اجزای اصلی استراتژی محتوا چیست؟

برای این که یک برنامه محتوای درجه یک برای کسب و کار خود تهیه نمایید، نکات متعددی را باید در نظر بگیرید. البته این نکات، مسائل عجیب و غریبی نیستند ولی می‌بایست به صورت دقیق رعایت شوند تا بهترین نتیجه به دست آید. در واقع این‌ها اجزای اصلی یک برنامه یا استراتژی محتوا هستند.

یک) تحلیل بازار

بازاریابی محتوایی، ابزارهای متعددی دارد که از آن میان می‌توان به تولید مقالات وبلاگی ، تولید ابرمحتوا، تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی و حتی تهیه و تولید کتابچه‌های تخصصی اشاره کرد. بسته به شرایط بازار کسب و کار شما، استفاده کردن یا نکردن از هر یک از این ابزارها و چگونگی استفاده از آن‌ها، ممکن است تفاوت کند. برای تهیه یک برنامه محتوای کامل، لازم است بازاری که شما در آن فعالیت می‌کنید، به خوبی شناخته شود و میزان رقابت، ابزارهای مناسب و … متناسب با آن به دست آید.

دو) تحلیل رقبا

هدف از تحلیل رقبا، این است که بدانیم رقبای شما در حوزه تولید محتوا چه اقداماتی انجام داده‌اند و برای انجام اقدامات بهتر از آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. مثلا نقاط ضعف یا حوزه‌هایی از محتوا که در آن کمتر فعالیت کرده‌اند را پوشش دهیم یا در حوزه‌هایی که آن‌ها فعال بوده‌اند، ارائه دهیم.

سه) تحلیل شرایط فعلی

پس از این که بازار و شرایط دیگر رقبا بررسی شد، نوبت به بررسی شرایط فعلی سازمان/سایت مورد بررسی می‌رسد. در این تحلیل باید مشخص کنیم که فعالیت فعلی در چه کانال‌های توزیعی وجود دارد و میزان و اثرگذاری این فعالیت در چه حد است. سپس نقاط ضعف و قوت فعلی به صورت مستند درمی‌آید تا در تحلیل نهایی از آن استفاده کنیم.

چهار) پرسونای مخاطب

هر کسب‌وکاری برای مخاطبانی کار می‌کند که با استفاده از کالا و خدمات سازمان و پرداخت وجه، حیات آن را تضمین می‌کنند. برای این که به بهترین شکل به این مخاطب خدمت‌رسانی شود، می‌بایست مخاطب را بشناسیم. این کار در طراحی و تدوین پرسونای مخاطب انجام می‌شود. پرسونای مخاطب به بیان ساده، طرح کلی یک شخصیت خیالی مشخص است که نماینده بخشی از مشتریان سازمان است. یک سازمان می‌تواند یک یا چند پرسونای مخاطب داشته باشد. پرسونای مخاطب کمک می‌کند تصورات ذهنی درباره مخاطبان به صورت عینی درآید و در نتیجه به واقعی‌تر بودن تحلیل‌های بعدی کمک کند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پرسونای مخاطب به اینجا مراجعه کنید.

برای تصویر بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

پنج) جمع‌بندی اطلاعات به دست آمده

با طی چهار مرحله قبل، اطلاعات کافی در خصوص بازار، رقبا، سازمان و مخاطب به عنوان عناصر کلیدی فضای کسب و کار در اختیار داریم. حالا وقت آن است که این اطلاعات را در کنار هم قرار دهیم و نقاط قوت و ضعف را شناسایی نموده و ابزارها و راهکارهای اساسی مورد استفاده در استراتژی تولید محتوا را نهایی کنیم. مثلا در خصوص شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده تصمیم بگیریم و حجم کار در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و وبلاگ سازمان را تنظیم کنیم.

شش) موضوع‌بندی

از این گام، وارد فاز اصلی برنامه‌ریزی محتوا شده و به تولید خروجی‌های عینی نزدیک‌تر می‌شویم. خروجی این گام و سه گام بعدی، به صورت عینی قابل پیاده‌سازی بوده و توسط نویسندگان محتوا طی بازه اجرایی استفاده خواهند شد.

برای تدوین برنامه عملی، لازم است موضوعات Topics اساسی کسب و کار که در این برنامه روی آن تمرکز خواهد شد به دست آید. با توجه به رویکرد جدید موتورهای جستجو که به جای تکیه بر کلمات کلیدی، به موضوعات توجه دارد، این گام بسیار مهم است. در واقع در این گام حوزه‌های اصلی تولید محتوا را نهایی می‌کنیم. برای یک کسب و کار در حوزه گل و گیاه، این حوزه‌ها می‌تواند به این صورت باشد: «فروش گل و گیاه برای مراسم»، «فروش گل و گیاه برای منزل»، «فروش گل و گیاه برای هدایای شخصی».

هفت) کلمات کلیدی

پس از تدوین موضوعات اصلی، لازم است در هر حوزه یک یا چند کلمه کلیدی اصلی تعیین شود و سپس برای آن‌ها تولید محتوا صورت گیرد. این گام در انگلیسی keyword research نیز نامیده می‌شود. برای تعیین این کلمات کلیدی، به عوامل مختلفی باید توجه کنیم. مثلا حجم جستجوی کلمه، نیت مخاطب از جستجوی این عبارت‌ها، میزان تناسب کلمه کلیدی با برنامه‌های فعلی و محصولات آینده شرکت.

ابزارهای مختلفی برای انتخاب کلمات کلیدی وجود دارد که از آن میان می‌توان به Google TrendsSemrushMoz و Keyword Planner اشاره کرد.

هشت) عنوان‌بندی

در این گام برای هر کلمه کلیدی مورد نظر، یک یا چند عنوان پیشنهاد می‌شود که به کمک آن تولید محتوا صورت گیرد. عنوان‌نویسی مهارت خاصی است و وقت گذاشتن روی آن به میزان تاثیری که بر کیفیت سئو مطلب می‌گذارد می‌ارزد. عناوین تولید شده در عین این که از نظر سئو مناسب‌سازی شده‌اند، برای مخاطب و نویسنده نیز گویا هستند. در این گام، علاوه بر عنوان‌بندی، توضیحاتی در خصوص مطالبی که در هر محتوا باید نوشته شود، لحن آن، مخاطب نوعی و … ذکر می‌شود. در این لینک، برخی نکات مهم در نوشتن عنوان را بخوانید.

نه) زمان‌بندی

تا به اینجا، فهرستی از عناوینی که در حوزه‌های موضوعی کسب و کار شما باید نوشته شود، تهیه کرده‌اید. حال باید برنامه زمانی برای انتشار این محتواها تهیه کنید. در این گام بهتر است مناسبت‌های تقویمی در حوزه کسب و کار خود را در نظر داشته باشید. هرچند همه محتواها به مناسب خاصی منتسب نیستند. برای تدوین زمان‌بندی تولید و انتشار این محتواها می‌بایست ارتباط بین این محتواها را در نظر بگیرید.

پس از این که این برنامه محتوا تدوین شد، نوبت به اجرای آن می‌رسد. خیالتان راحت باشد! برنامه‌های محتوایی شما با تکیه به ده‌ها نویسنده مجرب و فعال تولید محتوا در ترجمیک، بی هیچ مشکلی اجرا خواهد شد و نتیجه آن در رونق هر چه بیشتر کسب و کارتان مشهود خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *