در مورد رادیولوژی

معرفی رشته رادیولوژی یا پرتو شناسی

پرتوشناسی یک شاخه یا تخصص از علوم پایه پزشکی است که با مطالعه و به کار بردن فناوری تصویربرداری توسط تابش و اشعه ایکس، به تشخیص بیماری می‌پردازد. برای نخستین بار رادیوگرافی در میدان جنگ برای تصویربرداری از بدن سربازان زخمی مورد استفاده قرار گرفت.

پرتوشناسی انواع مختلفی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به رادیوگرافی ساده، آنژیوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و … اشاره کرد.

تکنسین رادیولوژی (کارشناس پرتوشناسی) با کمک انواع فن آوری های تصویربرداری از قسمت‌های مختلف بدن بیمار (مطابق با دستور پزشک معالج) تصویربرداری می‌کند. در هر مرکز تصویربرداری پزشک متخصص پرتوشناسی (پزشک رادیولوژیست) حضور دارد که با استفاده از روش‌ها و تجهیزات مختلف تصویربرداری به تشخیص بیماری‌ها می‌پردازد. وظیفه این پزشک متخصص تشخیص بیماری‌ها، شکستگی‌ها و …از روی تصاویر رادیوگرافی است. انجام کار تصویربرداری و کنترل ظهور و تثبیت تصاویر رادیوگرافی بر عهده تکنسین رادیولوژی (کارشناس پرتوشناسی) می‌باشد.

 

رادیولوژی یا پرتو شناسی رشته مناسب چه کسانی است؟

اگر عاشق علم و تکنولوژی بوده و می‌توانید سریع و درست کار کنید، این رشته می‌تواند برای شما مناسب باشد. تکنسین رادیولوژی باید مهارت ارتباطی خوبی دربرخورد با بیماران داشته و قبل از تصویربرداری اطلاعات و دستورات لازم را به آنها بدهد. او باید با کلیه تجهیزات و دستگاه‌های رادیوگرافی به خوبی آشنا بوده و در استفاده از آنها تبحر داشته باشد. ساعت کاری تکنسین رادیولوژی معمولاً به صورت تمام وقت است. محل کارش نیز در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز رادیولوژی و تصویربرداری است. گاهی در بیمارستان‌ها شیفت کاری در شب و روزهای تعطیل هم دارد. تکنسین رادیولوژی در هنگام کار باید حتماً لباسهای محافظ در برابر اشعه‌ها پوشیده و به کمک روش‌های مختلف ایمنی، بدن بیمار و خود را از تابش اشعه‌های مضر حفظ کنند.

 

 مهارت‌ها و دانش مورد نیاز رادیولوژی یا پرتو شناسی

  1. داشتن علاقه و دانش در زمینه‌های بیولوژی، آناتومی، پزشکی و فیزیک
  2. دقت زیاد و توجه به جزئیات
  3. به روز بودن و آگاهی از جدیدترین روش‌ها و تکنولوژی‌ها
  4. توانایی استفاده درست از تجهیزات و دستگاه‌های رادیوگرافی
  5. مهارت‌های ارتباطی خوب به خصوص نسبت به بیماران مختلف
  6. داشتن حس مهربانی و همدلی نسبت به بیماران

باتوجه با وظایف و توانمندی‌هایی که گفته شد کسانی که می‌خواهند وارد این رشته شوند علاوه بر این که باید مسئولیت پذیر باشند باید به تکنولوژی نیز علاقه مندی داشته باشند. این رشته در مقایسه با سایر رشته‌های علوم پزشکی فاکتوری به نام اشعه دارد که باعث شده جزو مشاغل سخت محسوب شود. در ضمن از آنجایی که تماس با بیمار در رادیولوژی کمتر از سایر رشته‌هاست، می‌تواند برای خانم‌ها مناسب‌تر باشد.

 

توضیح مختصر دروس مهم رادیولوژی یا پرتو شناسی

این حس که شما در رشته‌ای تحصیل کنید که هیچ کدام از واحدهای دانشگاه آزاد حق و امکان تأسیس آن را ندارد به نظر احساس خوشایندی می‌آید. در ایران همه دانشگاه‌های دولتی که این رشته را ارائه می‌دهند برای آموزش دانشجویان به صورت عملی از امکانات بیمارستان‌های تحت پوشش استفاده می‌کنند. اما در قطب رادیولوژی کشور یعنی دانشگاه علوم پزشکی ایران علاوه بر امکانات بیمارستان، دستگاه رادیوگرافی اختصاصی نیز در اختیار گروه علوم پرتویی قرار دارد. درس‌ها از لحاظ سختی در درجه آسان در مقایسه با سایر رشته‌های هم تراز قرار می‌گیرند. دروس عمومی طبق معمول جنبه حفظی دارند. دروس اصلی ترکیبی از مطالب حفظی و مفهومی هستند. سخت‌ترین درس اصلی آناتومی می‌باشد که در این رشته از اهمیت بالایی برخوردار است از درس‌های مهم دیگر می‌توان به فیزیک MRI و فیزیک سی تی اسکن اشاره کرد که همانطور که از اسم آنها پیداست فیزیک دستگاه‌ها، تکنولوژی موجود در آنها، روش‌های تعمیر و نگهداری و اصول تولید و نحوه‌ی تشکیل تصویر را بررسی می‌کنند. دروس اختصاصی کاملاً یاد گرفتنی و مفهومی هستند اما حجم این دروس بالاست و برای یادگیری وقت زیادی می‌طلبد.

 

ادامه تحصیل در رادیولوژی یا پرتو شناسی

فارغ التحصیلان این رشته فوراً جذب بازار کار می‌شوند و از این رو ادامه تحصیل در این رشته خیلی طرفدار ندارد اما در صورت علاقه مندی فرد ظرفیت‌های خوبی برای ادامه تحصیل وجود دارد. از این رشته طبق دفترچه کارشناسی ارشد سال 95 وزارت بهداشت می‌توان وارد گرایش‌های زیر در مقطع کارشناسی ارشد شد.

  1. فن آوری تصویربرداری پزشکی
  2. رادیوبیولوژی
  3. بیوتکنولوژی
  4. علوم داروهای پرتوزا
  5. علوم تشریح
  6. مهندسی پزشکی
  7. فیزیک پزشکی
  8. نانوفناوری پزشکی
  9. زیست فناوری پزشکی

 

بعد از فارغ التحصیلی در رشته رادیولوژی یا پرتو شناسی 

اغلب فارغ التحصیلان این رشته به عنوان کارشناس جذب بیمارستان‌ها, کلینیک‌های تصویر برداری و یا مراکز آموزشی دانشگاهی می‌شوند. در ایران خوشبختانه بخاطر محدودیت ساعت کاری مجاز برای هر کارشناس درماه ظرفیت خوبی برای ورود فارغ التحصیلان جدید به بازار کار وجود دارد.

در زمینه تأسیس مرکز تصویربرداری باید گفت این امکان برای کارشناسان وجود ندارد و مجوز تأسیس مرکز تصویر برداری فقط به پزشک متخصص رادیولوژی داده می‌شود.

 

منبع: kanoon

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *