نذری های ایام محرم در کجاست

نذری‌های معروف تهران در ایام محرم – قسمت اول

محرم با تمام غم و غصه‌هایش برای کودکان بهترین خاطرات عمرشان را رقم می‌زند. برای فقرا زمانی برای سیر خوردن و برای عده‌ای زمانی برای ادای دین‌هاست. کاملا طبیعی است که تعداد قابل توجهی از مردم به دنبال مجالس روضه و عزایی باشند که نذری بدهند. برای همین در این مقاله مکان‌هایی که مستمر در ایام محرم نذری می‌دهند را آورده‌ایم. نذری‌هایی که در این ایام پخش می‌شوند معمولا قیمه است که گوشت آن از گوسفندهای قربانی تامین می‌شود.

هیئت کاشف‌الکرب

 هیأت کاشف الکرب، هیئت قمی‌هاست که 20 سال است در میدان قدس (تجریش) عزاداری می‌کند و هر چهارشنبه اعضایش ذکر کاشف الکرب می خوانند. در دهه اول محرم به صورت متنوع آبگوشت و کباب کوبیده و خورشت قیمه می دهند.

حسینیه ثارالله

این حسینیه که در میدان تجریش خیابان سعد آباد است، بنای وقفی دکتر ولایتی است. در این حسینیه زرشک پلو و فسنجان برای زمان تاسوعا و عاشورا طبخ می‌شود.

 دو تکیه بالا و پایین تجریش برای اهالی شمال تهران معروف و خاطره انگیز است؛ قورمه سبزی تکیه پایین هم برای بسیاری، خاطرات عاشورای سال های قبل را زنده می کند. تکیه‌های بالا و پایین تجریش یکی از بزرگترین سفره‌های غذای ظهر عاشورا را برای میهمانان امام حسین(ع) پهن می‌کند.

اما شمال تهران در هیأت یا زهرا (س) یک شب سبزی پلو با ماهی می‌دهد که در نوع خودش جالب است. انگار این رسم از زمانی که محرم و عید نوروز با هم همزمان شده بود، به یادگار مانده و هر سال تکرار می شود.

 حسینیه جماران

حسینیه جماران نیز همه ساله در همان مکان کوچکش پذیرای عزاداران حسینی است. روز عاشورا، همه ساله 500 کله برای صبحانه به عزاداران خیرات می دهند. جالب این‌جاست که این نذری جمیع هیئت‌هاست که کله‌ها را به این مکان می‌آورند.

حسینیه ارامنه

خیابان کریمخان، ابتدای ویلا روبه روی همان کلیسای خلیفه‌گری اصلی ارامنه تهران، کلیسای سرکیس مقدس، حسینیه ارامنه همه ساله عزاداران مسیحی و کلیمی دارد که ارادت خاصی به حضرت ابوالفضل(ع) دارند. خیرات و نذری این هیأت به واسطه خیرین و شفا گرفتگانش همه ساله وسیع تر می‌شود.

آوریل عیسایی از ارامنه تهران است که هر ساله در روز عاشورا در مقابل دسته‌های عزاداری شیرینی می‌دهد. در میدان هفت تیر، خیابان مفتح، کوچه جار ( بعد از مانتو آناهیتا) هر سال ظهر عاشورا آبگوشت نذری پخش می‌شود.

هیئت لباس‌فروش‌ها

هیأت صنف  لباس فروش ها از قدیمی ترین هیأت‌های مذهبی تهران است. این هیأت واقع در خیابان سعدی چهارراه مخبرالدوله بعد از نماز صبح و زیارت عاشورا صبحانه مفصلی خیرات آماده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 حسینیه دلریش

حسینیه دلریش واقع در خیابان سعدی انتهای کوچه ممتاز، پایه‌گذارانی آذری دارد. 30_40 سال است که هر دهه محرم بعد از نماز صبح و زیارت عاشورا، عزاداران را به پنیر تبریز و نان سنگک میهمان می‌شوند و صبحشان را با نذری ارباب شروع می‌کنند.

آش شله قلمکار در ظهر عاشورا

 هر ساله در ظهر عاشورا در خیابان پیروزی خیابان شکوفه محله دروازه دولاب کوچه خوش‌رو، ظهر عاشورا آش شله قلمکار نذری می‌دهند.

 هیئت بیت‌الرقیه

هیأت بیت الرقیه در انتهای خیابان پنجم نیروی هوایی است. این هیئت قدمت زیادی دارد و معتقد است تا روز عاشورا نباید پذیرایی غیر از چای در میان باشد.

حسینیه صاحب‌الزمان (عج)

هر سال در دهه اول محرم، با قیمه از عزاداران حسینی پذیرایی می‎کند.

هیئت مهدیون

این هیئت در ابتدای شکوفه است که به قرمه سبزی‎های بی‌نظیرش معروف است.

شله زرد شام غریبان

 قدیمی‌ترین مسجد نظام‌آباد مسجد امام رضاست که در سال 1325 تأسیس شد. نکته اینجاست که این مسجد قدیمی مساحت بسیار کوچکی دارد ولی مراسم و نوع خاص پذیرایی اش برکت و تقدسی به این هیأت بخشیده که تمام خیابان‌های اطراف آن مملو از عزادار می‌شود. همه ساله غذای ثابت ظهر تاسوعای این مسجد زرشک پلو با مرغ و غذای ثابت ظهر عاشورایش قیمه است. این هیأت به شله زرد پر بادام شام غربیانش نیز معروف است.

شربت زعفران

روبه روی همان مسجد قدیمی، کمی بالاتر از خیابان وحیدیه نظام آباد محل اسکان یکی از قدیمی‌ترین هیأت های این محله است که نزدیک به 30 سال است که عزاداران را با شربت آبلیموی زغفرانی اش سیراب می کند.

هیئت جوادالائمه

در سال 42 خیابان دماوند ایستگاه فرودگاه، هیأت جوادالائمه گزانه لاهیجانی‌ها تاسیس شد که پذیرایی‌اش خاص شمالی‌هاست. از سفره اش تا ماست و سبزی خوردن و میوه و غذای شمالی اش.

قسمت دوم این مقاله را در این‌جا بخوانید.

منبع: مشرق نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *