را به راحتی فراهم کرده است. سپس به راحتی می‌تواند آن صفحه‌ها را بازبینی کند و اگر محتوای نامناسب داشت، آن را بلاک کند. توییتر در قانونش پست‌هایی را که به عنوان اسپم تشخیص می‌دهد، را آورده است.

مدیریت شبکه های اجتماعی

اگر تعداد دفعه‌هایی که به عنوان اسپم ریپورت شده‌اید زیاد باشد، به این معنی است که دیگر نمی‌توانید از صفحه‌تان استفاده کنید. برای جلوگیری از این اتفاق باید سه چیز را در ذهنتان داشته باشید:

مطمئن شوید با کسانی مرتبط هستید که واقعا می‌خواهند محتوای شما را دنبال کنند؛ مانند هوادارهایتان (فالورها). یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید که دیر یا زود بلاک شوید، ارسال پیام به مخاطبانی است که رندوم انتخاب شده‌اند.

فقط پست‌های مربوط به کارتان بگذارید. اگر هر پستی از شما یک لینک از محصولتان را داشته باشد، به زودی به عنوان اسپم تشخیص داده می‌شوید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که به سایت‌های لینک دهید که خودشان اسپم نباشند.

خیلی پست نگذارید. اگر روزی 100 پست در مورد محصول جدیدتان داشته باشید، خیلی هنر نکرده‌اید. احتمالا به این دلیل اسپم تشخیص داده نمی‌شوید ولی احتمالا هواداران‌تان را از دست می‌دهید. هر روز چند تا پست بگذارید تا از مشکلات احتمالی دور باشید.

 

4. مخاطب و هوادار طبیعی جذب کنید

کلام آخر این که وقتی برای اولین بار در شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنید، به نظر خسته‌کننده می‌آید که هیچ‌کس شما را دنبال نمی‌کند. مختواهای عالی تولید می‌کنید، ولی تعداد کمی آن را می‌بینند چرا که هنوز هوادار ندارید. در این مدت بعضی افراد سعی می‌کنند با پول یک مقدار هوادار جذب کنند تا بیشتر دیده شوند. این افراد باید یا هوادار بخرند یا در صفحه‌ای تبلیغ کنند که هوادار زیادی دارد. این مطمئنا راه بسیار بدی است!

این‌که هوادار را بخرید یا با پول بدست آورید، مخالف قوانین هر شبکه مجازی است. اگر با این کار صفحه‌تان بلاک شود، در واقع پول زیادی نیز به هدر رفته است.

از طرفی دیگر در کسب و کارها این روش، روش بسیار ضعیفی به حساب می‌آید و ناشی از ضعف طرف مقابل تلقی می‌شود. وقتی فالور بخرید، یعنی فقط دارید یک عدد را می‌خرید. شبکه‌های مجازی سعی می‌کنند افرادی را که با شما و کار شما مرتبط هستند را پیدا کند که به پست‌های شما نیز علاقه داشته باشند. وقتی فالور بخرید یعنی این افرادی را می‌خرید که نه با شما ارتباطی دارند و نه حتی دوست دارند شما را دنبال کنند. بهتر است پولتان را خرج تبلیغاتی کنید که حداقل افرادی را به شما جذب کند که به کارتان مرتبط هستند و دنبال کردن شما را دوست دارند.

استراتژی‌هایی که در شبکه‌های مجازی باید دنبال کنید

خب تا این‌جا مطالب زیادی در مورد این‌که چه کنیم تا بلاک نشویم، گفتیم. ولی اگر هیچ‌کدام از کارهای بالا را نتوانستیم انجام دهیم، چه؟ احتمالا زمان و تلاش بیش از پیشی می‌طلبد. برای مبتدی‌ها، در هر شبکه اجتماعی، باید بگوییم که حتما توجه داشته باشید که محتوای باکیفیتی تولید کنید. محتوایی که مخاطب واقعا به دنبالش است و برای ارزشمند است.

برای استفاده بهتر از وقت این 7 کار را انجام ندهید

علاوه بر این از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با مشتریانتان یا کسانی که محتمل است مشتری شما شوند، استفاده کنید. به سوال‌هایشان پاسخ دهید، آن‌ها را راهنمایی کنید و در هر موردی کمکشان کنید. بهترین شبکه‌های اجتماعی آن‌هایی هستند که توسط افراد واقعی اداره شوند. اگر شما می‌خواهید همه شبکه‌های اجتماعی‌تان را با هم پیش ببرید، ابزارهای مدیریت رسانه‌ای هستند که می‌توانند به شما کمک کنند.

اگر مطمئن نیستید کاری که انجام می‌دهید، باعث بلاک‌شدنتان می‌شود یا نه، بهتر است از اول قوانین این شبکه‌ها را مطالعه کنید.

قوانین توییتر

قوانین فیس‌بوک

قوانین اینستاگرام

قوانین پینترست

قوانین گوگل پلاس

قوانین لینکدین

این که در این شبکه‌ها بلاک نشوید، آسان است. محتوای مناسب انتخاب کنید. در مورد این‌که که هستید و چه منتشر می‌کنید، صادق باشید و به دنبال راه‌های میانبر نباشید. بازاریابی دیجیتالی چیزی نیست که سریع به آن برسید. شاید جذب فالور و هوادار کمی طول بکشد؛ ولی به مخاطب ارزشمند جذب کردنش می‌ارزد.

منبع: socialmediarevolver

۳ دیدگاه در “چگونه در شبکه‌های اجتماعی، مانند اینستاگرام و… بلاک نشویم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *