نذری‌های ایام محرم معروف

نذری‎های معروف تهران – قسمت دوم

در ایام محرم، ماه عشق و خون، هر ساله تعداد زیادی از مردم کمک‌ها و نذرهای خود را به مساجد اطرافشان می‎دهند و این گونه با امام مهربانی پیوند برقرار می‎کنند. در این مقاله ادامه نذری‎های معروف شهر تهران را می‎بینید که سال‎هاست برگزار می‎شود و علم عزای امام حسین را برپا می‎کنند. پس اگر می‎خواهید بدانید کجا نذری می‎دهند و… باید این مقاله را مطالعه کنید.

هیئت اول مظلوم

 هیأت اول مظلوم در بهارستان هیئتی 50 ساله است که در آن پهلوانان و قهرمانان ورزشی شرکت می‌کنند. ورزشکارانی مانند عباس جدیدی و … . این هیئت به غذایش، به قیمه بادمجانی مخصوص، بادمجان 25 سانتی‌متری، معروف است.

خانقاه صفی علیشاه

 خانقاه صفی علیشاه واقع در میدان بهارستان همه ساله محرم هم آبگوشتی نذری می‌دهد که زبان‌زد خاص و عام است.

 هیأت متوسلین حضرت علی اصغر (ع)

 صادقیه صبح‌های تاسوعا، میزبان آن دسته از عزدارانی است که از متروی صادقیه بالا می‌آیند. در فصل سرما عزداران می توانند سراغ حلیم داغ این هیئت بگیرند.

 باقالاپلو در طرشت

 مسجد امام حسن مجتبی که از مساجد قدیمی تهران است که با نام مداحش معروف شده و پذیرایی خاصی غیر از ناهار عاشورا ندارد.

هیئت عاشقان ثارالله

 در همان حوالی هیأت عاشقان ثارالله واقع در محله طرشت سال 69 تأسیس شده است. بنا را بر پخت غذاهای پرمایه و مشکل گذاشته است. باقالاپلو با گوشت، جوجه کباب، فسنجان،آش، کباب کوبیده و قیمه از جمله غذاهایی است که این مسجد به عنوان نذری تهیه می‌کند.

 مهدیه تهران

 مهدیه تهران از سال 47 تاکنون چراغش خاموش نشده است. این مکان اتفاقا نام محله‌اش را از این مهدیه گرفته است. غیر از برگزاری مراسم عزاداری و شادی مذهبی، محرم‌ها هم نیز برنامه‌های مناسبی دارند. به دلیل تعداد بالای عزاداران در این مکان،تنها روز عاشورا با قیمه از عزادارانش پذیرایی می‌کند.

هیئت پنج تن آل عبا

 هیئت پنج تن آل عبا چهارراه امیریه کوچه میر کاظمیان در سال 1330 تأسیس شده است. هر سال سه روز اول محرم آبگوشت نذری دارد. شب علی اصغر(ع) هر ساله نذری ثابت شان زرشک پلو با مرغ است و شب سوم هم کباب کوبیده می‌دهد.

مسجد ارگ تهران

 یکی از مراکز مهم برگزاری مجالس ترحیم و به خصوص عزاداری امام حسین (ع) در تهران این مسجد است.

 در ظهر تاسوعا و عاشورا قیمه و قرمه سبزی نذری می‎دهند. این مراسم به سبک سنتی خاصی که فقط شامل عزاداران است، برگزار می‌شود. غذای چهارنفر در یک سینی بزرگ ریخته می‌شود که باید عزاداران همان جا غذایشان را میل کنند و قادر به بردن غذا به بیرون از مسجد نیستند.

بیشتر بخوانید:

حسینیه کربلایی‌ها

 حسینیه کربلایی‌ها که مؤسسانش شیعیان عرب و عراقی جنگ زده دهه 60 هستند هر ساله ظهر عاشورا قیمه خیرات می دهند.

حسینیه سادات عراقی (عرب)

 حسینیه سادات عراقی واقع در چهارراه گلوبندک همجوار همان حسینیه کربلایی‌هاست که فقط به بانوان خیرات می دهد. این حسینیه همچنین صبح عاشورا حلوا خیرات می‌کند.

نذری پیتزا

 اما یک اتفاق ویژه هم در یکی از هیئت‌ها در خیابان 15 خرداد افتاده است. عزاداران و سینه‌زن‌های هیأت بعد از مراسم شام، پیتزا میل می‎کنند.

قسمت اول را از این‌جا می‌توانید مطالعه کنید. ما را نیز در عزاداری‌هایتان فراموش نکنید. ملتمس دعای خیر شما هستیم.

یک دیدگاه در “نذری‎های معروف تهران – قسمت دوم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *