قبل از خرید ضد آفتاب برای ضد آفتاب، به این 8 نکته توجه کنید.

فقط یک آفتاب سوختگی همراه با تاول در دوران کودکی کافی است تا خطر ابتلای ضد آفتاب به ملانوما، کشنده‌ترین نوع سرطان پوست، دو برابر شود. پوست حساس کودکان، در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید آسیب‌پذیر است؛ بنابراین محافظت از پوست آنها در مقابل خورشید و استفاده از ضد آفتاب کودکان به عنوان اولین و مهم ترین قدم ضروری است.

در این مقاله به نکاتی می‌پردازیم که درباره محافظت از کودکان در برابر آفتاب و کرم ضد آفتاب مناسب آن‌ها باید بدانید.

1.   قرار گرفتن در سایه برای محافظت از پوست کافی نیست!

نه تنها در سایه بلکه در روز‌های ابری هم شما در معرض اشعه‌های فرابنفش خورشید قرار دارید، و نباید استفاده از ضد آفتاب را فراموش کنید. به طور مشابه، مه و غبار هم اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید را مهار نمی‌کنند. صرف‌نظر از آب و هوا، هر روز به ضد آفتاب ضد آفتاب بزنید.

طبق مقاله ای که در سایت https://lafarrerr.com/ منتشر شده است، شن و ماسه، برف و بتن تا ۸۵ درصد اشعه‌های فرابنفش خورشید را منعکس کرده و می‌توانند پوست بدون محافظ را، حتی در سایه بسوزانند.

2.   تفاوت چندانی بین ضد آفتاب کودکان و بزرگسالان وجود ندارد.

درست است که برخی ضد آفتاب‌ها با عنوان ضد آفتاب مناسب برای کودکان یا بزرگسالان فروخته می‌شوند؛ با این‌وجود میزان SPF و کیفیت هر دو یکسان است.

این تفاوت بیشتر به تمایل افراد به نوع خاصی از بسته‌بندی، بو و رنگ مربوط می‌شود تا به تفاوت بین اثربخشی ضد آفتاب کودکان و بزرگسالان. برای مثال برخی ضد آفتاب‌ها برای اینکه جذابیت بیشتری داشته باشند، رنگی هستند.

ویژگی‌های کلیدی که هنگام خرید یک کرم ضد آفتاب خوب باید به دنبال آن باشید،  SPF بالا و قابلیت محافظت زیاد در برابر اشعه‌های UVA است.

3.   به فرمولاسیون ضد آفتاب دقت کنید.

ضد آفتاب کودکان باید دارای SPF 30 باشد و از پوست کودکان در برابر اشعه‌های  UVA و UVBمحافظت کند. ( طیف گسترده باشد)

نیازی نیست حتما به دنبال خرید محصولات ارگانیک، فاقد مواد شیمیایی، بدون بو و طراحی‌شده برای کودکان باشید؛ زیرا تمام ضد آفتاب‌ها قبل از ورود به بازار مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند؛ این یعنی همه آنها طوری طراحی شده‌اند که برای ‌کودکان بی‌خطر هستند.

با این‌حال، اگر نگران مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب‌ها هستید، می‌توانید برای ضد آفتاب از ضد آفتاب‌های معدنی استفاده کنید.

پوست برخی از کودکان در مقابل برخی فرمولاسیون‌ها، چه معدنی و چه شیمیایی، واکنش نشان می‌دهد، بنابراین باید برندهای مختلف را امتحان کنید تا بتوانید ضد آفتاب مناسب پوست ضد آفتاب را پیدا کنید.

بو و رایحه، هر دو می‌توانند محرک پوست باشند؛ بنابراین اگر ضد آفتاب پوست حساسی دارد، باید به دنبال فرمولاسیون‌های بدون بو باشید.

4.   ضد آفتاب را قبل از قرارگرفتن در برابر خورشید به پوست کودک بزنید.

۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا ضد آفتاب جذب پوست شود؛ بنابراین آن را قبل از ترک خانه روی پوست ضد آفتاب اعمال کنید.

خود را درگیر مالیدن کامل ضد آفتاب روی پوست ضد آفتاب نکنید؛ زیرا برای مهار اشعه‌های فرابنفش خورشید، قرار گرفتن لایه ظریفی از ضد آفتاب روی پوست کافی است. ضد آفتاب را به طور مساوی و به مقدار زیاد روی پوست ضد آفتاب بزتید.

5.   معنا و مفهوم SPF را بدانید.

SPF یا فاکتور حفاظتی در برابر خورشید، نشانگر اثربخشی ضد آفتاب در پیشگیری از آفتاب سوختگی است. برای اینکه متوجه شوید ضد آفتاب تا چند ساعت از پوست ضد آفتاب در برابر آفتاب سوختگی محافظت می‌کند، باید عدد SPF را در مدت زمانی که طول می‌کشد پوست ضد آفتاب قرمز شود ضرب کنید.

به طور مثال، می‌توان از پوست کودکی که در ۱۰ دقیقه قرمز می‌شود، با ضد آفتاب SPF 15 برای تقریبا ۱۵۰ دقیقه یا دو ساعت و نیم در برابر آفتاب سوختگی محافظت کرد. البته این امر به مصرف کافی ضد آفتاب بستگی داشته و مبتنی بر محاسبه SPF با نور مصنوعی به جای نور طبیعی است.

6.   به اندازه کافی از ضد آفتاب استفاده کنید.

بنیاد سرطان پوست آمریکا توصیه می‌کند بزرگسالان دست‌کم از ۳۰ گرم ضد آفتاب، معادل پر شدن یک لیوان کوچک، استفاده کنند، اما به ‌هیچ مقدار معینی برای کودکان درحال رشد اشاره نمی‌کند.

آنچه اهمیت دارد این است که نیم ساعت قبل از اینکه ضد آفتاب را از منزل خارج کنید، تمام قسمت‌های بدن او را که در معرض خورشید قرار دارند نظیر گوش، برآمدگی کف پا، پشت زانو و دست به طور کامل با کرم ضد آفتاب بپوشانید، تا پوست ضد آفتاب برای جذب ضد آفتاب زمان داشته‌باشد. دست‌کم هر دو ساعت یکبار، ضد آفتاب را تجدید کنید‌.

7.   پوست ضد آفتاب را برای تشخیص سریع سرطان پوست بررسی کنید.

احتمال ایجاد سرطان پوست در کودکان کم است، (این میزان برای ملانوما تقریبا سه درصد است) و بروز خال‌های جدید و تغییر سایز و رنگ آنها با افزایش سن کودک طبیعی است. کار عاقلانه این است که با پوست ضد آفتاب آشنا شوید، تا بتوانید فورا هرگونه تغییر را تشخیص دهید. هنگامی که مشغول تعویض پوشک یا حمام کردن ضد آفتاب هستید، پوست او را بررسی کنید. مراقب موارد زیر باشید:

  • خال‌های نامتقارن، که نیمی از آن با نیمه دیگر یکسان نیست.
  • خال‌هایی که ترکیبی از رنگ قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به زرد و سیاه هستند.
  • خال‌هایی که بزرگتر از یک پاک‌کن هستند.
  • زاویه‌دار شدن و تیره و ناصاف شدن لبه‌های خال
  • خارش و خونریزی

کودکانی که والدین یا خواهر و برادر مبتلا به ملانوما دارند، ۵۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند؛ به همین دلیل است که بنیاد سرطان پوست آمریکا توصیه می‌کند که این کودکان در سن ۱۰ سالگی، دو بار در سال برای معاینه پوست به متخصص پوست مراجعه کنند.

8.   در زمستان و روزهای ابری ضد آفتاب را فراموش نکنید.

حدود ۸۰ درصد از اشعه‌های فرابنفش خورشید از ابرها نفوذ کرده و در شن و ماسه، آب، برف و حتی بتن منعکس می‌شوند. در واقع کودکان در روزهای خنک بیشتر در معرض اشعه‌های فرابنفش خورشید هستند، زیرا زمان بیشتری را بیرون از خانه می‌گذرانند. علاوه بر ضد آفتاب، برای محافظت بیشتر از ضد آفتاب از لباس‌های آستین‌بلند، کلا‌ه‌های آفتاب‌گیر و عینک آفتابی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *