چسبندگی واژن چیست؟

چسبندگی واژن در نوزادان دختر چیست و درمان آن

اگر شما هم نوزاد دختر دارید ممکن است در مورد عفونت ادراری و تب نوزادان شنیده‌ باشید. معمولا مادران با شنیدن این بحث‌ها نگران می‌شوند. چسبندگی واژن یک عامل مهم برای عفونت ادراری است و بهتر است مادران در هنگام تعویض کودکان خوب به این ناحیه دقت داشته باشند. این نوع از چسبندگی به راحتی با معاینه معلوم می‌شود. چسبندگی واژن زمانی رخ می‌دهد که لب‌های داخلی واژن (labia) به یکدیگر می‌چسبند. این نوع از چسبندگی معمولا در دختران 3 ماه تا 6 سال شایع‌تر است و ممکن است تا زمان بلوغ ادامه داشته باشد. شما هم ممکن است مانند بسیاری از مادران اطلاعی نداشته باشید که این چسبندگی چیست و چگونه بوجود می‌آید و یا حتی چگونه آن را تشخیص دهید. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد چسبندگی در دختران بیشتر آشنا شوید.

چسبندگی واژن چگونه بوجود می‌آید؟

شما با نگاه کردن به ناحیه واژن می‌توانید متوجه شوید که این ناحیه به طور جزئی یا کلی بسته شده است یا نه. این چسبندگی معمولا توسط خط سفید رنگی مشخص است که نشان‌دهنده چسبندگی در آن ناحیه است.

اگر کودک شما نشانه‌هایی از درد مخصوصا در حالت‌هایی مثل نشسته، راندن ماشین اسباب‌بازی دارد یا در هنگام دفع ادرار مشکل دارد، ممکن است مشکل چسبندگی واژن داشته باشد. اگر کودکتان هیچ کدام از این نشانه‌ها را نداشت، ممکن است دکتر کودکتان هنگام چک آپ ماهانه به آن پی ببرد.

عوامل ایجاد چسبندگی واژن چیست؟

این مسئله که چرا بعضی کودکان دچار چسبندگی واژن می‌شوند در صورتی که برای دیگران این مشکل بوجود نمی‌آید، معلوم نیست. این طور گفته می‌شود که کمبود سطح استروژن (که در دختران جوان نرمال است) یا استفاده از مداوم از شوینده‌های نواحی زنانه یا دستمال مرطوب‌ها، عفونت‌ها و یا ایجاد زخمی ممکن است باعث ایجاد این چسبندگی شود. این مشکل معمولا در سنین حوالی دو سال اتفاق می‌افتد؛ ولی همچنان در سنین بالاتر نیز دیده می‌شود.

نوزادان تاره متولد شده چسبندگی واژن ندارند؛ به علت سطوح بالای استروژنی که از دوران بارداری مادرشان همچنان به آن‌ها منتقل شده است. همچنین به دلیل سطوح بالایی از استروژن، این اتفاق برای دخترانی که در دوره بلوغشان یا نزدیک به دوره بلوغشان هستند بسیار بعید است.

چسبندگی واژن چیست؟
چسبندگی واژن در دختران و کودکان

علائم چسبندگی واژن چیست؟

برخی کودکان هیچ علائمی ندارند؛ در حالی که برخی ممکن است درد در این ناحیه داشته باشند یا مشکلی در ادرار یا عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری (مثانه) را تجربه کنند.

درمان چسبندگی واژن چیست؟

چسبندگی کوچک یا خفیف: درمان این چسبندگی بستگی دارد به این که این چسبندگی چقدر حاد است. چسبندگی‌های خفیف یا کوچک ورودی واژن را نمی‌پوشاند و خود به خود با بزرگ شدن کودک و نزدیک شدن او به دوران بلوغ از بین می‌رود. پزشک کودک تشخیص می‌دهد که آیا باید درمان جدی برایش در نظر گرفته شود یا نه.

چسبندگی‌های متوسط: این نوع از چسبندگی روی ناحیه پایینی واژن را می‌پوشاند. این نوع از چسبندگی با استفاده از نرم‌کننده، وازلین یا پماد A & D روی ناحیه چسبیده شده برطرف می‌شود. معمولا تجویز این پماد‌ها به صورت دو بار در روز به مدت چند هفته مشکل را برطرف می‌کند.

چسبندگی‌های جدی و چشمگیر: این نوع چسبندگی روی ناحیه ورودی واژن و ناحیه خروج ادرار را به طور کامل می‌پوشاند. با استفاده از پماد حاوی استروژن یا کرم استروئید کم کم این مشکل برطرف می‌شود.

 در این حالت بسته شدن خروجی واژن باعث می‌شود ترشحات واژن خارج نشود و دفع ادرار نیز به سختی انجام می‌شود. گاهی اوقات این چسبندگی باعث می‌شود ادرار در ناحیه پایینی واژن جمع شود و باعث سوزش شود. در این حالت شما می‌بینید که همچنان بعد از تخلیه ادرار، باز هم از او چکه مایع خارج می‌شود. اگر کودکتان دچار تب شد، دیگر امکان این که ادرار تمیز جمع کنید تا عفونت ادراری را تشخیص دهید، وجود نخواهد داشت.

درمان موثری که برای آن پیشنهاد می‌شود استفاده از پماد حاوی استروژن دو بار در روز تا مدت مشخص یا تا زمانی است که چسبندگی از بین برود. این تجویز فقط توسط دکترش انجام می‌شود.

چگونه کرم استروژن را استفاده کنیم؟

  1. اگر ممکن است قبل از استفاده از کرم، کودک را در یک تشت آب گرم بنشانید. آب گرم ترشحات را می‌شوید و ناحیه چسبیده شده را نرم می‌کند.
  2. از کودک بخواهید هر دفعه با یک حوله نرم خودش را خشک کند.
  3. او را در حالت نشستن شبیه به قورباغه تشویق کنید.
  4. وقتی که ناحیه را کاملا خشک کردید، یک مقدار خیلی کمی از پماد را روی انگشتی که به آن مسلط هستید (اگر راست دست هستید، دست راست و برای مثال انگشت اشاره‌تان) بزنید. از دست دیگرتان برای باز کردن لب‌های خارجی استفاده کنید. حال به دنبال خط سفید بگردید و کرم را روی آن ناحیه از بالا به پایین بمالید.
  5. بعد از این که پماد را مالیدید، پنج دقیقه صبر کنید و سپس پوشک را شورتش را پایش کنید تا مطمئن شوید که حداکثر مقدار لازم از کرم جذب شده است.
  6. هنگام استفاده از کرم، به مقعد او دست نزنید.
  7. وقتی چسبندگی شروع به باز شدن کرد، سعی کنید که کرم استروژن به داخل واژن نرود.

دقت داشته باشید که استفاده بیشتر از کرم توصیه نمی‌شود. کاملا دقت کنید که کرم به ناحیه چسبندگی مالیده شود. سعی کنید مقدار کمی از کرم را بردارید. مقدار زیاد کرم استروژن ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند؛ مانند سیاه شدن پوست در آن ناحیه، تغییراتی در سر پستان‌ها و شاید مقدار بسیار کمی خونریزی از واژن. اگر چه همه این عوارض با استفاده نکردن پماد از بین می‌رود، با این حال بهتر است در استفاده از این پماد زیاده‌روی نکنید.

چگونه بفهمیم که پماد استروژن خوب کار می‌کند؟

با استفاده از این کرم کم کم بازشدگی در ناحیه سفید یا خاکستری در قسمت چسبندگی، مشاهده خواهید کرد.

آیا استفاده از این کرم خطرناک نیست؟

خیر. کرم یا پماد حاوی استروژن خطرناک نیست و معمولا برای چسبندگی واژن پیشنهاد می‌شود. علاوه بر این مقدار بسیار کمی از این پماد در مدت زمان کمی قرار است استفاده شود. مقدار بسیار کمی از این پماد در جریان خون جذب می‌شود.

تعداد کمی از دختران سیاه شدن پوست آن ناحیه یا تغییر در نوک پستان را تجربه می‌کنند. هر چند هر دوی این اتفاقات به هیچ وجه نگران‌کننده نیستند و با قطع استفاده از کرم از بین می‌روند. هنگامی که حس کردید دیگر ورودی واژن کاملا باز شده است، می‌توانید به پزشک مراجعه کرده و استفاده از پماد را قطع کنید و به جای آن از وازلین یا کرم A & D استفاده کنید.

 اگر نگران جذب استروژن از طریق پوست دستتان هستید(مخصوصا در زنان باردار)، هنگام استفاده از پماد از دستکش استفاده کنید. توصیه اکید به زنان باردار می‌شود که برای استفاده از کرم از دستکش استفاده کنند.

چه مدت زمان می‌برد تا پماد استروژن عمل کند؟

احتمال این که با استفاده از این کرم همچنان مشکل پابرجا باشد، بسیار کم است. نصف مبتلایان طی 2-3 هفته درمان می‌شوند. گاهی اوقات درمان تا حدود یک یا دو ماه ادامه خواهد داشت. اگر شما از این درمان نتیجه ندیدید، دکتر به شما توصیه خواهد کرد که در هنگام استفاده از این پماد در هر بار حدود 5-10 بار کرم را در طول خط سفید چسبندگی بمالید.

اگر استفاده از پماد جواب نداد، چه کنیم؟

یکی از دلایلی که ممکن است این درمان بدون نتیجه بماند این است که به جای این که پماد را روی همان ناحیه چسبندگی بمالید، روی کل آلت تناسلی استفاده شده است یا درمان را تا بهبودی کامل استفاده نکرده‌اید.

این احتمال بسیار ضعیف است اما بالاخره ممکن است. چسبندگی‌های خیلی کلفت و محکم ممکن است با وجود استفاده از مقدار درست کرم، باز هم به این درمان جواب ندهند.

اگر این درمان جواب نداد به دکترش مشورت کنید. شاید کرم استروئید را به شما پیشنهاد دهد.

جراحی این ناحیه خیلی به ندرت انجام می‌شود و معمولا برای کسانی است که نمی‌توانند هیچ ادراری دفع کنند. یکی از دلایلی که جراحی پیشنهاد نمی‌شود این است که در بیشتر مواقع چسبندگی بعد از عمل جراحی برمی‌گردد.

آیا پماد یا کرم غیر استروژنی دیگری نیز برای درمان وجود دارد؟

کرم استروژن یک درمان استاندارد برای رفع چسبندگی واژن است. بتامتازون 0.05% نیز ممکن است جواب دهد. این کرم، کرم استروئید معمولی است که به جای استروژن یا همراه با آن یا زمانی که کرم استروژن جواب نمی‌دهد، پیشنهاد می‌شود. چون این کرم استروئیدی است، نباید بیش از 3 هفته استفاده شود.

آیا کودک بعد از بازشدگی هم نیاز به درمان دارد؟

چسبندگی واژن ممکن است خوب شود یا ممکن است حتی بعد از خوب شدن دوباره برگردد. بعد از این که بازشدگی ایجاد شد، استفاده از وازلین یا پماد A & D تا 6 الی 12 ماه پیشنهاد می‌شود تا آن ناحیه را باز نگه دارد.

راه‌های جلوگیری از ایجاد چسبندگی واژن چیست؟

  1. هر روز کودک را بشویید.
  2. بعد از دستشویی حتما ناحیه واژن را با یک حوله نرم خشک کنید.
  3. یک مقدار بسیار کمی از وازلین یا پماد A & D را بعد از خشک کردن روی ناحیه بمالید.

نکات مهم در مورد چسبندگی واژن در کودکان

  • توجه کنید که صابون‌هایی که خیلی پوست را خشک می‌کنند استفاده نکنید.
  • از پوشاندن شورت‌های خیلی تنگ بپرهیزید.
  • اجازه ندهید کودک ناحیه‌ای که خارش دارد را بخاراند.
  • سعی کنید در طول درمان صبور باشید چرا که ممکن است هفته‌ها این درمان طول بکشد و نیاز باشد بارها به دکترش برای چک کردن مراجعه کنید.
  • اگر دوباره چسبندگی واژن برگشت، دوباره استفاده از پماد را بدون مشورت با دکترش شروع نکنید.

منبع: youngwomenshealth

یک دیدگاه در “چسبندگی واژن در نوزادان دختر چیست و درمان آن”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *