موبایل و ابزار تکنولوژی

چگونه به کمک موبایل برای خود عادت‌های خوب بسازیم؟

صحبت از بدی‌های گوشی همراه، مبحثی تکراری و قدیمی است؛ اما، آیا این تکنولوژی می‌تواند باعث به وجود آمدن عادت‌های خوب در زندگی شود؟

عادت، عملی است که آن را مدام انجام می‌دهیم. عادت‌ها به تدریج بدون فکر کردن درباره چگونگی آن‌ها انجام می‌شوند. چیزی که عادت‌های بد را ترسناک می‌کنند، این است که ما نمی‌توانیم آن‌ها را به آسانی ترک کنیم و شگفتی عادت‌های خوب این است که خودکار آن‌ها را انجام  می‌دهیم. این که گوشی همراه باعث به وجود آمدن عادت خوب شود و یا بد، به شیوه‌ی استفاده‌ی ما از این وسایل بستگی دارد.

عادت‌ها شبیه یک حلقه اند که از سه قطعه تشکیل شده‌است. اولین قطعه، اقدام اولیه است که باعث می‌شود شما به انجام یک کار عادت کنید. دومین بخش اقدام اولیه است. این بخش در حقیقت خود عادت است. پاداش دادن به خود سومین قطعه از این حلقه است. این قطعه همان نتیجه است که برای ادامه‌ی این روال به شما انگیزه می‌دهد. گوشی همراه شما می‌تواند روی هر یک از این قطعات تاثیرگذار باشد.

اقدام اولیه 

تکنولوژی در زندگی مهم‌ترین عامل موثر بر شروع یک عادت است. برای استفاده بهینه از تکنولوژی به موارد زیر توجه کنید.

  1. ثبت کنید: برای به وجود آوردن یک عادت درباره زمان و مکان و یا کیفیت انجام آن عادت فکر کنید. مثلا اگر می‌خواهید شروع به مسواک زدن کنید، چند بار در روز این عمل را تکرار خواهید‌کرد؟ بعد از ناهار می‌خواهید این عمل را انجام دهید یا قبل از خواب. همه‌ی این نکات را در گوشی همراه خود ثبت کنید.
  2. زنگ هشدار بگذارید: بعد از این که در مورد کیفیت کارتان تصمیم گرفتید، می‌توانید در ساعات مورد نظر زنگ هشدار در نظر بگیرید. حتی این امکان برای یادآوری مکان مورد نظر نیز وجود دارد.
  3. خلاق باشید: گاهی اوقات می‌خواهید عادتی را در خود به وجود بیاورید که شرایط آن پیش‌بینی‌شده نیست؛ مثلا، شاید شما بخواهید صبح‌ها را با یک صبحانه خوب آغاز کنید و یا روزنامه‌ها را در آغاز صبح چک کنید. شاید بخواهید پیام‌های یک شبکه‌ی اجتماعی را به محض انتشار بررسی کنید.

در این زمینه می‌توانید از if this than that  و یا zapier استفاده کنید. این دو به شما در شرایط پیچیده‌تر کمک خواهند کرد. مثلا وقتی شما می‌خواهید اگر روزی بارانی بود به پیاده‌روی بروید یا اگر شبی تا دیروقت بیدار مانده‌ بودید، فردای آن روز محل کار را زودتر ترک کنید.

 

روال کار را پیدا کنید

وقتی یک کار را شروع کردید، حال لازم است بدانید تکنولوژی چگونه می‌تواند در ادامه‌ی آن کار که تبدیل به عادت خواهد شد، در دراز مدت به شما کمک کند.

  1. موانع مسیر را شناسایی کنید: یکی از زمینه‌هایی که تکنولوژی می‌تواند برای ما مفید باشد، غلبه کردن بر موانعی است که نمی‌گذارند به چیزی که می‌خواهید، عادت کنید. شما می‌توانید از اطلاعات موجود در اینترنت و تجربیات دیگران کمک بگیرید.
  2. عادت خود را رهبری کنید: شمار زیادی از مردم از اپلیکیشن‌های مختلفی در این زمینه کمک می‌گیرند. مخصوصا زمانی که عادت هنوز تثبیت نشده و نیاز به تمرین دارد. اگر شما تلاش کرده‌اید از عادت مراقبت کنید؛ اما، هنوز در این زمینه موفق نشده‌اید، می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی نظیر  eadspace ،Insight Meditation و یا Calm کمک بگیرید.
  3. این کار را در حضور دیگران انجام دهید: اگر می‌خواهید بیش از گذشته بنویسید، عکس بگیرید و یا بیشتر با هم‌کلاسی‌های گذشته‌ی خود در ارتباط باشید، فضای مجازی می‌تواند در این زمینه به شما کمک زیادی بکند.
  4. آشفته نشوید: گاهی اوقات نیاز داریم عاداتی را در خود به وجود بیاوریم که واقعا خسته‌کننده هستند. اگر عادت شما اشکتان را در آورده، گوش دادن به کتاب‌های صوتی مرتبط می‌تواند در این زمینه برای شما مفید باشد.

به خودتان پاداش بدهید

پاداش همان چیزی است که باعث می‌شود عادت شما تثبیت شود. بعد از مدتی که عادتان را به درستی انجام دادید، برای خود پاداش در نظر بگیرید. این پاداش را می‌توانید از طریق گوشی همراهتان به خود بدهید.

  1. پیشرفت خود را ببینید: در این زمینه می‌توانید از همان اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که برای قدم اولتان مطرح شد، کمک بگیرید. اگر در کودکی از آن دانش‌آموزانی بوده‌اید که مدام به دنبال جمع کردن ستاره هستند، همین حالا یک لیست تهیه کنید و در آن پیشرفت کاری خود را ثبت کنید. کار با اپ‌های پیشنهادی را امتحان کنید. مطمئناً آن‌ها برایتان جذاب خواهند‌بود.
  2. ارتقا پیدا کنید: می‌خواهم به شما نرم‌افزاری را معرفی کنم که عادت کردن را برایتان به یک بازی تبدیل می‌کند. در اپلیکیشن Habitica می‌توانید سکه جمع کنید و از آن‌ها برای خرید جوایزی که در این اپ در نظر گرفته شده استفاده کنید.
  3. به خودتان جایزه بدهید: برنامه‌هایی در موبایل شما هست که دوستشان دارید. می‌توانید از آن‌ها به عنوان جایز استفاده کنید. مثلا بگویید اگر فردا نیم ساعت زودتر به محل کار برسم، پنج دقیقه‌ی اول را در اینستاگرام خواهم‌گذراند. به این دقایق به عنوان زمان‌های تلف‌شده نگاه نکنید. این دقایق کمکتان می‌کنند روزهای بیشتری نیم ساعت زودتر به محل کار بروید.

از عادت‌های بد رها شوید

تکنولوژی همان‌طور که در به وجود آوردن یک عادت کمک‌کننده است، در از بین بردن عادت‌ها نیز می‌تواند موثر باشد. خوب است بیشتر در مورد چگونگی استفاده‌ی خود از گوشی همراه فکر کنیم. شاید عادت کنیم از این ابزار و سایر تکنولوژی بیشتر از گذشته در جهت رسیدن به هدف‌هایمان استفاده کنیم.

پس همیشه نمی‌توان به موبایل و ابزارهای فناوران به عنوان غولی نگاه کرد که حتما روال زندگی عادی شما را از بین می‌برند. بلکه اگر شیوه و راه و روش درست استفاده از آن را بدانیم، می‌شود از این ابزارها در جهت پیشرفت و ارتقا سطح زندگی استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *